Există o categorie de subiecte referitoare la romi care nu vor prinde niciodată prima pagină, despre care nu se va scrie niciodată într-un mod spectaculos, care nu vor face niciodată rating - ştirile pozitive. Cu atât mai mult când vine vorba de proiecte. Proiectele pentru romi au o imagine pestriţă: opinia publică le vede ca „bani cheltuiţi aiurea”, „romii au prea multe drepturi în ţara asta, mai multe decât românii”, „degeaba dacă părinţii nu vor să-şi dea copiii la şcoală”.

În tot acest context, ar trebui să fie de mirare că se mai găsesc oameni implicaţi şi dedicaţi. Uneori, mi se pare că ong-iştii romi sunt ca nişte „biciclişti de sală” – pedalează întruna, transpiră, pe monitor arată că parcurg zeci de kilometri, dar bicicleta rămâne tot acolo, nemişcată. Sisif.

O parte dintr-un astfel de proiect s-a întâmplat săptâmâna trecută, sub ochii noştri, la Potlogi, Dâmboviţa. Am fost să aflu, să vad.

„Pe locuri, fiţi gata, start” vrea să bage în grădiniţe 560 de copii romi pe care, altfel, sărăcia, lipsa certificatelor de naştere sau excluziunea i-ar lăsa pe din afară.

Proiectul se adresează copiilor romi care nu au fost înscrişi la timp sau care au şanse foarte mici să intre în sistemul de educaţie preşcolară. Marian Daragiu, manager de proiect.

Dacă nu ai educaţie şi eşti sărac, dar eşti şomer şi ai timp, ţii copilul acasă, stai cu el, nu-l duci la grădiniţă şi de aceea râmâne în urmă faţă de ceilalţi copii. Acesta este un debut cu stângul în viaţă, aşa se creează un decalaj care, de cele mai multe ori creşte cu fiecare ciclu de învăţământ şi cu fiecare generaţie.

Uneori este vorba şi de infrastructura deficitară - în proiect se construiesc grădiniţe unde nu există sau se extind cele prea mici pentru a-i cuprinde pe toţi.

Constituţia României vs Abdu'l Baha

Învăţământul de stat este gratuit, potrivit legii. Statul acordă burse sociale de studii copiilor şi tinerilor proveniţi din familiile defavorizate şi celor instituţionalizaţi, în condiţiile legii. Articolul 32, alineatul 4 din Constituţia României.

În România, învăţământul gratuit costă. Haine, rechizite, manuale, fondul clasei, măcar un sandwich pe zi. Poate pare puţin, dar pentru unii nu e deloc puţin. În acele cazuri extreme, Constituţia nu face mare lucru. Fac organizaţiile neguvernamentale: în “Ready Set Go!” copiii primesc şi haine şi nişte cupoane valorice pentru masă.

Mamele sunt primii educatori, primii mentori; mamele sunt cu cele care determină fericirea, măreţia viitoare. Abdu'l Baha

Acesta este motto-ul cu care se deschide secţiunea Story Telling Mothers de pe site-ul Fundaţiei Unitate în Diversitate, unul dintre partenerii Fondului de Educaţie pentru Romi în acest proiect. Furugh şi Raymond Switzer lucrează de 13 ani cu romi din Ungaria, Slovacia, Albania, Bulgaria, Kosovo şi acum România. Secţiunea de proiect de care se ocupă ei - Povestea ta – învaţă mamele să îşi ajute mai mult copii în procesul de învăţare, să le transmită anumite valori, principii, sentimente. Întotdeauna lucrează cu mamele, doar în Macedonia s-au găsit taţi care să insiste să vină, să se implice şi ei.

Acum, la începutul proiectului, unele mame nu stiu să citească. Vor învăţa şi vor citi copiilor lor poveştile lui Hansel şi Gretel, Năsturel, Scufiţa Roşie sau Winnie, melcuşorul cel grăbit. Cărţile de poveşti vor rămâne familiilor.

Şi românii, ce faceţi cu românii?

Asta e întrebarea cea mai complicată în astfel de proiecte. În majoritatea acelor sate vor fi şi copii ne-romi. Sărăcia are şi feţe albe în ţara asta, mai puţine, dar sunt. Vor fi grupele separate etnic?

Proiectul prevede organizarea mai multor „evenimente comunitare” - la sfârşit de an şcolar, de ziua copilului, picnicuri, serbări - care să pună romii şi românii la un loc. Foarte probabil colegii de grădiniţă se vor juca măcar atunci împreună.