Am semnalat acum ceva timp situaţia unuia dintre manualele de biologie pentru clasa a V-a, în speranţa că se vor lua măsuri de îndreptare a lucrurilor. Ei bine, nu s-a întâmplat nimic, deşi manualul cu pricina fusese aprobat de minister prin OM nr 5268/03.10.2017.

Nu-ţi trebuie decât bun-simţ să constaţi că un astfel de manual nu are ce căuta la clasa a V-a, pentru copii de 10-11 ani. Bun-simţ pe care ministrul Educaţiei nu-l are. Întâmplarea face să văd manualul cu pricina în ghiozdanul unui elev de clasa a V-a. N-a fost în stare să silabisească toate noţiunile din manual. Cât de greu ar fi fost ca ministerul să retragă aprobarea acestui manual, pentru că mai sunt altele mai simple, sau să publice în regim de urgenţă un manual normal?

Iată lista incompletă a conceptelor pe care ar trebui să le asimileze copiii de 11 ani:

Biotop, factori abiotici, biocenoza, ecosistem, biom, apă salmastră, eclozare, poichiloterme, homeoterme, fotosinteză, lanţuri trofice, reţele trofice, categorii trofice, descompunatorii, simbioză, camuflajul, mimetismul, crustacee, polenizare, substanţe organice, germinare, larvă, nutrienţi, graminee, moluşte, virusuri, protozoare, humus, artropode, endemic, angiosperme, acicular, gimnosperme, plancton, canibalism, debit, planarie, relict, submers, troglobionte, troglofile, calcar, fosile, plaur, grind, fitoplancton, zooplancton, detritus, epifite, prehensil, heterotrofă, autotrof, saprofite, agent patogen, protiste, euglenă, pigment clorofilian, hife, miceliu, ruginile, tăciunii, malurile, rizoizi, rizom, cormofite, spongieri, celenterate, cefalopode, artropode, chitină, monotreme, pinipede, placentare, marsupiale, heterotrofe, saprofite.

I-am arătat unui medic această listă. Jumătate dintre ele se predau la facultate. Dar, din cauza autismului conducerii ministerului Educaţiei, trebuie să le priceapă elevii de clasa a V-a.

Este o caracteristică mai largă a actualei guvernări. Nu contează ce spun alţii, oameni aflaţi în contact cu viaţa reală, contează doar ce este în capul lor, plasat într-o extrarealitate, într-o lume a obsesiilor şi ideilor fixe.

Este reţeta exactă pentru a eşua în guvernare. Să nu vezi ce mai spun şi alţii, specialişti, jurnalişti, opinie publică, să cântăreşti, poate au şi ei dreptate. Nu. Mergi mai departe, cu obstinaţie, într-o direcţie pe care mai toată lumea o vede greşită.

Că plătesc la următoarele alegeri este o slabă consolare. Cât plătesc copiii noştri, dezamăgirea şi frustrarea că nu înţeleg conceptele din manual? Cât plătim toţi  faptul că România este pe ultimul loc în Europa la educaţie, faptul că piaţa muncii suferă enorm în urma impotenţei şcolii de a asigura formarea elevilor? Nu avem scoala profesională care să genereze forţa de muncă necesară. Am ajuns să importăm mecanici auto din China! Nimeni nu realizează în ce hal se găseşte scoala românească? Toţi sunt sedaţi într-o automulţumire incredibilă şi nejustificată.

Să ne înţelegem. Profesorii nu au ce face, trebuie să străbată programa, sub ameninţarea sancţiunilor date de inspectori. În România, doar ministerul decide, prin Curriculumul Naţional, ce anume trebuie predat în scoala românească.

Nu există în Curriculum  dimensiunile  aplicativ-practica, interdisciplinară, generatoare de învăţare continuă. Există doar dimensiunea conceptual teoretică, la nivelul arătat mai sus.

Care sunt costurile pe care societatea le plăteşte sunt uşor de inventariat. Cum plătesc cei care greşesc fatal în proiectarea şi punerea în practică a deciziilor lor, nu e clar. În afara pierderii alegerilor viitoare, nu există o altfel de plată. Cred că este momentul ca societatea românească să găsească şi alte modalităţi prin care cei vinovaţi de prăbuşirea educaţiei româneşti să plătească.