Preţurile transportului maritim de marfă au explodat din cauza pandemiei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO: Shutterstock
FOTO: Shutterstock

Preţurile pentru containerele maritime au explodat de când a izbucnit pandemia de COVID-19. În ultimele 18 luni, lanţurile logistice din domeniul transportului maritim au fost afectate, iar cererea a atins un nivel record, relatează AFP.

Alan Murphy, preşedintele firmei de consultanţă Sea Intelligence, a explicat că acest fenomen înseamnă că practic rămân fără nave şi containere goale. 

„Există un deficit uriaş de containere goale, care sunt în locul nepotrivit, sunt blocate în porturi şi nu în Asia, unde să fie gata pentru a fi încărcate”, a adăugat Murphy.

Indicele Freightos Baltic Index (FBX), un indicator de referinţă cu privire la costul transportului unui container de marfă pe marile rute de shipping, s-a triplat în decurs de un an, ajungând la 7.000 de dolari (5.900 de euro) pentru o călătorie din China spre coasta de vest a SUA. În ceea ce priveşte Europa, costul unei călătorii de transport a depăşit 10.000 de dolari, comparativ cu doar 1.600 de dolari în aceeaşi perioadă a anului trecut.

Pandemia de COVID-19, care iniţial a paralizat transportul maritim mondial, a provocat „o scădere fără precedent a cererii în industria de shipping”, susţine Didier Rabattu, de la Lombard Odier Investment Managers. În rândul consumatorilor americani şi europeni s-a înregistrat, însă, o tendinţă diferită. Blocaţi în case în timpul carantinei aceştia nu încetat să mai cheltuie bani la restaurante şi pentru a merge în vacanţă şi, în schimb, şi-au folosit fondurile pentru a achiziţiona produse, majoritatea importate din Asia.

„Imaginaţi-vă câte televizoare puteţi cumpăra în schimbul unei excursii la schi timp de o săptămână pentru patru persoane”, spune Paul Tourret, directorul Institutului francez de economie maritimă (ISEMAR).

Compania franceză de shipping CMA CGM a raportat un profit net de peste două miliarde de dolari în primul trimestru al acestui an, de 40 de ori mai mult decât în perioada similară a lui 2020. Rivalul danez AP Moller-Maersk a raportat, la rândul său, un profit net şi mai mare, de 2,7 miliarde dolari în primele trei luni ale anului.

Când vor scădea preţurile

„Niciunul dintre proprietarii de nave nu are interesul ca preţurile să scadă. Disciplina lor colectivă trebuie să fie astăzi să nu reducă preţurile”, a afirmat Tourret. Potrivit acestuia, situaţia ar putea să se prelungească, unul dintre motive fiind nevoia de a transporta bunuri perisabile.

La rândul său, Jean-Marc Lacave, directorul general de la Asociaţia Armatorilor din Franţa, se aşteaptă ca situaţia să revină la normal abia după primul trimestru din 2022.

„Cred că am atins un nivel maxim. Dacă cererea va continua să crească, există un risc semnificativ ca preţurile să înceapă să crească din nou, dar suntem mai mult sau mai puţin în vârful curbei”, a apreciat Lacave.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite