Transportatorii cer Guvernului să nu-i bage pe şoferii fără simptome în izolare sau carantină: Ordonanţa militară nr.4 trebuie modificată
0
Transportatorii cer Guvernului să modifice Ordonanţa militară nr. 4, cea care îi obligă pe şoferii fără simpome să intre automat în izolare sau carantină, argumentând că există deja a nivel naţional o crizã de şoferi în contextul crizei coronavirus.
Uniunea Naţionalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) apreciazã clarificãrile primite astãzi, 30.03.2020, de la Prim-Ministrul României, domnul Ludovic Orban cu privire la articolul 4 din Ordonanţa Militarã nr. 4/29.03.2020, prin care în orice perioadã dintre curse, de o zi, douã sau pânã la 14 zile, şoferii au posibilitatea de a se izola alegând una din cele 3 variante din Ordonanţã.
În acest sens, UNTRR solicitã Guvernului sã clarifice şi public modalitatea de aplicare a ordonanţei, deoarece autoritãţile locale – primãriile, poliţia, Direcţiile de Sãnãtate Publicã – aplicã neunitar deciziile luate prin Ordonanţe Militare, iar şoferii fãrã simptome sunt trimişi automat în autoizolare 14 zile, deşi ar trebui excluşi de la aceastã mãsurã.
„Alãturi de medici, asistente, lucrãtorii comerciali din magazine, curieri şi de toţi ceilalţi aflaţi în prima linie, şoferii sunt la datorie, iar munca lor fiind indispensabilã pentru economie. Cu toate acestea, în ultimele zile am primit pe email, telefonic şi pe reţelele sociale multe plângeri de la firmele de transport rutier şi şoferi, cã aceştia sunt urmãriţi de poliţie, ameninţaţi cu amenzi şi trimişi în izolare, deşi Ordonanţele Militare nu prevãd acest lucru”, susţine UNTRR.
În condiţiile în care la nivel naţional avem o crizã de şoferi şi în contextul crizei coronavirus, cei rãmaşi ar trebui susţinuţi şi încurajaţi şi nu hãrţuiţi de autoritãţile locale.
UNTRR solicitã Guvernului revizuirea Ordonanţei Militare nr. 4 din 29.03.2020, prin excluderea clarã a conducãtorilor autovehiculelor de transport marfã cu capacitatea maximã autorizatã mai mare de 2,4 tone care realizeazã transporturi internaţionale de la mãsurile de izolare/carantinare, dacã aceştia nu prezintã simptome asociate noului coronavirus (COVID-19).
Totodatã, UNTRR solicitã Guvernului sã permitã şoferilor profesionişti români care deţin atestat profesional, card tahograf digital şi contract de muncã la firmele de transport rutier româneşti sau strãine, sã se deplaseze cu avionul, microbuzul sau autoturismul personal cãtre camioanele aflate în Europa de Vest, iar la întoarcere sã nu fie plasaţi direct în carantinã/izolare.
Transportul rutier are nevoie de predictibilitate în aceste vremuri incerte, pentru a putea continua activitatea de aprovizionare.
Dacã transportul rutier de mãrfuri se opreşte, tot lanţul de aprovizionare se va bloca, cu consecinţe grave asupra sistemului medical şi furnizãrii de alimente şi echipamente populaţiei. Într-un timp foarte scurt, vor fi mai multe victime din cauza blocãrii economiei decât va produce noul coronavirus în urmãtoarele 90 de zile.
Reamintim cã potrivit comunicãrii Comisiei Europene 2020/C 96 I/01, statele membre trebuie sã ia mãsuri pentru a asigura libera circulaţie în UE a tuturor lucrãtorilor implicaţi în transportul internaţional, din toate modurile de transport, precum conducãtorii auto, navigatorii, piloţii, echipajele, inspectorii de vagoane, lucrãtorii de întreţinere.
CE aratã cã ar trebui sã se renunţe la norme precum restricţiile de cãlãtorie şi carantina obligatorie a lucrãtorilor din sectorul transporturilor care nu prezintã simptome, iar lucrãtorii nu ar trebui sã fie împiedicaţi sã treacã o frontierã internã pentru a-şi îndeplini funcţiile în domeniul transporturilor: certificatele de competenţã profesionalã recunoscute la nivel internaţional ar trebui sã fie considerate suficiente pentru a demonstra cã un lucrãtor este activ în domeniul transportului internaţional.
FORT cere clarificarea termenilor
La rândul său, Federaţia Operatorilor Romani de Transport (FORT) îi solicită ministrului Afacerilor Interne, Marcel Vela, să clarifice modul în care şoferii de transport mărfuri trebuie să respecte prevederile ultimei ordonanţe militare, se menţionează într-un comunicat remis luni de organizaţia transportatorilor.
"Aşa cum a fost redactat şi publicat, textul articolului în cauză riscă să paralizeze întreg fluxul de transport mărfuri, şoferii refuzând să mai plece în curse, pentru a evita intrarea obligatorie în izolare/carantină", atrage atenţia FORT.
Organizaţia aminteşte că articolul 4 al ordonanţei transmise duminică menţionează: "la intrarea în ţară, pentru protejarea propriilor familii, conducătorii autovehiculelor de transport marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone optează pentru carantinare/izolare, dar nu mai mult de 14 zile, în perioada dintre curse (...)".
În acest context, FORT transmite ministrului de Interne următoarele trei întrebări: izolare sau carantină? 14 zile maxim sau nu mai mult de 14 zile, respectiv, ca exemplu, numai 3 zile între două curse? Cum să mai poată respecta o firmă de transport fluxul de comenzi venite de la clienţi şi programarea curselor în condiţiile în care numărul şoferilor disponibili scade după fiecare cursă?
"Izolarea la domiciliu presupune automat şi blocarea activităţii profesionale a celorlalţi membri ai familiei, ceea ce poate afecta grav bugetul acesteia. Este clar că redactarea acestui articol nu a fost făcută prin consultarea Ministerului Transporturilor şi cu atât mai puţin după eventuala consultare cu patronatele din domeniu", se precizează în comunicatul transmis de organizaţia transportatorilor.
FORT atrage încă o dată atenţia Ministerului Afacerilor Interne că este nevoie de consultare permanentă înainte de redactarea şi promovarea unor astfel de măsuri, tocmai pentru a evita blocajele generate de neclarităţi.
"Se repetă practic scenariul din urmă cu două săptămâni, în care şoferilor profesionişti li se aplica după ureche măsura izolării pentru că documentele oficiale nu prezentau clar ce excepţii se aplică transporturilor de mărfuri", se menţionează în document.
Toate eforturile patronatelor din domeniu, alături de Ministerul Transporturilor, de a menţine fluxul de aprovizionare cu mărfuri riscă să fie anulat din cauza unei grave erori de redactare a unei ordonanţe militare de mare impact, consideră Federaţia Operatorilor Români de Transport.