Încasările din taxele şi impozitele administrate de ANAF au crescut cu 8% în 2015, la peste 196 de miliarde de lei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Inspectorii Antifraudă, vedetele anului 2015
Inspectorii Antifraudă, vedetele anului 2015

„În 2015, veniturile în sumă de 196,24 miliarde de lei reprezintă o depăşire cu 8% (indice nominal) şi cu 13,69 miliarde de lei (în cifre absolute) a veniturilor colectate în 2014“, se arată într-un comunicat al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF).

Încasările din TVA au fost cu 6,21 miliarde de lei (+12%) mai mari decât în 2014, cu o TVA la alimente de doar 9% şi o creştere a consumului sub rata creşterii colectării.

De asemenea, raportat la programul iniţial de încasări, gradul de realizare este de 104%, precizează ANAF.

Creştere de 11% în decembrie

În decembrie 2015, s-a colectat cu 1,52 miliarde de lei mai mult (+11%) decât în decembrie 2014.

La TVA s-a înregistrat o creştere de 33%, în condiţiile în care s-a asigurat restituirea unei sume aproape echivalente cu cea din decembrie 2014 (2,98 miliarde de lei, faţă de 3,13 miliarde de lei), inclusiv o tranşă suplimentară.

La profit s-a înregistrat o creştere de 97,77%, ca urmare directă a reducerii evaziunii practicate în lanţurile de firme de tip „fantomă“, mai arată ANAF.

Observaţiile Fiscului

Agenţia observă că „principalele creşteri se regăsesc la categoriile de impozite afectate de fenomenul evaziunii fiscale: TVA, profit, accize. Iar la bugetul de stat, care include aceste impozite, ponderea colectării în PIB a crescut cu un punct procentual“.

De asemenea, „creşterea consistentă a colectării este rezultatul direct al presiunii exercitate pe creşterea conformării voluntare atât de către inspectorii antifraudă, în zona vânzării cu amănuntul şi a comerţului engros (în special zona engros), cât şi de către activitatea de inspecţie fiscală“.

ANAF a mai remarcat „creşterea conformării voluntare din zonele cu categorii de contribuabili recunoscute pentru comportamentul fiscal de tip evazionist se datorează reducerii drastice a lanţurilor de firme de tip «fantom㻓.

„Menţionăm faptul că, potrivit prognozei de toamnă a Comisiei Naţionale de Prognoză, creşterea economică a fost de 3,6%, în timp ce încasările suplimentare din 2015 au crescut cu 8% faţă de cele înregistrate anul trecut. De asemenea, subliniem faptul că, în perioada de creştere economică, sarcina fiscală a fost diminuată considerabil printr-o serie de măsuri care au micşorat, implicit, impactul pozitiv al creşterii economice în colectare“, se mai arată în comunicatul ANAF.

Totodată, în perioada analizată, „deflaţia de 1,14% a afectat nominal veniturile colectate de ANAF“.

Colectarea a crescut în condiţii de relaxare fiscală

ANAF mai precizează că această creştere a colectării a avut loc în condiţiile în care povara fiscală resimţită de contribuabili a fost diminuată prin următoarele măsuri:
1. scăderea CAS cu 5 puncte procentuale
2. neimpozitarea profitului reinvestit
3. diminuarea taxei "pe stâlp"de la 1,5% la 1%
4. creşterea vărsămintelor la pilonul II de pensii
5. scăderea TVA la alimente de la 24% la 9% (atenţie, nu doar alimentele au beneficiat de o cotă redusă de TVA, ci şi băuturile nealcoolice, animalele şi păsările din specii domestice, seminţele şi ingredientele alimentare, serviciile de restaurant şi catering).

„Din aceste motive, plusul de venituri este, în principal, consecinţa nemijlocită a acţiunilor de combatere a evaziunii fiscale. De altfel, evoluţia gradului de conformare pe categorii de contribuabili şi zone geografice atestă fară dubii faptul că veniturile suplimentare din 2015 s-au înregistrat în zone recunoscute ca având un potenţial evazionist ridicat.
În acest sens, exemplificăm cu zona Bucureşti-Ilfov unde creşterea din 2015, raportată  2014, la aceleaşi categorii de contribuabili, a fost de 18,62%; din cele 13,69 miliarde de lei colectate în plus în 2015, 6,11 miliarde de lei provin din zona Bucureşti-Ilfov“, arată Agenţia.


Cum a crescut colectarea în 2015

Potrivit ANAF, totalul veniturilor bugetare colectate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală în anul 2015 a însumat 196.239,7 milioane de lei, ceea ce reprezintă o depăşire cu 8% - indice nominal, cu 13.693,6 milioane de lei în cifre absolute mai mult decât în perioada similară a anului 2014 (182.546,1 milioane de lei).

Redăm, în continuare, o detaliere a colectării, oferită de ANAF:

În structură, pe bugete şi în cadrul bugetului de stat pe principalele impozite şi taxe, situaţia privind realizarea veniturilor bugetare în perioada analizată, se prezintă astfel:
    bugetul de stat  s-au încasat  136.899,6 milioane de lei, cu 13.754,0 mil. lei (11 % indice nominal ) mai mult faţă de aceeaşi perioadă din 2014 (123.145,7 milioane de lei).

•    la impozitul pe profit s-au încasat 13.764,5 mil. lei, cu 1.574,2 milioane de lei ( 13% indice nominal ) mai mult decât în 2014 (12.190,3 milioane de lei). Cresterea incasarilor din perioada analizata, la acest impozit, s-a datorat :
~ cresterilor de viramente inregistrate de la agentii economici (+11,1%, respectiv cu 1.328,0 milioane de lei mai mult), cat si impozitului virat de catre bancile comerciale (+88,8%, respectiv cu 246,2 milioane de lei);
- reducerii evaziunii prin diminuarea sumelor deductibile prin utilizarea lanţurilor de firme de tip "fantomă"

~ intensificarii inspecţiilor fiscale la contribuabili identificaţi cu risc fiscal asociat preţurilor de transfer, selectaţi în baza analizei de risc. Rezultatele acestor controale se cuantifică atât prin stabilirea de sume suplimentare, cât şi prin diminuarea pierderilor fiscale înregistrate de contribuabili, cu consecinţă directă în creşterea nivelului sumelor declarate cu titlu de impozit pe profit ;

•    la impozitul pe venit s-au încasat  26.146,9 mil. lei, cu 2.705,2 milioane de lei (12% indice nominal ) mai mult decât în 2014 (23.441,7 milioane de lei).

~   cresterii nivelului salariului minim pe tara ;
~ intensificarii controalelor privind combaterea subdeclarării impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale, creşterea gradului de colaborare cu Inspecţia Muncii. Incepând cu luna ianuarie 2015 s-a extins la nivel naţional „Proiectul pilot” vizând „Reducerea salariilor subdeclarate” la contribuabilii care prezintă risc fiscal ridicat privind nedeclararea/subdeclararea veniturilor din salarii şi/sau de natură salarială, prin efectuarea de inspecţii fiscale parţiale la contribuabilii selectaţi.
Aspectele prezentate mai sus influenteaza pozitiv si nivelul realizarilor la bugetele contributiilor de asigurari sociale.

•    încasările din taxa pe valoarea adăugată au fost de 57.093,1 mil. lei, cu 6.214,7 milioane de lei ( 12% indice nominal ) mai mari decât  încasările din perioada similară a anului 2014 ( 50.878,5 mil. lei), chiar si in conditiile recentelor modificări ale Codului Fiscal, ( respectiv reducerea cotei de TVA pentru alimente şi băuturi non-alcoolice, animale şi păsări din specii domestice, seminţe şi ingrediente alimentare, servicii de restaurant şi catering,  de la 24% la 9%).

Acest fapt se datorează, pe lângă creşterea economică:

~ modificarii legislaţiei primare şi secundare specifice, urmărind înăsprirea criteriilor pentru înregistrarea în scopuri de TVA, crearii unui mecanism de evaluare periodică ulterioară înregistrării şi simplificarii procedurilor de anulare a înregistrării în scopuri de TVA ;

~ intensificării controalele antifraudă care sunt concentrate pe acţiuni de investigare şi instrumentare a unor lanţuri tranzacţionale organizate în scopul sustragerii de la îndeplinirea obligaţiilor fiscal in materie de TVA.


    în domeniul  accizelor (inclusiv taxa pe viciu), faţă de încasările din perioada analizată a anului precedent (24.000,5 milioane de lei),  accizele au fost mai mari cu 8% (în termeni nominali ),  veniturile colectate in 2015 fiind de 25.918,7 mil. lei ( plus 1.918,1 milioane de lei)
Cresterea incasarilor din accize s-a datorat si actiunilor specifice de monitorizare si control realizate la nivelul activitatilor de inspectie fiscala, vamala si antifrauda fiscala, actiuni orientate catre domeniile economice în care se manifestă fenomene de evaziune fiscală, indisciplină financiară sau slabă conformare ( in special in zona Bucuresti - Ilfov).

    încasările la capitolul „rest venituri” au fost mai mari cu 1.270,7 milioane de lei ( 11%) fata de cele din aceeasi perioada a anului 2014 (realizări 2014: 11.718,9 milioane de lei, respectiv 12.989,7 milioane de lei in anul 2015).
Incasarile mai mari la acest capitol se datoreaza cresterii, fata de anul anterior, a :
~   volumului varsamintelor din dividende efectuate de companiile cu    capital de stat, cu  451 milioane de lei ;
~   sumelor recuperate in urma deciziilor de incompatibilitate a ajutorului de stat, cu 507,6 milioane de lei ;
~    Varsaminte din veniturile nete ale B.N.R., cu 509,26 milioane de lei ;
~   sumelor incasate din taxele de licentiere/autorizare pentru jocurile de noroc, cu  505,72 milioane de lei  ;
~  veniturile suplimentare obţinute din reglementarea preţului la gazele naturale, cu  11,88 mil lei ,

coroborata  cu scaderea incasarilor din impozitul pe constructii speciale datorata reducerii cotei de impunere de la 1,5% la 1% ( minus de 492 milioane de lei ).

    La   bugetul fondului naţional unic pentru asigurări de sănătate  se constată o creştere a volumului sumelor încasate cu 11% indice nominal ( 21.042,1 mil. lei cumulat an  2015 faţă de 19.026,8 mil. lei în perioada similară a anului 2014). Realizările şi programul de încasări includ, la bugetul FNUASS, contribuţia datorată pentru medicamentele finanţate din bugetul Fondul naţional unic de asigurări de sănătate şi din bugetul Ministerului Sănătăţii (taxa de clawback ) in suma de 1.623,4 milioane de lei ).

    La    bugetul asigurărilor sociale de stat  se constată  o scadere cu 6%  (36.602,7 mil. lei cumulat an 2015 faţă de 38.845,1 mil. lei în perioada similară a anului 2014).
De asemenea, facem precizarea că încasările din 2015 la acest buget sunt influentate negativ de :
~   reducerea cu 5 p.p. a contributiei datorate de angajator, masura    aplicata incepand cu 01.10.2014 ;

~  cresterea volumului varsamintelor la Pilonul II de pensii; datorită creşterii cotei de contribuţie de la 4,5% in anul 2014, la 5% în anul 2015, suma virată la fondul privat de pensii a fost cu 1.083,2 mil. lei mai mare faţă de cea virată în 2014, respectiv 3.798,8 milioane de lei – cumulat  an 2014  fata de  4.882,1 milioane de lei – in perioada similara din 2015 ;

    La  bugetul asigurărilor sociale pentru şomaj se constată o creştere cu 11% (1.695,3 mil lei cumulat an 2015 faţă de 1.528,5  mil lei în perioada similară a anului 2014).


Gelu Diaconu: „Decalajul fiscal va scădea sub media UE“

"Dimensiunea reformei ANAF este uriaşă şi aparent de neînţeles pentru cei care nu sunt implicaţi direct.
Cu toate acestea, avem deja primele rezultate vizibile şi cuantificabile, prin surplusul de venituri din 2015 care depăşeşte cu 100% creşterea economică.
A fost un an în care corul criticilor de profesie a fost extrem de activ, chiar dacă nu sunt buni cunoscători ai  mecanismelor administrării fiscale.
Un an în care am preferat să demonstrăm prin fapte şi printr-o comunicare publică intensă şi transparentă, şi nu prin prezenţe la simpozioane, conferinţe sau prin studiourile de televiziune.
Acolo este locul celor care trebuie să explice acum de ce toate previziunile catastrofice care priveau nivelul veniturilor bugetare au fost contrazise in totalitate de realitate.
În 2016, vom rămâne consecvenţi principiului "toleranţă zero la evaziune", pentru că unul dintre scopurile noastre principale este de a asigura în continuare resursele necesare pentru a susţine o politică fiscală relaxată care să conducă la prosperitatea mediului de afaceri.
Totodată, ţin să subliniez faptul că anul 2016 va fi un an decisiv pentru toţi contribuabilii oneşti.
Pe lângă asigurarea unui mediu concurenţial fara distorsiuni, ne propunem să reformăm complet mecanismele rambursării TVA, diminunând drastic termenele, prin reducerea la minimum a inspecţiilor fiscale în cazul contribuabililor oneşti din categoria celor mari şi mijlocii.
Cu sprijinul Guvernului, reforma ANAF va avea rezultatul scontat. Ultimii doi ani, şi în special 2015, sunt o primă garanţie atât prin prisma încasărilor, cât şi a încadrării în calendarul de implementare a  programului de modernizare derulat împreună cu Banca Mondială.
În maximum doi ani, România va avea un decalaj fiscal sub media UE. Acesta este obiectivul meu şi echipei mele de la ANAF"
, a declarat Gelu Ştefan Diaconu, preşedintele ANAF.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite