Un client a ajuns la o înţelegere amiabilă cu banca în numai 8 zile. Instituţia i-a returnat 1.800 euro, comision perceput abuziv

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Eliminarea comisionului de rambursare anticipată i-a determinat pe clienţii băncilor să-şi lichideze mai repede datoriile

Un consumator din Bucureşti a reuşit să ajungă la o înţelegere amiabilă cu banca la care avea un credit de nevoi personale în euro în doar 8 zile prin intermediul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB). El a primit înapoi de la bancă un comision perceput abuziv de 1.800 de euro.

Potrivit CSALB, consumatorul a reclamat existenţa comisionului de risc în contractul de credit, transformat ulterior în comision de administrare, care valora 56 de euro din rata lunară. Acesta a solicitat restituirea integrală a comisionului şi eliminarea lui din ratele scadente, rămase până la încheierea contractului de credit. Banca i-a returnat aproape 1.800 de euro, sumă cu care a şi fost închis creditul.

Consumatorul a ales procedura de soluţionare alternativă finalizată cu propunerea unei soluţii – Concilierea.

„Negocierea a durat foarte puţin. Banca a fost receptivă si, deşi creditul a fost luat înainte de 2010, în urma negocierilor avute, părţile au ajuns la o înţelegere privind stingerea în integralitate a creditului, deci consumatorul nu a mai achitat nicio suma de bani către bancă pentru cele 7 rate de credit ulterioare. Cert e că a existat bunăvoiţă din partea ambelor părţi, iar dosarul s-a finalizat rapid şi benefic atât pentru consumator, cât şi pentru bancă”, spune avocatul Camelia Popa, conciliatorul CSALB care s-a ocupat de acest caz.

Cea mai rapidă soluţionare                               

Acesta este cel mai rapid dosar soluţionat la CSALB. Precedentul record era deţinut de un litigiu dintre o consumatoare de 69 de ani şi banca la care avea un credit de consum în lei, soluţionat în 9 zile, în luna februarie a acestui an. Atunci, soluţia propusă şi acceptată de ambele părţi a fost ca banca să-i returneze clientei sale 3.200 de lei, sumă achitată timp de 3 ani pe un comision de administrare aplicat la sold.

În alt caz, un consumator din Botoşani a beneficiat de reducerea ratei cu aproape 100 de euro pe lună (de la 330 la 234 de euro), comisionul de administrare a fost eliminat din contractul de credit, iar banca i-a plătit şi despăgubiri în valoare de 800 de euro. Acest dosar a fost soluţionat exclusiv online.

Cele mai frecvente solicitări venite din partea consumatorilor sunt legate de comisioanele de risc/administrare/monitorizare etc. percepute pentru un credit, de ratele lunare considerate de consumatori ca fiind mărite în mod abuziv, de unele clauze calificate de către consumatori ca fiind abuzive, de aplicarea nejustificată a unor dobânzi penalizatoare, de restituirea sumei ce a rezultat din majorarea marjei dobânzilor sau de reducerea marjei şi îngheţarea cursului valutar la data încheierii contractului de credit (în CHF).

CSALB a fost înfiinţat în 2015 printr-o ordonanţă de urgenţă, care a transpus în legislaţie o directivă europeană pentru soluţionarea ca alternativă extrajudiciară a litigiilor dintre instituţiile financiare şi clienţi. Crearea CSALB a stârnit controverse în special din cauza modului de finanţare. Centrul are un buget anual de 600.000 de euro, iar sumele vor proveni în special de la bănci şi de la instituţiile financiare nebancare (IFN), astfel că nu vor exista costuri pentru clienţi.

 

 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite