Ministrul Transporturilor: 9.000 de kilometri de cale ferată zac în paragină. Ce presupun lucrările de modernizare a liniilor de tren

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Arhivă Adevărul
Foto: Arhivă Adevărul

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă a afirmat, joi, că, 9.000 de kilometri de cale ferată ”zac în paragină şi aşteaptă miliardul de euro promis prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) pentru lucrări de reînnoire”.

Potrivit ministrului, aceasta este o radiografie dură a căilor ferate din ţară (total: 10.628 km, din care 6.874 km reţea primară), pentru că, din anii 90 şi până în prezent, statul a abandonat nu doar investiţiile în modernizarea liniilor de tren, ci şi întreţinerea acestora, transmite G4media.

Datele oficiale arată că, anul trecut, cu bani de la buget, Compania CFR Infrastructură a reparat doar 20 de kilometri de cale ferată, jumătate cu un tren de lucru din dotarea Regionalei Braşov. 

Conform sursei citate, pe lângă subfinanţarea sistemului, Ministerul Transporturilor pierde şi bani europeni pentru reabilitarea magistralelor, aproximativ 320 de milioane de euro pentru că nu a reuşit să semneze la timp două din cele trei contracte pe M 300 Braşov-Sighişoara (fonduri prin programul CEF – Connecting Europe Facility).

Ministrul Transporturilor precizează că, lucrările de reînnoire înseamnă aducerea liniei la viteza constructivă prin ridicarea restricţiilor şi a limitărilor de viteză, un exemplu potrivit fiind Magistrala 900 Bucureşti – Craiova.

”Linia este construită pentru 120-140 km/h dar acum sunt restricţii şi de 30 km/h şi trebuie să le respecte orice tren. E vorba despre reparaţii de şine, terasament şi schimbătoare de cale (n.r. macazuri). Prin aceste intervenţii, de la trei ore şi jumătate se va reveni la parcursul de două ore din anii 80. Am cerut un miliard de euro prin PNRR pentru aceste reînnoiri pe care să le facem până în 2026”, explică Drulă.

Acesta menţionează că, despre aceste intervenţii, Secretarul General al Ministerului Transporturilor, Andreea Moldovan spunea săptămâna trecută, la o conferinţă de specialitate, că se pot reface până la 100 de kilometri de linie pe an.

Potrivit unui raport al Fundaţiei germane Friedrich Ebert care a prezentat recent un studiu intitulat „PNRR şi Căile Ferate”, România este „lanterna roşie” în Europa, cu doar 27 % din bani ceruţi şi alocaţi pe ultimul exerciţiu bugetar. Spre exemplu, Bulgaria a avut 39%, iar Ungaria 35%”.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite