Moartea turismului străin în România. Ministerul Turismului desfiinţează birourile externe de promovare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Stand de promovare a turismului românesc
Stand de promovare a turismului românesc

Ministerul Turismului a elaborat un proiect de lege prin care doreşte desfiinţarea reprezentanţelor de promovare turistică cu sediul în străinătate, adică a organismelor care se ocupă cu promovarea turismul românesc în străinătate şi cu atragerea de turişti străini în România.

Ministerul acuză că birourile de promovare externă au funcţionat pe bugete create artificial, „după bunul plac al reprezentanţilor din cadrul acestor birouri de promovare”, fără a exista un control minimal asupra justeţei sumelor avansate drept cheltuieli.

„Necesitatea desfiinţării birourilor externe ale Ministerului Turismului şi regândirii modului de reprezentare turistică pe plan international a României este dată atât de analizele interne făcute de la preluarea mandatului de către Ministrul Mircea-Titus Dobre, cât şi de datele relevate de raportul Curţii de Conturi privind activitatea fostului ANT în 2015”, arată un comunicat emis miercuri de minister.

Ministerul motivează această iniţiativă legislativă prin faptul că există o disproporţionalitate între sumele alocate pentru funcţionarea birourilor externe de promovare şi eficacitatea activităţii lor.

Astfel, potrivit notei de fundamentare, scopul actului normativ îl constituie „desfiinţarea reprezentanţelor de promovare turistică cu sediul în străinătate, având în vedere concluziile şi recomandările Curţii de Conturi prin Raportul de audit al performanţei, întocmit ca urmare a efectuării misiunii «Auditul performanţei fondurilor alocate prin bugetul Autorităţii Naţionale pentru Turism pentru dezvoltarea şi promovarea turistică a României pentru perioada 2013 – 2015»”.

Potrivit acestuia, s-a constatat că există o disproporţie între sumele alocate pentru funcţionarea reprezentanţelor de promovare (cele mai mari cheltuieli efectuate sunt cele aferente chiriilor, atât pentru sedii, cât şi pentru locuinţe, aproximativ 70% din sumele alocate) şi eficacitatea activităţii acestora.

Ministerul a descoperit discrepanţe majore la chiriile pentru birouri şi locuinţele angajaţilor între reprezentanţe din ţări comparabile ca nivel de trai, sumele variind între 1.347 euro şi 5.357 euro/ lună, astfel că peste 70% din bugetul alocat birourilor externe reprezintă cheltuieli cu chiriile.

Astfel, nu a existat un plafon maxim al cheltuielilor pentru chirie, ci a fost doar o condiţie referitoare la suprafaţa admisă, care, conform raportului Curţii de Conturi, nici aceasta nu a fost respectată de unii angajaţi ai acestor birouri.

„Unele reprezentanţe nu au prezentat, la solicitarea conducerii instituţiei, contractele de închiriere a spaţiilor sau anexele la acestea pentru prelungirea duratei lor”, arată Ministerul Turismului.

De asemenea, o parte importantă a cheltuielilor făcute de reprezentanţele externe ale Ministerului Turismului nu a fost înregistrată în contabilitatea instituţiei, făcându-se deconturi fără documente justificative în valoare totală de peste 500.000 euro, susţine ministerul. 

Ce se întâmplă cu angajaţii

Actualele birouri de promovare din străinătate vor fi desfiinţate, urmând ca în 90 de zile angajaţii acestora să fie rechemaţi de la post. „Actualii reprezentanţi de la birourile externe vor fi rechemaţi în ţară şi vor avea statutul de angajaţi ai Ministerului Turismului, având posibilitatea de a participa la concursul organizat pe parcursul acestui an”, susţine ministerul. Ministerul precizează că se doreşte ca promovarea României pe pieţele externe să fie făcută corect, coerent şi eficient.

Drept compensaţie, Ministerul spune că structura care va asigura gestionarea domeniului afacerilor europene, înfiinţată în contextul pregătirilor pentru exercitarea, de către România, în semestrul I 2019, a preşedinţiei Consiliului Uniunii Europene, va reprezenta interesele României în procesul decisional European şi în cadrul Sistemului naţional de gestionare a afacerilor europene.

Pentru optimizarea cheltuielilor, Ministerul Turismului va analiza cu MAE oportunitatea găzduirii unor birouri de promovare turistică externă la sediile misiunilor diplomatice.

Cele mai importante patronate din domeniu - FPTR, FIHR şi ANAT - spun, la unison, că decizia este una proastă şi că ministrul ar fi trebuit să se consulte cu industria înainte să ia o hotărâre crucială pentru promovarea turismului, potrivit profit.ro.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite