Ford Craiova şi Lukoil Ploieşti, două alarme pe harta economică

Ford Craiova şi Lukoil Ploieşti, două alarme pe harta economică

Motoarele EcoBoost de 1,5 litri se vând tot mai greu pe piaţa europeană FOTO Andreea Mitrache

Producţia motoarelor Ford EcoBoost de 1,5 litri se va muta din Craiova în Marea Britanie, iar Lukoil ar putea suspenda producţia după ancheta de evaziune fiscală deschisă la Ploieşti. Ambele măsuri îi afectează atât pe angajaţi, cât şi pe furnizorii din reţelele orizontale.

Două noduri industriale care marchează harta economică a ţării sunt pe cale să se destrame, cu consecinţe previzibile, dar deocamdată greu de cuantificat.

Este vorba despre o unitate de producţie din cadrul complexului Ford de la Craiova, de unde acţionarii americani vor reloca linia de fabricaţie a motoarelor EcoBoost de 1,5 litri, şi despre rafinăria Petrotel Lukoil, unde se desfăşoară o anchetă care ar putea duce la suspendarea producţiei.

Locurile de muncă ale câtorva mii de angajaţi sunt astfel puse în pericol, ca şi afacerile furnizorilor tradiţionali ai celor două unităţi industriale, care riscă să-şi piardă principalul cumpărător.

EcoBoost - 1,5l pleacă din Bănie

Producţia motorului EcoBoost de 1,5 litri produs la Craiova va fi mutată la începutul anului viitor într-o fabrică din Marea Britanie. Compania americană a luat această decizie din cauza scăderii cererii de pe piaţa europeană.

Motorul EcoBoost de 1,5 litri a fost produs pentru prima dată la Craiova anul trecut în luna aprilie şi a fost livrat pentru început pe piaţa chineză.

La uzina Ford din Bănie se realizau la început 1.000 de propulsoare pe zi de 1,5 litri şi de 1,0 litri, însă volumul a scăzut în momentul de faţă cu aproximativ 300 de unităţi.

Producţia motorului de 1,5 litri se mută în Marea Britanie, la uzina din Bridgend.
Volumul de motoare produse zilnic la Craiova a scăzut la 750 de bucăţi pe zi, de la 1.000.
Probabil că în luna februarie 2015 nu se va mai produce deloc acest motor la Craiova
“, ne-a spus Ovidiu Cioroianu, liderul de sindicat din cadrul fabricii Ford Craiova.

La uzina Ford din Craiova lucrează în acest moment peste 1.000 de persoane. Ovidiu Cioroianu ne-a mai declarat că salariaţii vor fi afectaţi din cauză că motorul EcoBoost de 1,5 litri  va fi mutat în 2015 la o fabrică din Marea Britanie.

Secţia de Vehicule lucrează doar parţial

Angajaţii de la Secţia de Vehicule vor munci în luna octombrie şapte zile. În perioada în care vor sta acasă vor primi 80% din salariu.
De anul viitor, la Craiova se va mai produce doar motorul EcoBoost de un litru.
Noi vrem să producem în continuare şi maşini, şi motoare la fabrica Ford din Bănie. Vom vedea ce o să se întâmple în 2015 şi ce anunţuri de producţie o să mai facă compania
“, a mai precizat Cioroianu.

Motorul EcoBoost de 1,5 litri este primul motor Ford care încorporează un ambreiaj controlat de calculator pe pompa de apă acţionată de curea, ceea ce îi îmbunătăţeşte şi mai mult eficienţa, reducând timpul de încălzire.

A fost adăugat şi un radiator cu răcire pe apă pentru o alimentare mai eficientă a motorului cu aer.

Noul Ford B-Max este prima maşină de 5 stele fabricată la Craiova. Cea mai ieftină versiune - Ambiente - costă 13.400 de euro cu TVA inclus. Vârful de gamă are un preţ mare pentru o maşină atât de mică: 17.650 de euro.

Preşedintele Traian Băsescu a cumpărat, pe data de 25 iunie 2012,  primul autoturism B-Max fabricat la Craiova.

Incertitudini la Ploieşti

Mai multe surse din domeniul petrolier au anunţat că Lukoil ar fi început, vineri după-amiază, procedurile de oprire a producţiei rafinăriei Petrotel-Lukoil din Ploieşti, la o zi după percheziţiile procurorilor într-un dosar de evaziune fiscală şi spălare de bani.

Potrivit surselor citate, oprirea producţiei a început vineri după-amiază şi durează 24 de ore, „conform procedurilor standard“, însă angajaţii companiei nu au fost anunţaţi în legătură cu motivele care stau la baza acestei decizii.

Mai târziu, informaţia privind oprirea producţiei la Petrotel-Lukoil a fost confirmată şi de surse din administraţia locală din judeţul Prahova, iar reprezentanţi ai Lukoil contactaţi de agenţiile de presă au refuzat orice comentariu pe acest subiect.

Cu toate acestea, într-un comunicat de presă transmis vineri de Serviciul de presă al Grupului Lukoil se precizează că în 2 octombrie autorităţile din România au făcut percheziţii în sedii ale companiilor afiliate grupului petrolier, în incinta rafinăriei Petrotel-Lukoil din Ploieşti, şi că producţia acestei rafinării nu a fost suspendată.

După cum s-a cerut, autorităţile au primit documente financiare, inclusiv în format electronic despre situaţia rafinăriei Petrotel-Lukoil.
Nu au fost formulate acuzaţii la adresa companiilor din grupul Lukoil sau la adresa angajaţilor.
Producţia la rafinăria Petrotel-Lukoil din Ploieşti nu a fost suspendată, aceasta funcţionând în regim normal.
Suntem convinşi că autorităţile din România vor clarifica întreaga situaţie şi că va fi luată o decizie corectă.
Lukoil este activă pe piaţa din România din anul 1998 şi, în prezent, este cea mai mare companie energetică rusească pe piaţa din România.
Până în momentul de faţă, nu au existat probleme între compania Lukoil, administraţia fiscală sau alte autorităţi din România. Impozitele la bugetul de stat au fost plătite fără probleme, iar clienţii din România au beneficiat de produse de înaltă calitate
“, arată, în comunicatul de presă, Vladimir Nekrasov, prim-vicepreşedinte al companiei Lukoil.

Într-un comunicat transmis joi, Parchetul Curţii de Apel Ploieşti anunţa că au fost făcute 23 de percheziţii la sediile societăţilor comerciale Petrotel Lukoil SA Ploieşti, Lukoil Energy & Gas România SRL, Lukoil Lubricants East Europe SRL,  Agenţia Lukom-A-România SRL, şi TP Log Services SRL, toate din Ploieşti.


Ruukki închide producţia la Bolintin Deal

Tot vineri, Ruukki România, parte a producătorului suedez de oţel SSAB, a anunţat că va închide în iarnă fabrica din Bolintin Deal, judeţul Giurgiu, lansată în 2008 printr-o investiţie de 35 de milioane de euro, urmând ca secţiile de panouri şi profile, respectiv de structuri metalice, să fie închise, iar cea de ţiglă metalică să fie relocată.

Oprim producţia în această iarnă, când se termină sezonul, şi relocăm departamentul de roofing în cele două locaţii ale Plannja, din Bacău şi Tunari, urmând ca în Bolintin Deal să se decidă mai departe ce se va întâmpla. Principalele opţiuni sunt închiriere, vânzare sau relocare de activitate din partea SSAB“, a declarat, la o întâlnire cu presa, Marian Pîrvu, business director la Ruukki România.

citeste totul despre: