BACALAUREAT 2013 Emoţii şi probleme în exprimarea unei opinii la proba orală de la Română. Doar 63% dintre elevi au primit calificativul „experimentat“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Generaţia care susţine acum Bacalaureatul nu a mai trecut printr-un examen naţional   FOTO: Adevărul
Generaţia care susţine acum Bacalaureatul nu a mai trecut printr-un examen naţional   FOTO: Adevărul

Elevii au avut probleme în exprimarea unei opinii la al doilea subiect de pe biletele de la proba orală de la Limba Română şi emoţii mari când au ajuns în faţa comisiei de la prima probă de examen de la Bacalaureatul 2013. Doar în jur de 63% dintre candidaţi s-au dovedit utilizatori experimentaţi ai limbii române, cei mai mulţi în Prahova, arată analiza Ministerului Educaţiei.

UPDATE 18:49 - Conform datelor furnizate de inspectoratele şcolare judeţene, la proba orală de Limba Română au participat aproape 150.000 de elevi. 6 elevi au fost eliminaţi din examen, în cele trei zile, pentru tentative de fraudă, iar peste 3.900 (2,62%) au absentat.

Cei mai mulţi candidaţi care s-au prezentat la proba orală la Română s-au înregistrat în Bucureşti (13.776), urmat de judeţele Constanţa (6.129), Bihor (5.678) şi Suceava (5.672), potrivit unui comunicat al Ministerului Educaţiei.

Din totalul candidaţilor evaluaţi, aproape 63% (94.106 de elevi) au primit certificatul de utilizator experimentat, în timp ce în jur de 12% (16.675) au primit certificat de utilizator de nivel mediu, iar peste 23% (35.010) au obţinut certificatul de utilizator avansat, mai arată analiza ministerului.

Topul judeţelor cu cei mai buni elevi la Română:

Judeţele unde peste 70% dintre candidaţii evaluaţi s-au dovedit utilizatori experimentaţi:

  • Prahova (77,69%)
  • Braşov (76,31%)
  • Buzău (73,50%)
  • Brăila (72,04%)
  • Iaşi (70,32%).


Judeţe unde mai puţin de 45% dintre elevi au primit acest calificativ:

  • Covasna (40,58%)
  • Harghita (41,37%)
  • Ilfov (43,16%).


Rezultatul obţinut de fiecare candidat la proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă, nu se exprimă prin note sau prin calificativ admis/respins, ci prin stabilirea nivelului de competenţă corespunzător grilei aprobate la nivel naţional, potrivit reprezentanţilor ministerului.

Următoarea probă din această primă sesiune vizează evaluarea competenţelor digitale (proba D) şi se va desfăşura în perioada 17-21 iunie.


Profesorii spun că emoţiile mari nu sunt tocmai justificate fiindcă această probă nu se ia în considerare la nota finală: elevii primesc doar calificative şi nu au cum să nu treacă de probă fiindcă nu există calificativul insuficient.

Profesoara de Română Iulia Pop, de la Colegiul Naţional „Sf. Sava“ spune că emoţiile se datorează cel mai probabil faptului că acesta este primul examen de talie naţională pe care îl dă generaţia care termină clasa a XII-a anul acesta.

„Generaţia aceasta nu a dat examen de Capacitate, la ei s-a calculat o medie de absolvire din tezele finale împreună cu o medie a tuturor anilor de gimnaziu şi cu aceasta au fost repartizaţi la liceu. Elevii au avut emoţii foarte mari, efectiv îi vedeam pe unii cum tremurau, ceea ce este nefiresc pentru un examen fără miză şi care este, în fond, inutil atâta vreme cât nu poate fi picat şi nici nu se calculează la media finală ca în anii trecuţi când se dădeau note în loc de calificative“, a explicat Pop.

Subiecte mai „abstracte“

Totuşi, nu toţi elevii au avut probleme cu emoţiile, unii dintre ei având mai mult exerciţiu oratoric. Profesoara de Română Maria Postu de la Colegiul Naţional Bilingv „George Coşbuc“ a spus că nu i s-a părut că elevii au avut emoţii mari, însă unele subiecte au fost poate mai „abstracte“ şi le cereau într-adevăr elevilor să gândească, nu să recite pe de rost ceva învăţat din manualele de comentarii.

„S-au descurcat bine, dar nu la fel de bine cum m-am aşteptat fiindcă au fost şi unele subiecte mai abstracte, multe texte din stilul publicistic şi am observat că mulţi au avut probleme cu exprimarea unei opinii proprii legat de cerinţa subiectului II. Erau subiecte de genul: Ce părere aveţi despre exprimarea prin arte vizuale sau despre importanţa lecturii jurnalelor şi a memoriilor, genul de subiecte la care trebuie să te gândeşti şi care necesită un minim de cultură generală, plus că răspunsurile la ele nu le găseşti în manualele de analiză literară. Cred că elevilor le este frică să iasă din tiparele manualelor ca să nu fie depunctaţi la examen şi mi s-a părut că vreo 30% din ei nici măcar nu au tratat cu seriozitate proba fiindcă ştiu că nu are nicio miză la final“, a spus Postu.

Elevilor le este greu să îşi exprime opinia

Profesoara Iulia Pop a mai explicat pentru „Adevărul“ că elevii au probleme cu exprimarea unei opinii la examen fiindcă de multe ori, la şcoală, profesorii nu încurajează lucrul acesta şi nu acceptă să fie contrazişi.

„Multora li s-a părut ciudat că au primit şi texte nonliterare şi nu au înţeles ce se vrea de la ei. Unii au întrebat de ce li s-a dat un text despre Gheorghe Zamfir, că ei nu au studiat aşa ceva la şcoală, spre exemplu şi sunt profesori care nu încurajează exprimarea unei opinii la clasă, din păcate lucrurile aşa stau în multe cazuri“, a spus cu regret profesoara.

Emoţii mari în prima zi de Bac

„Când am intrat în sala de examen am văzut negru în faţa ochilor şi nu mi-au dat decât vreo patru minute ca să mă adun, nu am apucat să scriu nimic pe ciornă“, a povestit luni, în prima zi a examenului oral la Română, Cristina, o tânără care a absolvit clasa a XII-a la Liceul Teoretic „George Călinescu“ din Capitală şi care a obţinut calificativul Avansat, echivalentul notei 9.

Tincuţa Apăteanu, expert în educaţie şi cofondator al platformei Edusfera, spune că elevilor le sunt testate competenţele de comunicare orală la Limba română în condiţiile în care, în clasă, nu exersează competenţele lingvistice de care au nevoie la această probă.

„La şcoală sunt chiar penalizaţi dacă exprimă o opinie care este divergentă cu cea a profesorului, li se spune să stea cuminţi în bancă şi să tacă, în loc să fie încurajaţi să vorbească şi să dezbată, ceea ce duce la probleme de comunicare mai târziu“, a explicat Apăteanu pentru „Adevărul“.

Calendarul examenelor naţionale

Bacalaureatul 2013 a început pe 10 iunie, cu proba orală la Limba şi literatura română, evaluare care s-a terminat miercuri, 12 iunie, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei.

Proba orală la limba maternă se dă între 12 şi 14 iunie. Evaluarea competenţelor digitale are loc în perioada 17-21 iunie, iar proba orală la o limbă străină se va ţine între 25 şi 28 iunie.

Examenele scrise încep pe 1 iulie, cu proba la limba română, urmează limba maternă pe 2 iulie, proba obligatorie a profilului pe 3 iulie, iar proba la alegere se va ţine pe 5 iulie. Rezultatele vor fi afişate pe 8 iulie, când se vor depune şi contestaţiile, urmând ca mediile finale la prima sesiune de Bac să fie publicate pe 12 iulie.

Pentru elevii de clasa a VIII-a, anul şcolar se încheie pe 14 iunie, iar înscrierile la Capacitatea din 2013 au loc între 17 şi 19 iunie. Proba scrisă la română se va susţine pe 25 iunie, cea la limba maternă pe 26 iunie, iar examenul la matematică va fi pe 27 iunie. Rezultatele vor fi afişate pe 29 iunie, când se pot depune şi contestaţiile, urmând ca rezultatele finale să fie afişate pe 3 iulie.

Educație



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite