Profilul consumatorului: Cine negociază cu banca reducerea ratelor INFOGRAFIE

0
Publicat:
Ultima actualizare:
bancă ghişeu clienţi

În perioada ianuarie 2018 – aprilie 2019, Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor Bancare (CSALB) a înregistrat 1.909 cereri, cea mai mare parte rpvenind de la cetăţeni din mediul urban, se arată într-un studiu realizat de instituţie, care face şi profilul consumatorului.

Bărbat, cu vârsta între 31-40 de ani, din Bucureşti, care depune online, la CSALB, o cerere pentru un credit de nevoi personale în lei şi solicită instituţiei financiar-bancare găsirea unei soluţii la problemele ridicate sau diminuarea comisioanelor. Acesta este profilul consumatorului care se adresează Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar, potrivit statisticii proprii.

Aproape 65% dintre cei care se adresează Centrului sunt solicitanţi din rândul populatiei active, din  mediul urban.

În studiul de faţă, la nivel de profil al consumatorului, coordonatele rămân oarecum similare cu cele centralizate în 2018. În continuare, bărbaţii depun cele mai multe cereri la CSALB – aproximativ 58%, însă numărul femeilor care se adresează Centrului este în uşoară creştere comparativ cu rezultatele din anul trecut (42% vs 40% în 2018). Aproape 65% dintre cei care se adresează Centrului sunt solicitanţi din rândul populaţiei active, de la oraş, cu vârste cuprinse între 31 şi 60 de ani.

Din totalul de 1.909 cereri înregistrate între ianuarie 2018 – aprilie 2019, 35% provin din mediul rural, procent care indică o creştere, comparativ cu datele înregistrate pentru intervalul ianuarie 2017 - martie 2018. În intervalul precedent analizat, s-au adresat CSALB preponderent românii din oraşe, raportul fiind de 88% vs 12% cereri provenite din mediul rural.

Acest lucru arată că serviciile CSALB sunt disponibile tuturor românilor, din toate mediile şi din toate oraşele ţării, iar informaţiile despre existenţa şi avantajele Centrului, au ajuns într-o măsură mai mare şi în mediul rural.

Cele mai multe cereri adresate CSALB fac referire la credite de nevoi personale în lei 

Cel mai adesea, cererile către CSALB fac referire la credite de nevoi personale - 70%, în timp ce creditele ipotecare sunt aduse în discuţie în 30% dintre cazurile care au ca obiect creditele bancare.  De cele mai multe ori, consumatorii caută soluţii amiabile prin intermediul Centrului, pentru credite în lei (42% din cazuri), în moneda Euro (28%), CHF (25%). În doar 5% dintre cereri sunt analizate credite în moneda americană.

Cele mai frecvente solicitari în relaţia cu băncile, adresate de consumatori Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar se referă la: găsirea unei soluţii pentru rezolvarea problemelor 30%, comisioane 30%, conversie credit 10% şi situaţii legate de Biroul de Credit 7%.

“Faptul că o treime dintre consumatori solicită băncilor comerciale şi IFN-urilor să găsească o soluţie pentru nemulţumirile lor, arată încrederea pe care consumatorii o au în CSALB şi în soluţionarea litigiilor în afara instanţelor. Cu alte cuvinte, cei care apelează la Centru lasă deschisă calea negocierii cu instituţiile financiar-bancare încă de la început şi aşteaptă o propunere corectă din partea acestora.

Consumatorii nu au obligaţia să deţină informaţii juridice sau financiar-bancare, motiv pentru care nu trebuie să invoce diverse reglementări în cererile lor. Rezolvarea nemulţumirilor pe care le au vine cu ajutorul expertizei conciliatorilor CSALB, care sunt unii dintre cei mai buni specialişti în aceste domenii”, a declarat Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare al CSALB. 

Capitala şi judeţul Ilfov înregistrează cele mai multe cereri

Consumatorii din mediul urban continuă să genereze cele mai multe solicitări către CSALB. 

Dacă, potrivit studiului pe care CSALB l-a finalizat la începutul anului 2018, ponderea cererilor provenite de la consumatorii din Bucureşti şi judeţul Ilfov era aproape de jumătate din total (48,98%), acum această pondere a scăzut la 36%.

A crescut, în schimb, numărul cererilor trimise către CSALB din judeţele prin care a trecut Caravana Centrului în 2018 şi 2019: Cluj, Constanţa, Iaşi sau Craiova.

Modalităţi de comunicare preferate de consumatorii care se adresează CSALB 

Peste 84% dintre români se adresează Centrului online, prin intermediul emailul şi aplicaţiei mobile, lansată de CSALB la finalul lunii iulie 2018 şi care câştigă în popularitate constant. 

Spre exemplu, 55% dintre cererile trimise către CSALB de la lansarea aplicaţiei vin prin intermediul acesteia, lucru care arată cât de accesibil este acest serviciu pentru consumatorii din toate zonele ţării.

Doar 9,8% dintre sesizarile adresate Centrului sosesc prin Poştă, iar 5,6% sunt depuse direct de către consumatori la sediul CSALB.

INFOGRAFIC MARE CSALB
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite