Cele mai mari scandaluri din industria auto. Toyota, General Motors şi Mercedes, precursori ai Volkswagen
0Investigaţia Agenţiei pentru Protecţia Mediului (EPA) din SUA a a aratăt că Volkswagen a trişat în privinţa nivelului real al emisiilor la o parte dintre motoarele sale diesel, însă acesta nu este singurul caz grav. „Adevărul“ vă prezintă cele mai mari scandaluri din industria auto.
Cele mai mari scandaluri din industria auto. Maşinile Toyota care accelerau singure
Proprietarii Toyota s-au „răzvrătit“ împotriva companiei în anul 2009, după o serie de accidente cauzate de maşinile care se accelerau singure. Problema cu acceleraţia de la Toyota a fost descoperită în luna august a acelui an, după ce o familie de patru persoane a murit într-un accident, iar autorităţile au prezentat un apel la numărul de urgenţă 911 în care şoferul acelui autoturism spunea că maşina a început să accelereze singură.
În final, ancheta a demonstrat că o serie de modele Toyota fabricate între 2004 şi 2010 aveau această problemă cu acceleraţia neintenţionată. Constructorul japonez a rechemat în service 9 milioane de vehicule în anii 2009 şi 2010, dar a fost prea puţin şi prea târziu. Procuratora generală a SUA a amendat grupul nipon cu 1,2 miliarde de dolari în anul 2014 pentru eforturile companiei de a ascunde faptele şi de a minţi.
Cele mai mari scandaluri din industria auto. Contactul ucigaş de la General Motors
În anul 2001, inginerii General Motors au observat probleme la contactul maşinilor Saturn Ion. Potrivit unui raport intern de la acel moment, problema a fost rezolvată, iar contactul a fost redesenat. Dar în anii 2004 şi 2004, General Motors a început să primească reclamaţii de la proprietarii modelelor Chevrolet Cobalt, ale căror autoturisme pierdeau putere chiar şi atunci cheia era învârtită în contact, ceea ce ducea la probleme de frânare, în vreme ce volanul şi airbagurile nu mai funcţionau. General Motors a evitat atunci reproiectarea, între alte argumente fiind şi acela că operaţiunea era prea costisitoare.
Problema a dus, în final, la numeroase accidente şi a cauzat moartea a 124 de persoane. În anul 2014, General Motors a rechemat în service milioane de maşini pentru a rezolva problema. Scandalul a ras 5 miliarde de dolari din profitul General Motors, potrivit Reuters. Departamentul de Justiţie din SUA a impus, la rândul său, plata unei amenzi de 900 de milioane de dolari.
Cele mai mari scandaluri din industria auto. Şpaga lui Daimler, inclusiv în România
Grupul german Daimler, proprietarul Mercedes-Benz, a fost, la rândul său, implicat într-unul dintre cele mai mari scandaluri din industria auto. Daimler a ajuns în anul 2010 la ă înţelegere cu Comisia pentru Valori Mobiliare (SEC) din SUA, ca urmare a acuzaţiilor de corupţie care aveau loc de mai bine de un deceniu. Producătorul a plătit o amendă de 185 de milioane de dolari după ce s-a descoperit că a efectuat mai mult de 200 de „plăţi inadecvate“ în 22 de state pentru a primi contracte, inclusiv China, Rusia sau Grecia.
SEC a determinat atunci că grupul a câştigat venituri de 1,9 miliarde de dolari şi profituri de 90 de milioane de dolari În Irak, prin contractele „Petrol contra hrană“ derulate de ONU.
„Nu este nicio exagerare să descriem corupţia şi spaga la Daimler drept o practică de afaceri“, declara atunci Robert Khuzami, directorul diviziei de aplicare a legii în cadrul SEC.
Daimler a dat mită inclusiv în România, potrivit informaţiilor prezentate atunci. În perioada menţionată, Regia Autonomă de Transport Bucureşti (RATB) Bucureşti şi cea din Timişoara au achiziţionat autobuze Citaro.
Cele mai mari scandaluri din industria auto. Airbag-urile Takata
Unul dintre cele mai mari scandaluri din industria auto a avut loc chiar anul trecut, când s-a descoperit că mai bine de 30 de milioane de vehicule produse de 10 constructori auto diferiţi au airbag-uri frontale erau defecte. New York Times scria că producătorul airbagurilor, conglomeratul japonez Takata Petri, şi grupul auto Honda, ştiau încă din 2004 de problemă, dar au alertat cu întârziere proprietarii maşinilor, ceea ce a dus la moartea a două persoane şi peste 30 de răniţi ca urmare a problemelor cu autoturismele Honda.
Autorităţile americane au amendat Honda cu 70 de milioane de dolari pentru că nu a raportat moartea călătorilor, în vreme ce Takata urma să plătească penalităţi de 14.000 de dolari pe zi din cauza faptului că nu a cooperat în rezolvarea problemei.
Inclusiv Toyota a rechemat o serie de autoturisme din cauza airbag-urilor, dar şi constructorii americani Chrysler şi Ford, potrivit site-ului caranddriver.com.