Interuptibilitatea pe piaţa gazelor naturale şi subminarea economiei naţionale

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Scandalul “Gaze ieftine pentru industria chimica”, a demarat  in jurul unei notiuni: “intreruptibilitatea gazelor”. Clientii stabiliti prin lege ca fiind intreruptibili, au beneficiat de discounturi importante in perioada 2007-2010 la achizitia gazelor naturale. Un instrument comercial folosit pe toate pietele de gaze a fost "deturnat" in Romania.

Caracterul continuu al surselor de gaze naturale

Sondele de gaze produc un debit de gaze constant in fiecare perioada a zilei si a anului datorita legilor fizice de curgere a fluidelor, fiind inlocuite in strat de apa. Inchiderea sondei (oprirea curgerii gazului) poate determina ca apa sa ajunga in sonda inaintea gazului si sa omoare (infunde) sonda (investitii milioane de dolari sa fie distruse in cateva ore printr-o simpla inchidere a sondei).

De aceea sondele de gaz nu se inchid.

Caracterul discontinuu al consumului de gaze cu vârfuri de consum majore

Consumul de gaze este discontinuu si el depinde de:

  •                      temperatura exterioara – in cazul in care gazul este folosit la incalzire;
  •                      cererea de energie electrica - in cazul in care gazul este folosit la producerea de energie electrica;
  •                      comenzi - in cazul in care gazul este folosit in industrie.

Comparativ cu alte tari din Europa, in Romania raportul intre consumul maxim si consumul mediu prezinta o diferenta mult mai mare datorita sistemelor de incalzire individuale din Romania si a faptului ca nu au exista tarife diferentiate pe varfuri de consum care sa diminueze aceasta tendita de a produce varfuri de consum.

Acoperirea cu gaze a varfurilor de consum se poate face :

1.      Prin accesarea de noi surse de gaze

Acest aspect presupune constructia de noi conducte de transport a gazelor ceea ce induce un cost suplimentar cu activitatea de transport prin construirea unei noi conducte per mc ce urmeaza a fi comercializate  suplimentar la varf de consum (din ipotezele noastre acesta ar fi de cca. 0,82 $/1000 mc)

2.      Prin clauze comerciale de servicii intreruptibile care determina doua situatii la nivelul consumatorilor care accepta sa contracteze astfel de servicii:

a)      Reducerea consumului de gaz si folosirea temporara a altor combustibili

Constructia unei baze de stocare si utilizare a altor combustibili (pacura) presupune realizarea unei investitii, un cost de intretinere mentenanta a instalatiei si un cost cu combustibilul alternative (pacura).

Exemplu ipotetic:

Cost cu folosirea temporara a Pacurei  per 1000 mc echivalent gaz cca. 305 $ / 1000 mc echivalent gaz

Cost cu gazele naturale per 1000 mc echivalent gaz cca. 300 $ / 1000 mc echivalent gaz

Cost suplimentar cu folosirea Pacurei fata de gaze naturale per 1000 mc echivalent gaz cca. 5 $/1000 mc echivalent gaz

Consumul de gaz pentru o societate comerciala este de 0,7 mld mc/an, cost cu gazele naturale in regim neintreruptibil cca. 300 $/1000 mc, potential de afectare intreruptibilitate anual de 80 mil mc :

·         Consum doar a gazului natural

Costul cu gazele: 300 $ * 700.000 =210.000.000 $

·         Consum de gaze si folosirea de pacura la varf de consum.

Consumatorul este dispus sa foloseasca acest sistem daca costul cu gazele naturale si pacura nu depaseste valoarea de 300 $)

Pretul gazului = (210.000.000 – 80.000 * 305)/(700.000 – 80.000) = 299,35 $/1000 mc

Respectiv Tariful de transport trebuie diminuat cel putin cu 0,65 $/1000 mc

Introducerea unei clauze de servicii intreruptibile de transport de 0,73 $/1000 mc determina :

  •           un profit pentru consumator de (0,73-0,65)*(700.000-80.000)=49.600 $/an
  •           un profit pentru operatorul de transport prin neconstruirea unei noi conducte care sa preia varful de consum de 0,82*80.000=43.400 $/an

b)      Reducerea consumului de gaz si oprirea temporara a productiei

Piederile declarate inregistrate de catre unul din clientii intreruptibili prin oprirea alimentarii cu gaze naturale in perioada de criza din anul 2010 timp de 14 zile:

– cost oprire gaze – 0,5 mil $;

– consum de gaze anual 0,7 mld mc/an;

- consum de gaze pentru 14 zile 23 mil mc

– tarif pentru servicii intreruptibile de transport  practicat – cca.0,73 $/1000 mc;

Bonus servicii intreruptibile la consumator:

  •           700.000 mii mc/an * 0,73 $ = 511.000 $

Introducerea unei clauze de servicii intreruptibile de transport de 0,73 $/1000 mc determina :

  •           un profit pentru consumator de 511.000 – 500.000 = 11.000 $/an
  •           nu exista profit/pierdere pentru operatorul de transport datorita neaplicarii tarifelor de dezechilibru prevazute in Codul de retea din Romania, dar se poate rezolva o problema tehnica legata de securitatea sistemului de transport.

Intreruptibilitatea furnizarii gazelor naturale versus Intreruptibilitatea prestarii servicilor de transport gaze natural

Terminologie:

Intreruptibilitatea furnizarii gazelor naturale – clauza contractuala existenta intr-un contract de furnizare gaze naturale, prin care o parte cumparator accepta conditionat sau neconditionat intreruperea furnizarii gazelor naturale de catre furnizor la punctul de predare - primire stabilit in contract in schimbul unor discounturi din partea furnizorului.Scopul este de optimizare a portofoliului propriu de clienti. Obiectivul acestei clauze este unul exclusiv comercial.

Intreruptibilitatea servicilor de transport - clauza contractuala existenta intr-un contract de prestare a servicilor de transport, prin care o parte utilizatorul serviciului de transport accepta conditionat sau neconditionat intreruperea prestarii serviciului (transportului gazelor si alimentarii cu gaze) de catre operatorul sistemului national de transport la punctul/punctele de predare - primire stabilite in contract in schimbul unor discounturi din partea operatorului de transport. Scopul: preluarea varfurilor de consum prin diminuarea consumului la unii consumatori, echilibrarea balantei intrari-iesiri, evitarea construirii de noi conducte, cresterea gradului de incarcare a conductelor existente, cresterea ratei de profitabilitate etc.. Obiectivul acestei clauze este acela de echilibrare a intrarilor si iesirilor din sistemul de transport si a asigura furnizarea continua si in conditii de siguranta si securitate a gazelor naturale.

Intreruptibilitatea livrarii gazelor naturale instrument comercial “deturnat” in Romania

Serviciile intreruptibile de transport (asimilate impropriu cu intreruptibilitatea furnizarii gazelor) prestate de catre operatorul de transport din Romania sunt unele optionale si se acceseaza de catre societati comerciale care beneficiaza de un discount la tariful de transport.

In conformitate cu Ordinul Presedintelui ANRE 76/2009 :

a.       componenta fixa pentru rezervarea capacitatii pentru servicii ferme 0,22 lei/MWh

b.      componenta fixa pentru rezervarea capacitatii pentru servicii intreruptibile 0,17 lei/MWh

c.       capacitatea de transport intreruptibila rezervata in anul 2010 a fost de 6.080,27 MWh

prin calcul se poate stabili ca pentru clientii care au beneficiat de servicii intreruptibile de transport bonusul a fost de cca. 0,73 $/1000 mc.

Astfel, prin acest discount clienti isi puteau acoperi cheltuielile suplimentare cu gospodaria de pacura luand in considerare statistica numarului limitarilor in alimentarea cu gaze din ultimii 5 ani.

Acordarea prin Legea 332/2009 a unui al doilea discount consumatorilor care incheie contracte de transport intreruptibile, clienti limitati prin efectul legii doar la trei societati comerciale, sa achizitioneze doar gaze din productia interna, a determinat :

a)      obligarea companiilor producatoare de gaze naturale, care nu au nici o responsabilitate in echilibrarea intrarilor si iesirilor din sistemul de transport, sa acorde bonusuri pentru cei care incheie constrate de transport intreruptibile ;

b)      consumatorii care au incheiat contracte de transport intreruptibile beneficiaza de doua bonusuri pentru aceeasi optiune;

c)      pretul de achizitie al gazelor naturale de catre consumatorii care au incheiat contracte de transport intreruptibile a fost diminuat cu cca. 30%, ceea ce a determinat profituri suplimentare  la acesti consumatorii de peste 100 mil $;

d)     acordarea celui de al doilea bonus clientilor care au incheiat contracte intreruptibile a determinat cresterea pretului la toti ceilalti consumatorii cu cca. 11% (subventionarea pretului gazului la consumatorii care au incheiat contracte de transport intreruptibile).

In practica tarilor UE capacitatea de transport intreruptibila se stabileste anual de catre operatorul de transport, in functie de capacitatea tehnologica a sistemului si varfurile de consum previzionate, fiind ofertata pe piata in aceasta limita si accesibila oricaror clienti care sunt capabili sa o gestioneze.

In Romania nu s-au stabilit capacitatile intreruptibile in SNT si ramanea la latitudinea a 3 clienti (desemnati prin criterile introduse de Legea 332-2009) sa stabileasca marimea capacitatii intreruptibila a SNT.  Astfel, capacitatea intreruptibila in transport nu era rezultatul unei optimizari tehnice si economice a SNT pe considerente de siguranta si securitate a livrarilor pe puncte de intrare/iesire, pusa in vanzare de operatorul SNT.

Intreruptibilitatea servicilor de transport (capacitatea intreruptibila), desi o metoda comerciala care poate asigura livrarea gazelor in piata la nivelul clientilor la varf de consum, in conditile de cost minim, a fost deturnata in Romania, prin efectul legi, intr-o metoda de a justifica acordarea de avantaje comerciale pentru un numar limitat de clienti.

Memorandumurile semnate de anumiti ministrii isi au rolul lor in aceasta “afacere”, dar ele nu ar fi avut aplicabilitate fara „mistificarea” legislatiei in domeniul intreruptibilitatii (inventarea intreruptibilitatii made in Romania).

       

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite