Două treimi din români consideră că supermarketurile îi ajută să facă economii - SONDAJ

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Peste 70% din români sunt de părere că supermarketurile comercializează produse mai ieftine decât magazinele mici sau decât pieţele
Peste 70% din români sunt de părere că supermarketurile comercializează produse mai ieftine decât magazinele mici sau decât pieţele

Două treimi din români consideră că supermarketurile îi ajută să economisească, în contextul în care preţul este principalul element în alegerea locului pentru efectuarea cumpărăturilor în cazul a trei sferturi din participanţii la un studiu realizat de INSCOP la cererea asociaţiei marilor retaileri.

Magazinele mari reprezintă locul preferat de cumpărături pentru 83,6% din cei intervievaţi, în timp ce 65,2% se aprovizionează şi de la magazinele de cartier, iar 45,2% şi din pieţele agro-alimentare. Astfel, magazinele mari, de tip hipermarket, cash&carry, supermarket şi magazine discount, sunt apreciate de 89% din participanţii la studiu, 56,6% având o părere bună, iar 32,4% o opinie foarte bună.

„Preţul continuă să fie elementul primordial în alegerea locului pentru cumpărături (75,2%), în timp ce pentru un procent semnificativ, de 65,1% din români, criteriul principal este calitatea produselor, iar pentru 58% contează distanţa faţă de locuinţă“, se arată în studiul realizat la comanda Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR), în perioada 27 august - 7 septembrie 2015.

Aproape trei sferturi din români (72,6%) văd în supermarketuri un catalizator pentru economie şi consideră că acestea stimulează dezvoltarea oraşelor (74,4%). De asemenea, 82,6% consideră că supermaketurile creează locuri de muncă pe plan local, în timp ce 10,7% cred că, dimpotrivă, le distrug, iar 6,7% nu au ştiut ce să răspundă.

În acelaşi timp, 54,65% din intervievaţi apreciază că supermarketurile oferă salarii mai mari angajaţilor decât micile magazine, în timp ce 18,4% nu sunt de acord cu această afirmaţie, iar 27% se abţin.

Cei mai mulţi respondenţi (64,9%) consideră că supermakerturile îi ajută să economisească, în timp ce 22,8% din ei cred că îi sărăcesc, iar 12,3% nu au o opinie.

Peste 70% din români (71,5%) sunt de părere că supermarketurile comercializează produse mai ieftine decât magazinele mici sau decât pieţele iar 84,1% spun că în supermarketuri se găsesc mai multe produse la preţuri reduse decât în alte magazine.

Potrivit studiului, 45,6% dintre respondenţi spun că reducerea TVA la alimente s-a reflectat în scăderea preţurilor în supermarketuri, în timp ce doar 26,1% sunt de părere că micile magazine au redus preţurile din acelaşi motiv.

Măsura închiderii supermarketurilor în weekend nu este apreciată de populaţie, cei mai mulţi (52,6%) considerând că aceasta ar avea ca efect creşterea cheltuielilor pentru cumpărături, pe de-o parte, şi pierderea de locuri de muncă (54,8%) pe de altă parte. 

În plus, vor avea de suferit şi producătorii de alimente perisabile, susţin 61,4% dintre respondenţi, precum şi firmele de transport (57,1%). O cincime dintre români merg la cumpărături în weekend pentru alimente, produse de igienă şi de curăţenie a casei, faţă de 5% care cumpără de la magazinele mici iar 11,9% din pieţe.

În cazul în care supermarketurile s-ar închide în weekend, cei mai mulţi (45,2%) declară că ar cumpăra din acelaşi loc în timpul săptămânii şi doar 20,7% s-ar orienta către magazinele mici iar 6,1% către pieţe.

Aproape 70% dintre români cred că statul/Parlamentul/Primăria nu trebuie să intervină în reglementarea programului de funcţionare al supermarketurilor, în timp ce 20,5% cred că da, iar 10,2% nu ştiu/ nu răspund, în contextul în care 89,9% dintre respondenţi apreciază drept "convenabil" actualul orar.

În egală măsură, cei mai mulţi dintre români (75,2%) resping ideea relocării supermarketurilor în afara oraşelor, măsură care ar genera dificultăţi în aprovizionarea populaţiei. La capitolul siguranţă alimentară, 57,3% dintre respondenţi consideră că supermarketurile vând produse sănătoase şi în termenul de valabilitate (71,3%).

Studiul a fost realizat prin intervievarea la domiciliu a 1.220 de persoane, eroarea fiind de ± 2,8%.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite