Patru greşeli ce au ruinat o afacere în construcţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ioan Mărieş şi-a văzut afacerile năruite dar are puterea s-o ia de la capăt
Ioan Mărieş şi-a văzut afacerile năruite dar are puterea s-o ia de la capăt

Cu două firme în faliment, Ioan Mărieş este unul dintre puţinii antreprenori care vorbeşte deschis despre erorile personale care au dus la îngroparea unui business de 1,5 milioane de euro. De la afaceri ce depăşeau un milion de euro pe an, Mărieş a ajuns să-şi păzească proprietatea şi să se judece în instanţă cu statul şi clienţii. 

Mara Group şi Mara Construcţii sunt firmele lui Ioan Mărieş aflate în faliment de la sfârşitul anul 2008. Datoriile pe care companiile le-au acumulat depăşesc un milion de euro.

Lucrările pe care le-a executat pentru diverse instituţii ale statului i-au propulsat afacerea. Dar tot ele au fost cele care i-au grăbit falimentul. „Am lucrat prea mult cu statul", recunoaşte Ioan Mărieş.

Lucrările nu i-au fost niciodată plătite la timp, astfel că a fost nevoit să întârzie la rândul său plata impozitelor şi a facturilor emise de partenerii de afaceri. Inginerul constructor Ioan Mărieş a intrat în afaceri în 1991 când a înfiinţat societatea Mara Tranding. Iniţial firma presta servicii de proiectarea a construcţiilor civile, industriale şi agricole. Treptat a prins curaj şi a intrat şi pe terenul execuţiei lucrărilor cu Mara Group (care în 2001 a absorbit Mara Trading) şi Mara Construcţii, înfiinţată în 2003.

Pe o piaţă a construcţiilor în formare, afacerea Mara a crescut ca Făt-Frumos. Asta datorită lucrărilor pe care, în cea mai mare parte, le-a obţinut de la stat.

Societăţile lui Mărieş au realizat canalizarea localităţii Codlea, au construit hotelul Aviatorilor din Poiana Braşov, sediul CEC din Victoria şi sediul Poştei din Rupea. Sunt doar câteva din construcţiile cu care se poate lăuda.

Parteneriatul aproape exclusiv cu statul nu este singura greşeală de management pe care a făcut-o Ioan Mărieş. Au fost şi achiziţiile făcute în grabă şi fără un plan de afaceri solid.

La începutul anilor 2000 Mara Group a cumpărat o fabrică de cherestea şi una de bolţari pe platforma de la Pătârlagele, judeţul Buzău, pentru care a plătit opt miliarde de lei vechi. Afacerea nu ar fost proastă dacă nu ar fi descoperit, imediat după ce a devenit proprietar, că cele două fabrici aveau deja datorii la stat cât jumătate din suma plătită pentru achiziţia lor.

Mărieş a neglijat problemele şi a investit în retehnologizarea fabricilor un milion şi jumătate de euro. În piaţa construcţiilor apăreau însă primele semne îngrijorătoare şi comenziile începeau să se reducă. În 2003 firmele lui Ioan Mărieş ajunseseră la o cifră de afaceri de 1,3 milioane de euro pentru ca în 2008 să nu mai adune nici 500 de mii de euro. Datoriile au crescut de la an la an, iar Mărieş a fost forţat să treacă la concedieri. În toamna anului trecut toţi cei 260 de angajaţi au fost trimişi în şomaj.

DATOR LA STAT

Ioan Mărieş îşi asumă greşelile manageriale, dar acuză în principal statul pentru indiferenţa cu care tratează întreprinzătorii aflaţi în dificultate.

Când Administraţia Finanţelor Publice şi Primăria din Hărman i-au cerut falimentul inginerul a prezentat un plan de reorganizare a afacerii şi a solicitat plata eşalonată a datoriilor. Administratorul judiciar s-a opus, iar instanţa a respins recursul pe care Mărieş îl
înaintase.

Acum totul e blocat şi situaţia arată în felul următor: Mara Group are datorii de 950.000 de euro din care 75% la buget, iar Mara Construcţii trebuie să plătească 180.000 de euro, din care 70% către stat. Soluţia ar fi un investitor care să-i pună pe picioare firmele. În plină criză a construcţiilor nimeni nu pare deocamdată dispus să restructureze companii şi să plătească datorii.

Mai puteţi citi în numărul 22 al revistei „Forbes România"

Industria auto intră în priză (cover story) Anul 2010 marchează începutul unei noi epoci în care industria auto va fi cucerită de motorul electric. Nicicând n-a existat o diversitate mai mare de opţiuni: clasic, hibrid, plug-in hibrid şi electric. Invazia automobilelor alternative nu mai poate fi oprită.

„Forbes România“ nr. 22

Greşelile Flamingo Optimismul exagerat, gradul de îndatorare ridicat şi restructurarea tardivă au dus la intrarea în insolvenţă a unui business care promitea.

Dividende de cumpărat Societăţile de Investiţii Financiare Alumil şi Transgaz sunt doar câte­va dintre companiile care ar putea să vă aducă randamente de cinci până la zece procente doar din dividendele aferente anului 2009.

Cumpără-ţi sănătatea! Convinge-ţi angajatorul să investească într-un plan de beneficii extrasalariale la care să ataşeze poliţe de viaţă şi clauze suplimentare de sănătate!

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite