Mişu Negriţoiu, şeful ASF, la Adevărul Live: "Am găsit soluţia pentru RCA". Ce a negociat ASF cu şoferii şi cum vor evolua tarifele RCA în 2016

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mişu Negriţoiu este invitat azi în studioul Adevărul Live
Mişu Negriţoiu este invitat azi în studioul Adevărul Live

Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), Mişu Negriţoiu, este invitat astăzi la Adevărul Live. Începând cu ora 15.00. oficialul ne va explica modul în care au decurs negocierile purtate azi-dimineaţă cu transportatorii şi cu companiile de asigurări pentru atenuarea scandalului iscat de scumpirea asigurărilor de răspundere civilă auto (RCA).

INTRĂ ÎN DISCUŢIE şi urmăreşte emisiunea în modulul Adevărul LIVE

În contextul în care transportatorii se aşteaptă la scumpiri explozive (şi cu 300% în unele cazuri) ale RCA în 2016, ASF a fost adesea acuzată că supraveghează ineficient piaţa asigurărilor, astfel că Mişu Negriţoiu este aşteptat cu lămuriri cât se poate de clare în această privinţă.

Reamintim că, joia trecută, câteva mii de transportatori au protestat în Piaţa Victoriei din Capitală faţă de scumpirea RCA.

Iată ce a declarat Mişu Negriţoiu, la Adevărul Live:

** S-a ajuns la o soluţie în sensul limitării scumpirilor la poliţele RCA.

** Ne-am înţeles acum să avem o creştere controlată, avem un acord între părţile participante - MFP, asigurători, Consiliul Concurenţei, transportatori şi ASF.

** Vom lega majorarea de rata daunalităţii, pe un model de calcul actuarial.

** În afară de aceste măsuri de limitare vrem să corectăm excesele, care au fost uneori de 300-400%.

** Controalele sunt în curs, avem nişte rezultate remarcabile. Dar acele creşteri de 300-400% au fost o excepţie, la o singură societate de asigurări.

** Piaţa RCA este una specifică, e locală dar nu numai locală, intră sub incidenţa Directivei europene privind RCA. Am propus nişte ghiduri europene, urmează să vedem dacă putem îmbunătăţi aceste practici.

** Norma este pentru toţi, este atât protecţia terţului, cât şi a celui asigurat. Acum noi trebuie să revedem acest regim al RCA, să vedem cum putem să-l ameliorăm.

** În cazul persoanelor juridice, trebuie să vedem dacă se asigură firma sau şoferul. Când şoferul - care a provocat un accident - pleacă, ar putea rămâne firma cu rata de daunalitate, şi asta trebuie reanalizat.

** Un al doilea proiect pe care lucrăm va fi gestionarea bazei de date şi sistemul care să conducă la individualizarea vinovăţiei.

** Bonus Malus - transportatorii spun că nu funcţionează totdeauna corect, lucrăm împreună şi la acest capitol.

** Un al treilea proiect va fi legat de transparenţă. Trebuie să înţeleagă clientul care se asigură ce primeşte în schimb şi pentru ce plăteşte.

** La persoanele fizice, riscul calculat este în funcţie de vârstă; la 26 de ani ai un spirit aventurier, vrei să zbori cu balonul... Tinerii sunt cei care au cel mai mult risc, statistic vorbind. Trebuie să fii solidar cu generaţia ta.

** Sunt 13 milioane de contracte de asigurări auto. La marfă sunt departajate pe greutate, la pasageri - pe numărul de locuri.

** A fost o discuţie - de ce să asigurăm şi remorci, sper să ajungem la o concluzie şi pe tema asta.

** Azi am ajuns la un proiect pe care putem să discutăm; mâine, în Consiliul ASF, vom adopta o normă nouă pe RCA. Dobânda este de 0,02% pe zi de întârziere la plata daunei; această dobândă ni s-a cerut să fim ceva mai duri şi să o creştem, dar unii o includ în tariful poliţei de RCA şi astfel se formează un cerc vicios.

** Am prins în acest protocol şi o segmentare pe tipuri de transportatori, de la marfă/pasageri până la local/judeţean/interjudeţean. Firmele de asigurări se pot uita mai în detaliu şi se pot ghida pentru a calcula mai spre nivelul individual aceste riscuri.

** În poliţa RCA de acum nu sunt incluse costurile generate, după falimentul Astra Asigurări, de administrarea Fondului de Garantare.

** Chestiunea asta cu demisia mea e mai mult emoţională. Acel tronson lăsat liber de Astra - ciu cele mai ieftine poliţe - trebuie să vedem dacă nu cumva au fost de fapt subvenţionate prin pierderile Astra.

** Piaţa funcţională e cea aliniată la norme şi la regului. Au fost făcute oferte promoţionale, care au dus preţurile în jos, acum trebuie să revenim la nivelul de normalitate al pieţei.

- continuă -

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite