Amnistia fiscală a intrat în vigoare. Până când trebuie depusă cererea

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Firmele, persoanele fizice şi entităţile fără personalitate juridică pot beneficia de anularea dobânzilor şi penalităţilor la datoriile către ANAF în anumite condiţii, potrivit unei ordonanţe de urgenţă privind aşa-numita amnistei fiscală, care a intrat în vigoare de joi, 8 august 2019.

Ordonanţa nr. 6/2019 privind instituirea unor facilităţi fiscale a intrat în vigoare începând cu 8 august 2019 şi prevede restructurarea datoriilor peste 1 milion de lei la Fisc şi anularea accesoriilor la datoriile sub 1 milion de lei.

Relevantă pentru antreprenorii români cu firme micro, mici şi mijlocii (IMM) este a doua facilitate: anularea unor obligaţii accesorii.

Conform unor consultanţi Deloitte, citaţi de startupcafe.ro, pot beneficia de această facilitate următoarele categorii de contribuabili care la data de 31 decembrie 2018 au obligaţii bugetare principale restante sub 1 milion lei, respectiv persoane juridice, persoane fizice sau entităţi fără personalitate juridică.

De asemenea, facilitatea fiscală se aplică şi următoarelor categorii de contribuabili care au obligaţii bugetare principale restante la data de 31 decembrie 2018 de 1 milion lei sau mai mari: persoane fizice;  entităţi fără personalitate juridică; unităţi administrative-teritoriale sau subdiviziunilor administrativeteritoriale ale municipiului Bucureşti ori instituţiilor publice.

Ordonanţa se aplică, în primul rând, următoarelor tipuri de obligaţii bugetare principale considerate restante la 31 decembrie 2018:

Obligaţii bugetare pentru care s-a împlinit scadenţa sau termenul de plata până la 31 decembrie 2018 inclusiv;

Diferenţele de obligaţii bugetare principale stabilite prin decizie de impunere comunicate până la data de 31 decembrie 2018 inclusiv;

Alte obligaţii de plată individualizate prin titluri executorii emise potrivit legii şi existente în evidenţa organului fiscal în vederea recuperării la data de 31 decembrie 2018.

Condiţii „amnistie fiscală” 

Accesoriile aferente obligaţiilor bugetare restante la 31 decembrie 2018 se anulează, dacă se respectă cumulativ următoarele condiţii:

- Obligaţiile principale restante la 31 decembrie 2018 sunt stinse până la 15 decembrie 2019; • Obligaţiile principale şi accesorii cu termene între 1 ianuarie 2019 şi 15 decembrie 2019 sunt stinse până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor;

- Debitorul are depuse toate declaraţiile fiscale până la data depunerii certificatului de atestare fiscală;

- Cererea de anulare se depune până la 15 decembrie 2019 (sub sancţiunea decăderii).

În cazul acestei facilităţi, debitorii care intenţionează să beneficieze de anularea obligaţiilor bugetare accesorii pot notifica organul fiscal cu privire la intenţia lor până la data de 15 decembrie 2019, dată până la care ar trebui depusă şi cererea de anulare a accesoriilor. În cazul notificării, se amână la plată obligaţiile accesorii care fac obiectul facilităţii, respectiv nu este demarată sau se suspendă procedura executării silite (până la data soluţionării cererii de anulare a  accesoriilor).

Pe lângă cazurile menţionate mai sus, Ordonanţa prevede o serie de alte situaţii în care contribuabilii pot beneficia de anularea obligaţiilor accesorii (supuse însă unor condiţii diferite).  

Aceste cazuri vizează:

- Accesoriile aferente obligaţiilor bugetare cu scadenţe de până la 31 decembrie 2018 declarate de contribuabili prin declaraţii rectificative;

- Accesoriile aferente obligaţiilor bugetare cu termene de plată de până la 31 decembrie 2018 individualizate prin decizii de impunere, aferente inspecţiilor în derulare la data intrării în vigoare a prezentei Ordonanţe;

- Accesoriile aferente obligaţiilor bugetare rezultate din respingerea parţială sau totală a cererilor de rambursare (în curs de soluţionare la data de 15 decembrie 2019 inclusiv, respinse ulterior de către organul fiscal).  

În plus, Ordonanţa reglementează şi condiţiile în care poate fi menţinută facilitatea fiscală pentru situaţia în care debitorii au cereri de rambursare în curs de soluţionare până la data de 15 decembrie 2019 inclusiv, şi care, ulterior acestei date, sunt respinse integral sau parţial de către organul fiscal, sau în cazul în care actul administrativ fiscal este desfiinţat în procedura de soluţionare a contestaţiei - mai spun consultanţii Deloitte.

Facilitatea reprezentând anularea accesoriilor se aplică şi obligaţiilor bugetare datorate bugetelor locale, restante la 31 decembrie 2018, în cazul în care consiliul local stabileşte, prin hotărâre, aplicarea acesteia. Procedura de aplicare a anulării obligaţiilor accesorii (pentru obligaţiile bugetare administrate de către organul fiscal central) va fi aprobată prin ordin al ministrului finanţelor publice în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a Ordonanţei.

Ca o ultimă remarcă făcută de consultanţii de la Deloitte, este important de menţionat că facilităţile enumerate mai sus îşi menţin valabilitatea şi în cazul desfiinţării actului administrativ-fiscal prin care au fost stabilite obligaţiile bugetare pentru care au fost acordate facilităţile în procedura de soluţionare a contestaţiei (ex: chiar dacă s-a dispus emiterea unui nou act administrativ-fiscal). 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite