UPDATE Chiţoiu: „CSAT a aprobat privatizarea CFR Marfă. Strategia de privatizare va fi aprobată mâine în Guvern”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Daniel Chiţiu, ministrul Finanţelor Publice, a declarat astăzi că în cadrul CSAT a fost aprobată privatizarea CFR Marfă, iar mâine va fi aprobată în Guvern strategia de privatizare a companiei.

UPDATE Privatizarea CFR Marfă, cu investitor strategic şi respectarea obligaţiilor faţă de MApN şi NATO

CSAT a avizat proiectul de hotâre de Guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă, solicitând privatizarea cu un investitor strategic şi respectarea obligaţiilor pe care societatea le are faţă de Ministerul Apărării Naţionale, NATO şi alte structuri de securitate, conform comunicatului difuzat după şedinţa Consiliului.

"La solicitarea Guvernului României, CSAT a avizat proiectul Hotărârii Guvernului României pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă «C.F.R. Marfă» - S.A. Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a avizat acest proiect solicitând privatizarea cu un investitor strategic şi respectarea obligaţiilor pe care «C.F.R. Marfă» - S.A. le are faţă de MApN, NATO şi alte structuri de securitate", se arată în comunicatul de presă transmis de Administraţia Prezidenţială după şedinţa CSAT.


"Ministerul Transporturilor va începe demersurile pentru privatizare, mâine (miercuri - n.r.) în şedinţa de Guvern se va aproba strategia de privatizare, urmând ca până la jumătatea lunii iunie să avem desemnat câştigătorul la CFR Marfă. (...) Este vorba despre o privatizare cu un investitor strategic, cu o garanţie de participare de 10 milioane de euro, să nu mai avem participanţi de calibrul Olchim şi, de asemenea, va fi cu plic închis, deci licitaţie cu investitor strategic", a declarat vicepremierul Chiţoiu, potrivit Mediafax.

Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) s-a reunit astăzi, într-o şedinţă condusă de preşedintele Traian Băsescu, la care a participat şi premierul Victor Ponta. În cadrul şedinţei au fost dezbătute teme precum participarea României la misiunea din Mali şi privatizarea CFR Marfă.

Statul va ceda pachetul majoritar al CFR Marfă prin negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante, etapă urmată de licitaţie cu ofertă în plic, unde garanţia de participare va fi echivalentul în lei a 10 milioane de euro, reprezentând 17% din valoarea nominală a acţiunilor deţinute de stat. Singurul criteriu de adjudecare a licitaţiei va fi preţul oferit, se arată într-un proiect de hotărâre de Guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă.

"Ministerul Transporturilor va vinde pachetul majoritar de actiuni din capitalul social al CFR Marfă, inclusiv în privinţa pachetului de acţiuni care va fi deţinut de stat în urma conversiei creanţelor statului faţă de CFR Marfă în acţiuni, în măsura realizării acesteia, dacă este cazul, prin metode combinate cu criterii de precalificare a investitorilor, si anume negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante urmata de licitaţie cu ofertă în plic, conform legislaţiei în vigoare", se arată într-un proiect de hotărâre de Guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă.

În forma lansată în dezbatere din toamna anului trecut, strategia prevedea vânzarea integrală a acţiunilor deţinute la CFR Marfă prin licitaţie cu strigare, precum şi pachetul obţinut de stat în urma conversiei datoriilor în acţiuni şi cel rezultat în urma compensării datoriilor companiei către CFR SA.

Totodată, documentul prevedea o garanţie de participare la licitaţie de 20% din valoarea nominală a pachetului de acţiuni scos la vânzare.

Strategia prevede în forma actuală o garanţie de participare la licitaţie de 10 milioane euro, echivalent în lei, "cu încadrarea în procentele prevăzute de norme", reprezentând 17% din valoarea nominală a acţiunilor deţinute de stat.

Pe de altă parte, taxa pentru fiecare investitor sau grup de investitori care depune documente de participare este echivalentul în lei a sumei de 20.000 euro.

Comisia de privatizare va fi formată din şapte reprezentanţi nominalizaţi din partea Ministerului Transporturilor, unul desemnat de Ministerul Apărării Nationale şi un altul din partea Ministerului Finanţelor Publice.

Sindicatele: Privatizarea CFR Marfă ar trebui să înceapă cu 15%

Sindicaliştii susţin că privatizarea CFR Marfă ar trebui să înceapă cu 15% din companie, pentru a se vedea dacă investitorul are capacitatea de a corecta erorile, dar şi dacă aceasta ar putea să redevină profitabilă în urma a cel puţin patru măsuri.

Preşedintele Confederaţiei Naţionale Sindicale "Cartel Alfa", Bogdan Hossu, a declarat marţi, într-o conferinţă de presă, că garanţia de 10 milioane de euro pe care autorităţile vor să o ceară în cazul privatizării CFR Marfă nu înseamnă nimic, având în vedere că doar fierul vechi din această companie ar fi estimat la 200 de milioane de euro.

"Discutăm de nişte consecinţe privind structura de transport feroviar, sunt elemente importante. (...) Privatizarea trebuie să înceapă cu 15 la sută. Trebuie să vedem dacă investitorul are capacitatea de a corecta ceva. Ce înseamnă o garanţie de 10 milioane de euro când doar fierul vechi costă 200 de milioane de euro?", a spus Hossu.

Pe de altă parte, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, a declarat că CFR Marfă "se vrea vândută pe un preţ derizoriu", precizând că această companie ar trebui să fie evaluată la nivelul pieţei.

În opinia lui Măntescu, CFR Marfă ar putea redeveni profitabilă dacă s-ar lua cel puţin patru măsuri: reeşalonarea datoriilor pe cel puţin şapte ani sau convertirea acestor datorii în acţiuni de către Ministerul de Finanţe, rezolvarea problemelor care ţin de acciza la motorină şi energie electrică, dar şi a celei legate de taxa pentru utilizarea infrastructurii.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite