Victor Grigorescu, ministrul Energiei, la Adevărul Live: Comandamentul de iarnă trebuia convocat mai devreme, dar suntem pregătiţi în orice moment
0Comandamentul de iarnă trebuia convocat mai devreme, nu la începutul lunii decembrie, dar situaţia este normală şi se îmbunătăţeşte în privinţa stocurilor de cărbune, ca şi situaţia de la ELCEN-RADET, dar ar trebui mult mai mult, a declarat Victor Grigorescu, ministrul Energiei, la Adevărul Live. Oficialul a precizat că România stă bine în privinţa gazelor, având producţie internă, spre deosebire de statele din jur.
Despre scandalul ELCEN-RADET
Facem tot posibilul să nu rămânem fără căldură, m-am întâlnit periodic şi cu primarul interimar şi cu reprezentanţi ai ELCEN, ai RADET, ai Romgaz şi vom face acest lucru periodic. Nişte paşi importanţi s-au făcut, în acest lanţ trofic sunt mai mulţi actori implicaţi. Le-am cerut să facă ceea ce fac şi eu, adică că facem ceea ce trebuie, cu planuri concrete, cu termene. Încă nu pot să spun că am făcut tot ceea ce trebuia să facem. Am făcut nişte demersuri concrete pe care le consider foarte utile. Cu siguranţă vom depune toate eforturile astfel încât să nu ajungem la întreruperea agentului termic în prag de sărbători. Este nevoie de o strategie pentru întregul sistem al termiei, astfel încât toamna următoare să nu ne mai găsească în aceeaşi situaţie.
Energie şi geopolitică: când facem unirea energetică cu Republica Moldova?
Proiectul interconectărilor şi ideea de interconectare sunt procese complexe asupra cărora trebuie să ne aplecăm pentru mai mult timp. Cu siguranţă în aceeaşi discuţie trebuie continuate lucrările pe partea cealaltă a Prutului. Transgaz şi Transelectrica nu sunt la Ministerul Energiei, dar cu siguranţă aceste politici trebuie să le continuăm.
Consumatorul vulnerabil, problemă europeană
Suntem la începutul discuţiilor despre o politică energetică comună. Cu timpul, acest lucru va însemna şi o echilibrare a preţurilor, poate nu chiar la nivelul maximal, dar în mod clar nu va fi la cel minim. În schimb, veniturile nu sunt la fel. La această provocare privind sărăcia energetică trebuie să avem un răspuns comun.
Despre proiectele cu chinezii
În privinţa proiectelor cu chinezii ne întoarcem la problema strategiei energetice. Trebuie să ne uităm iar la factorii de rentabilitate. Toată această discuţie largă despre viitoarele mari proiecte trebuie făcută în cadrul strategiei energetice. În cazul reactoarelor 3 şi 4, compania a anunţat în ultimele luni nişte paşi concreţi sunt discuţii între companii, veţi avea public detalii despre cum evoluează lucrurile acolo.
Despre redevenţe
Este o chestiune în sarcina Ministerului Finanţelor Publice, în primul rând vreau să avem o dezbatere publică. Aştept ca proiectul să intre dezbatere publică. Aceste chestiuni sunt la Ministerul Finanţelor, este important ca documentul care priveşte viitoare politică în acest sector să fie în dezbatere public, este o problemă de predictibilitate.
Despre scăderea bugetului Ministerul Energiei şi fondurile europene
Ministerul s-a reorganizat, partea de IMM-uri a trecut la ministerul Economiei. Banii se vor duce spre închideri de mine, de cercetare în domeniul nuclear. Riscăm dezangajări de peste 500 de milioane de lei. Sigur, există şi cauze obiective, am vrut să vedem dacă e ceva din cauza noastră, ce putem face noi. E vorba de multe proiecte ale unor primării, am depus eforturi împreună cu colegii de la Ministerul Dezvoltării şi cel al Fondurilor Europene, până la urmă orice leu este important. O să vedeţi în perioada următoare.
Despre investiţiile promise la privatizări
Vreau ca statul să se comporte ca orice acţionar privat care îşi apără drepturile şi trebuie să folosim toate instrumentele pe care le avem la dispoziţie. Curaj nu este un cuvânt potrivit, ci asumare. Trebuie să avem nişte principii de transparenţă care să fie clare şi să ne asigurăm că ne atingem obiectivele. Intrăm într-un firesc, nu sunt lucruri noi. Vă asigur că în ceea ce depinde de mine vom face acest lucru.
Despre gazele de şist şi strategia energetică
În primul rând ar trebui să vorbm de un cadru mai larg, de finalizarea strategiei energetice. Sunt un susţinător al resurselor indigene, trebuie să le vedem. Independenţa energetică nu este o vorbă goală, dar sunt multe lucruri de făcut. Trebuie să continuăm dezbaterile despre strategia energetică şi să le finalizăm. Îmi doresc o strategie energetică ce să arate ca un plan de afaceri. Spre deosebire de alte sectoare, în domeniul energetic capitalul de stat se îngemănează cu cel privat.
Vrem independenţă energetică şi mix energetic echilibrat, dar acestea sunt deziderate largi, trebuie să avem ceva mai concret în spatele lor. Trebuie o dezbatere în societate, dar mai ales în mediul politic. Nu depinde de un Guvern sau un ministru, de aia se cheamă strategie. Este vorba de un drum asumat, ce provocări avem şi ce opţiuni. O să ne asigurăm că documentele sunt de actualitate, o să vorbim în săptămânile următoare despre acest lucru.
Trebuie să ne întrebăm ce ne dorim de la sectorul energetic şi de la companiile de stat. iar eu în primul rând vreau guvernanţă: transparenţă şi integritate. Sigur că există în anumite zone şi o lipsă de investiţii.
Despre energia regenerabilă
După discuţiile cu reprezentanţii din industria regenerabilă dânşii au afirmat că există elemente pentru creşterea cotei. Obiectivul meu este să avem o cotă nouă. Îi rog pe colegii de la ANRE să reevalueze această cotă. ANRE să vadă dacă acele concluzii la care a ajuns se susţin în totalitate. Ce voiam să spun este că situaţia din regenerabile nu ţine doar de cotă, ci şi de modul în care funcţionează OPCOM-ul şi de situaţia exceptărilor. Nu există o soluţie numai într-o singură direcţie, avem nevoie de un mix echilibrat, şi regenerabilele şi cărbunele, dar şi alte tehnologii fără carbon. Noi ne-am atins ţinta pentru 2020, dar este puţin probabil să mai vedem acel boom din anii trecuţi.
Suntem într-o situaţie de fapt, există nişte investiţii, nişte angajamente luate, avem nevoie de o soluţie de echilibru.
RAAN, situaţie delicată
RAAN are o situaţie delicată, este un caz nefericit. S-a pornit cu un plan de restructurare vechi care se dovedeşte azi că nu a fost pe baze realiste. Este unul dintre exemplele despre cum să nu facem. Lucrurile sunt acum aşezate pe baze mai realiste, sunt decizii luate despre restrângerea activităţii în raport cu necesităţile din sistemul energetic.
Despre listările companiilor de stat
Este un proces demarat dinainte, îl vom continua, sunt necesari mai mulţi paşi: studii de fezabilitate, decizii de oportunitate. Cel puţin la Hidroelectrica trebuie să fie foarte clară situaţia juridică. Până la ieşirea din insolvenţă este o decizie judecătorească.
Despre managerii privaţi
Dorim ca la toate companiile din subordine să existe manageri privaţi, o să fim transparenţi. Respect opţiunea politică a oricui, important este profesionalismul şi integritatea.
Complexul Energetic Oltenia: există probleme în privinţa investiţiilor din ultimii ani
La Complexul Energetic Oltenia există probleme în privinţa investiţiilor pe care le-au realizat în ultimii ani, dar compania începe să aibă o situaţie bună. Cred că ceea ce trebuie să facem este să ne asigurăm că recrutăm oamenii după profesionalism şi că aceşti oameni au instrumentele să îşi facă datoria. Există şi procese în curs de derulare, vreau să le accelereze. Invit în mod public pe oricine doreşte să participe la creşterea performanţelor companiilor noastre să se implice.
Complexul Energetic Hunedoara are multe cereri de insolvenţă
Atunci când ceri monitorizare zilnică, e clar că situaţia nu este bună. Planul de restructurare convenit cu Comisia Europeană este în întârziere, am rugat consiliul de administraţie să se grăbrească cu planul. Compania are mai multe cereri de insolvenţă încă din vară.
Despre stadiul pregătirilor de iarnă
Am convocat primul comandament de iarnă, aş fi fost mai mulţumit dacă era convocat înainte de începutul lunii decembrie. Au început să se îmbunătaţească stocurile de iarnă, la fel şi situaţia ELCEN-RADET, dar nu este îndeajuns. Luăm toate măsurile necesare. Spre deosebire de statele din jur, România are producţie internă. Trebuie să ne asigurăm că suntem pregătitţi, să avem o proiecţie adecvată pe termen mediu şi să privim aceste evoluţii într-un proces cel puţin până la finele lunii martie.
Respingem în totalitate folosirea gazelor ca armă politică. Nu este vorba numai de gaze aici, ci şi de temperaturi. Suntem pregătiţi în orice moment, atât în privinţa folosirii păcurii dacă e nevoie sau trecerea pe cărbune. Vom avea continuitate în alimentare.
De asemenea, Grigorescu va vorbi despre situaţia companiilor de stat din subordinea Ministerului Energiei, despre managementul privat al acestora, numit în baza Ordonanţei 109/2011, şi despre planurile privind listările din 2016.
Grigorescu va explica şi cum vor fi folosite fondurile alocate Ministerului Energiei prin bugetul pe 2016, în cuantum de 443,6 milioane de lei, în scădere cu 56% faţă de sumele din acest an.
Victor Vlad Grigorescu a lucrat ca expert în fostul Departament al Energiei, are experienţa în administraţia publică, atât în România, cât şi la nivelul Uniunii Europene. Grigorescu este licenţiat în drept al Universităţii Bucureşti. Este, de asemenea, specializat la Joint Vienna Institute în proceduri de soluţionare a diferendelor în cadrul Organizaţiei Mondiale a Comerţului (în colaborare cu Secretariatul OMC).