Iulian Matache: Am chemat la Bucureşti conducerea Salini Impregilo din Italia ca să-şi asume calendarul de reparare a Autostrăzii Sibiu-Orăştie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Iulian Matache, ministrul Transporturilor, invitat la Adevărul Live, începând cu ora 15.00 FOTO Roberto Sălceanu
Iulian Matache, ministrul Transporturilor, invitat la Adevărul Live, începând cu ora 15.00 FOTO Roberto Sălceanu

Ministrul Transporturilor, Iulian Matache, a anunţat, la Adevărul Live, că a chemat la Bucureşti top managementul grupului italian Salini Impregilo, constructorul autostrăzii Sibiu-Orăştie, astfel încât compania să îşi asume calendarul de reparaţii pentru tronsonul cu fisuri, la întâlnire fiind chemată şi Ambasada Italiei.

Despre metrou

Magistrala 4 va fi gata până în a doua jumătate a anului 2016 şi aici nu avem probleme, vom folosi trenurile din dotare. Pentru Magistrala 5 este o problemă, licitaţia s-a închis cu un câştigător, a intrat pe fir DNA, dar licitaţia s-a contestat la CNSC, care a spus că nu poate da o soluţia până la finalizarea anchetei. Există posbilitatea să avem magistrala gata, dar ne gândim la o soluţie, astfel încât să folosim trenuri din rezerva Metrorex pentru ca circulaţia să poată avea loc pe magistrală.

Managementul profesionist

Nu am informaţii ca vreo companie de la Transporturi să fie exceptată de la implementarea managementului privat. La Tarom, managementul profesionist nu este o poveste de succes, s-au schimbat vreo 6 consilii de administraţie. Pe de altă parte, sunt o serie de companii de stat care sunt strategice şi sunt monopol, cum ar fi CFR Infrastructură, care nu se bate cu nimeni. Pentru 2016, vorbim de o reorganizare la CFR Marfă pentru că societatea nu are o situaţie financiară bună. Pentru 2016, vorbim de vânzarea unei părţi din acţiuni la Aeroporturi Bucureşti şi la Portul Constanţa.

Despre acciza suplimentară de 7 eurocenţi

Acciza a permis deschiderea unor şantiere noi, dar din 2017 această sursă de bani nu va mai fi.

Despre tăierea fondurilor de la Transporturi la rectificarea bugetară

Nimeni nu stă la CNADNR astfel încât să vrea să rămână cu banii în cont. Înainte de a-i acuza pe colegii mei, trebuie să vedem întregul complex pentru a vedea cum de au rămas aceste sume necheltuite. Tocmai de aceea am vorbit de restrângerea termenelor pentru avize.

Pe de o parte ni s-au luat bani de la fonduri europene, dar pe de alta s-au dat pentru subvenţiile pentru elevi, studenţi, doctori, deci bani s-au dat acolo unde era nevoie.

Despre contractele pentru deszăpeziri: fiecare maşină de intervenţie să aibă GPS

Trebuiau semnate 60 de contracte, avem pe 51 dintre acestea ofertanţi. Mai sunt câteva probleme pe Regionala Bucureşti, pe Regionala Craiova şi Regionala Constanţa. Nu ştiu motivul, dar pot să bănuiesc că motivul ar fi faptul că de anul ăsta am solicitat ca maşinile să aibă instalat GPS, să se vadă unde este maşina, în cât timp a ajuns. În caz că rămân sectoare neacoperite, CNADNR este pregătită, şi-au luat autofreze, utilaje. I-am avertizat să nu mai închidă sectoare sau drumuri ca în anii trecuţi. În legătură cu închiderea drumurilor, s-ar putea închide timp de câteva ore dacă viscolul este puternic, pentru a da posibilitatea utilajelor să intervină fără să facă slalom printre camioane sau maşini blocate în zăpadă.

Despre Valea Oltului şi Autostrada Sibiu-Piteşti

Se lucrează la lărgirea şoselei pe Valea Oltului, se lucrează la a treia bandă, va fi gata în primăvara anului viitor. Se va face şi Autostrada Sibiu-Piteşti, dar durează patru ani. Proiectanţii urmau să ne furnizeze traseele posibile de autostradă. Din cele patru furnizate de ei, au rămas două potenţiale trasee. Mai trebuie aduse ceva documente. Aş vrea să le văd pe cât se poate cu piciorul, măcar să fiu împăcat că nu vor apărea probleme ca pe alte tronsoane. Şi aici avem în vedere începerea lucrările de la capete, Sibiu-Băiţa şi Piteşti-Curtea de Argeş. Sper să fie gata până la finele anului, astfel încât să începem lucrările.

N-o să mai dau niciun fel de cifră legată de vreo inaugurare. Din spusele constructorilor, Timişoara-Lugoj, lotul 2, va fi gata. Matematic, s-ar putea să terminăm anul cu mai puţini kilometri de autostradă, din păcate, din cauza problemelor pe Lugoj-Deva şi Sibiu-Orăştie.

Despre Autostrada Comarnic-Braşov

Proiectul va continua, CNADNR va scoate la licitaţie capetele. La una dintre oferte este un singur ofertant, la celălalt 10 sau 12. Cel puţin în cazul unuia dintre capete sper să fie bine, pentru că nu este niciun ofertant şi sper să nu fie contestaţii. Licitaţiile, contestaţiile au devenit o adevărată industrie.

Ne-am propus să facem centurile ocolitoare la Coamrnic şi la Buşteni ca să încercăm să deblocăm cozile infernale ce se formează la trecerea prin aceste localităţi. Lucrurile sunt pe un făgaş bun, până la iarna viitoare putem ocoli centrele acestor localităţi. Pentru autostrada propriu-zisă se reface studiul, aţi văzut că în celelalte cazuri studiile geotehnice au fost cea mai mare problemă.

Despre autostrada Lugoj-Deva, rămasă fără autorizaţie de construcţie

Este vorba de aceeaşi firmă germană care a făcut studiul de fezabilitate în 2007-2008. Să înţelegem că peştera nu putea fi descoperită, dar halda de steril care trebuie ocolită, cimitirul se puteau vedea, ceea ce mă face să cred că studiul a fost făcut doar din birou. Constructorul a avut autorizaţie de construcţie, dar, din cauza problemelor de pe teren am ieşit din parametrii autorizaţiei, astfel că trebuie realizat un nou studiu de mediu.

Nu numai CNADNR, cât şi CFR Infrastructură au început să verifice mai bine studiile de fezabilitate. Ne-am fript, ca să zic aşa mai neacademic. Încercăm ca parte a acordurilor să fie obţinute în termene mai scurte. Avem cazuri în care terenul este expropriat, este în proprietatea CNADNR dar mai trebuie să stea luni de zile căci nu poate intra să taie pădurea până ce nu primeşte un aviz de la Regia de Păduri (Romsilva - n.r.).

Mi-aş dori să circulăm de la Arad la Sibiu cât mai repede.

Despre demolarea autostrăzii Sibiu-Orăştie

Este o autostradă nerecepţionată. Avem de-a face cu un complex de erori, pornind de la studiul de fezabilitate realizat în 2007 de o companie germană, dar care nu mai există în România. CNADNR a încercat să afle detalii de la compania în cauză şi nu a putut. Aceeaşi situaţie a apărut şi pe un alt tronson pe Lugoj-Deva. CNADNR nu se aştepta să fie o problemă aşa mare. S-a trecut la demolarea autostrăzii şi s-a constatat că nu s-a respectat proiectul.

Constructorul şi-a asumat repararea pe cheltuiala lor. Săptămâna asta le-am cerut să închidă faza de proiectare şi să dea un calendar cert, indiferent ce soluţie îşi asumă. Am cerut top managementului companiei din Italia să fie prezent la Bucureşti, astfel încât să îşi asume termenul. La fel, am cerut şi Ambasadei Italiei.

E prostia lor, dacă e să o spunem drept. Ce s-a întâmplat la autostradă este un viciu de construcţie, este responsabilitatea companiei.

Constructorul trebuia să termine autostrada în 2013, nu se poate spune că a fost o presiune a CNADNR.

Nu este situaţia să dăm înapoi banii UE privind autostrada, ne-am propus să o fazăm. Pe lotul 3 s-au folosit doar bani de la buget. Fazarea autostrăzii s-a pornit, s-au purtat discuţii co Comisia Europeană deja, nu văd de ce nu s-ar face această fazare.


Ministrul Transporturilor va arăta cine sunt cei vinovaţi de această greşeală, din ce fonduri vor fi acoperite costurile cu lucrările de reparaţie şi dacă riscă România să piardă banii de la Uniunea Europeană, care au acoperit cea mai mare parte din finanţarea acestui proiect de infrastructură. De asemenea, Matache ne va spune când se va deschide din nou circulaţiei tronsonul respectiv. Circulaţia pe tronsonul Sălişte-Cunţa a fost închisă la începutul lunii septembrie, pentru o perioadă de aproximativ o lună şi jumătate, însă acest termen a trecut. 

De asemenea, ministrul Transporturilor ne va spune cât de pregătită este România pentru a face faţă posibilelor înzăpeziri din această iarnă şi care sunt drumurile pentru care companiile nu s-au îngrămădit să depună oferte. 

Care este situaţia companiilor din subordinea Ministerului Transporturilor, ce privatizări sunt programate pentru 2016 şi cum se explică că bugetul instituţiei a fost tăiat şi la a doua rectificare bugetară din acest an sunt întrebări la care va răspunde Iulian Matache, la Adevărul Live, începând cu ora 15.00. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite