Halloween-ul gazelor

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Transparenţă, concurenţă şi nediscriminare pe piaţa gazelor naturale, concepte care se găsesc în tratatele, regulamentele şi directivele europene, cuvinte care se găsesc în legislaţia românească, vorbe care se găsesc pe buzele tuturor, dar cu o aplicabilitatea cvasi-inexistentă în România. În spatele acestor cuvinte opacitatea, oligopolurile şi discriminarea, sunt elementele care încă domină piaţa românească de gaze.

Asociaţia Energia Inteligentă a organizat în data de 25 octombrie 2016, în colaborare cu publicaţia Energy-Center, prima masă rotundă, cu participarea preşedintelui ANRE şi a Secretarului de Stat pe Gaze din Ministerul Energiei, la care s-au purtat discuţii pe fondul aplicării efective şi eficiente a asigurării transparenţei, concurenţei şi nediscriminării pe piaţa gazelor, respectiv discuţii privind aplicarea Ordonanţei de Urgenţă  nr. 64/2016, pentru modificarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012.

Ordonanţa de urgenţă este, în opinia mea, primul act normativ de la începerea procesului de liberalizare a pieţei de gaze, care departe de a fi perfect, venea şi determina transformarea cuvintelor  - transparenţă, concurenţă, nediscriminare - în concepte care să poată fi aplicate, măsurate şi verificate, cu ajutorul unor proceduri, instrucţiuni şi metodologii.

Ordonanţa tratează fundamentele libertăţii pieţei, care pot să schimbe radical comportamentul în piaţă. Se crează premisele verificării comportamentului jucătorilor şi dezvăluirea adevăratelor lor intenţii, concomitent cu verificarea faptelor de către oricine şi oricând.

Astfel, apare posibilitatea distrugerii mitului:

  • sacrificiului unor firme de furnizare gaze, pentru „binele poporului român”;
  • vegherii instituţiilor asupra „binelui populaţiei”

În fapt această Ordonanţă vorbeşte de lucruri care ar fi trebuit să se realizeze ad-hoc în ultimii 16 ani pe piaţa de gaze naturale şi nu impuse printr-o lege:

  • să se facă dovada achiziţionării gazelor naturale pentru populaţie în condiţii de minimizare a costului resurselor alocate (apreciez că în ultimii ani nu întotdeauna s-au minimizat costurile pentru achiziţia gazelor pentru populaţie, acesta fiind unul din elementele care a dus la escaladarea preţului),
  • să se facă dovada achiziţionării gazelor naturale pentru populaţie, prin proceduri care să asigure posibilitatea oricărui furnizor de a participa la procesul de selecţie pentru a se obţine preţul corect (limitarea participării unor furnizori în procesul de achiziţie a gazelor a făcut ca preţul gazelor achiziţionate-vândute, să nu fie întotdeauna cel corect);
  • să se facă dovada că sunt asigurate condiţiile de concurenţă pe piaţă (gazele achiziţionate în ultimii ani s-au bazat adesea, pe existenţa unei singure relaţii comerciale, fără a exista intenţia consultării altor oferte şi cu atât mai puţin a exista fapte privind achiziţia gazelor pe baza unor proceduri de cerere şi ofertă concurenţiale);
  • să se facă dovada achiziţionării gazelor naturale prin proceduri care să asigure transparenţa (activitatea de furnizare gaze este lipsită de orice proceduri – bune practici – care să arate intenţia de a asigura vânzarea – cumpărarea transparentă a gazelor şi care să permită ulterior verificarea dacă faptele au coincis cu intenţiile);
  • să se facă dovada că sunt asigurate condiţii de acces transparent la piaţă (activitatea de furnizare gaze se realizează cu precădere în baza unor contracte bilaterale, fără a prezenta publicului larg condiţiile de acces la ofertele de vânzare, modul în care furnizorul se asigură că întreprinde toate măsurile pentru a obţine un preţ corect, că nu foloseşte preţuri de dumping, că există o conexiune între clauzele contractului şi preţ sau discouturile acordate etc.);
  • să se facă dovada că sunt asigurate condiţii de acces nediscriminatoriu la piaţă (activitatea de furnizare gaze din România nu a permis tuturor actorilor să aibă posibilitatea de a avea acces la ofertele de gaze, existând numeroase bariere selective şi care restrângeau masiv în fapt concurenţa şi dezvoltarea pieţei).

Am subliniat câteva cuvinte cheie din această ordonanţă de urgenţă, cuvinte care sunt evitate de anumiţi actori din piaţa de gaze, care au înţeles că lipsa lor dintr-un context clar fac din termenii transparenţă, concurenţă şi nediscriminare, doar nişte cuvinte goale pe care le pot învârti prin vorbe, în faţa oricui, fără nicio posibilitate de reproş. Ordonanţa înlocuieşte cuvintele cu obligaţii, fapt ce a stârnit panică în rândul unor actori de pe piaţa de gaze, care îşi văd ameninţate poziţiile. Apreciez, aşa cum s-a întâmplat şi în alte cazuri, că reacţia lor a fost deosebit de vehementă, probabil realizând mult lobby pentru a nu se aproba această Ordonanţă de Urgenţă.

Apreciez că boicotarea de către unii din marii jucători a discuţiilor, despre aplicarea şi ulterior verificarea gradului de transparenţă, concurenţă şi nediscriminare, la Masa Rotundă organizată de Asociaţia Energia Inteligentă şi publicaţia Energy-Center, este edificatoare în acest sens.

Aşa cum s-a întâmplat şi cu alte ocazii similare din trecut,  este probabil ca în curând să apară şi alte investigaţii dinspre Comisia Europeană, în urma unor sesizări de la firme „binevoitoare” din România, mergându-se chiar până la formularea temei blocării exportului de gaze.

Suspect este şi faptul că Parlamentul, a decis să treacă la legiferarea Ordonanţei de Urgenţă nr. 64/2016, la nici câteva zile de la aprobarea ei şi chiar înainte să apară Hotărârea de Guvern care să stabilească procentele obligatorii a fi tranzacţionate pe piaţă. Urgenţa acestei discutări în Parlament, determină temerea mea că lobby-ştii şi-au făcut treaba bine de această data şi există pericolul extragerii cuvintelor cheie din cadrul OUG, astfel încât aceasta să rămână la un nivel  generalist şi care să permită continuarea practicilor actuale.

Consider că principiile acestei Ordonanţe trebuie apărate de către toţi cei care vor un PreţCorectLaGaze, de către toţi cei care vor să se termine cu oligopolurile pe piaţa de gaze, de cei care vor ca să existe premise reale de scădere a preţului la gaze şi nu unele conjuncturale.

În acelaşi timp consider că această Ordonanţă, deşi necesară nu este suficientă şi se impun alte multe acţiuni pentru realizarea unei Pieţe de gaze liberalizată şi funcţională, fapt pentru care Asociaţia Energia Inteligentă va lansa de Halloween (31 octombrie 2016) iniţiativa: Punct şi de la capăt pe piaţa gazelor naturale în 10 paşi.

Notă: Halloween la origine este o sărbătoare de origine celtică, ziua în care se crede că graniţa dintre lumea aceasta şi cealaltă se slăbeşte, permiţând spiritelor, bune sau rele, să o traverseze.

Haideţi să invităm împreună „spiritele” cinstite să rămână şi să izgonim „spiritele” rele din sectorul gazelor naturale.
Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite