5,5% din elevii români învaţă în limba maghiară. Engleza, prima limbă străină
05,5% din elevii din România învaţă în limba maghiară, în special în comunităţile din judeţele Harghita şi Covasna, iar 93,6% învaţă în limba oficială de predare a ţării. Engleza este principala limbă străină studiată de elevi, urmată de franceză, potrivit INS.
Numărul elevilor înscrişi în învăţământul primar şi gimnazial din România depăşeşte 1,74 milioane, care studiază în peste 4.000 de unităţi şcolare, dintre care 3.984 publice, iar restul private, potrivit datelor transmise vineri de Institutul Naţional de Statistică (INS).
În medie, arată INS, în învăţământul primar şi gimnazial fiecare dascăl are în grijă 14 elevi: 19 elevi în învăţământul primar şi 11 elevi în cel gimnazial.
Cea mai mare parte a elevilor din învăţământul primar şi gimnazial frecventează cursurile de zi (99,7%), peste 52% în mediul urban.
Limba română este limba de predare oficială în sistemul naţional de educaţie, 93,6% dintre elevii înscrişi în învăţământul primar şi gimnazial studiind în această limbă.
”În ţara noastră, mai ales în judeţele Harghita şi Covasna, populaţia de etnie maghiară deţine o pondere importantă, ceea ce determină o proporţie semnificativă a populaţiei şcolare care învaţă în limba maghiară (5,5%)”, susţin reprezentanţii INS.
Engleza, franceza şi germana, limbile străine preferate de elevi
În ierarhia limbilor moderne studiate de elevii din învaţământul primar şi gimnazial – ca primă limbă modernă – pe primul loc se situează limba engleză, în timp ce aproape 65% aleg franceza şi 9% germana.
Iar limbile spaniolă, italiană şi rusă sunt studiate fiecare de mai puţin de 1% din totalul elevilor care studiază a doua limbă modernă.
În ceea ce priveşte învăţământul liceal, în România există 1.605 licee şi aproape 780.000 de elevi, aproape 98% la stat. În medie, la liceu, unui cadru didactic îi revin 14 elevi, potrivit INS.
Cât despre profilul studiat, peste 44% au ales în anul şcolar 2013-2014 licee din cadrul filierei teoretice, iar aproape 50% din filiera tehnologică.
6,4% dintre liceeni au ales profilul vocaţional
Ponderea elevilor care au optat pentru profilurile din filiera vocaţională este de 6,4%, iar în cadrul acestei filiere se înregistrează ponderi mari pentru elevii înscrişi la profilul sportiv (32,3%), profilul artistic (29,0%), profilul teologic (20,2%), şi la cel pedagogic (15,7%).
S-a constatat că fetele deţin ponderi superioare în filiera vocaţională la liceele: pedagogice şi artistice; în filiera teoretică: la liceele cu profil uman şi real; în cadrul filierei tehnologice, la profilurile servicii, resurse naturale şi protecţia mediului.
Băieţii deţin ponderi majoritare la filiera tehnologică la liceele tehnice şi la filiera vocaţională la liceele militare, sportive şi teologice.
În ceea ce priveşte baza materială din învăţământul liceal, ”la începutul anului şcolar, aceasta era formată din 38493 săli de clasă şi cabinete şcolare, 8289 laboratoare şcolare, 1459 săli de gimnastică, 3934 ateliere şcolare, 1455 terenuri sportive amenajate şi 11 bazine de înot”, arată INS.