STUDIU Cât cheltuie românii pentru alimentele cu care îşi trimit copiii la şcoală. La ce trebuie să fie atenţi părinţii atunci când aleg pachetul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mamele din România alocă un buget lunar destul de mic atunci când vine vorba de pachetul de la prânz cu care îşi trimit copiii la şcoală/grădiniţă, conform estimărilor Unicorn Naturals, unul dintre principalii importatori de produse de nutriţie 100% naturale de pe piaţa locală.

Astfel, potrivit lui Dragos Erceanu, reprezentant al companiei Unicorn Naturals, familiile din România cheltuiesc lunar aproximativ 150 de lei pentru pachetul celor mici, în timp ce în alte ţări europene investiţiile lunare de pe acest segment sunt cu până la 5-6 ori mai mari.

„Din păcate, piaţa din România nu este încă foarte educată în ceea ce priveşte produsele sănătoase pentru copii, existând încă o diferenţă foarte mare faţă de vestul Europei sau Marea Britanie, de exemplu, unde piaţa de snack-uri naturale pentru copii a depăşit pragul de 81 de miliarde de lire sterline. De asemenea, o altă problemă este că piaţa de produse naturale pentru copii din România este concentrată pe segmentul de vârstă de 1-2 ani şi este foarte sărăcăcioasă în ceea ce priveşte opţiunile de snack-uri sănătoase potrivite pentru şcoală”, a declarat reprezentantul Unicorn Naturals.

În plus, în general, părinţii români tind să acorde o atenţie mai deosebită alimentaţiei copiilor de până în 10 ani, însă aceştia au nevoie de o alimentaţie sănătoasă şi supervizată îndeaproape în toate etapele lor de dezvoltare.

Cu toate că există încă o diferenţă foarte mare între obiceiurile de consum din Marea Britanie sau din ţările din vestul Europei şi România atunci când vine vorba de grija pentru o alimentaţie sănătoasă şi bugetele acordate în acest sens, potrivit lui Dragos Erceanu, semnalele din piaţă sunt din ce în ce mai pozitive şi la noi.

„Consumatorul român începe să fie din ce în ce mai interesat, receptiv şi să se informeze din ce în ce mai mult în privinţa alimentaţiei sănătoase, mai ales atunci când vine vorba de copii, iar acest lucru ne bucură enorm, întrucât uşor-uşor se formează o tendinţă şi la noi. Românii nu mai adaugă în coş tot ce văd la raft, încep să citească etichetele produselor şi să evite anumite ingrediente, conştientizând ce repercusiuni pot avea anumiţi coloranţi, sulfiţi, conservanţi sau zahărul rafinat asupra sănătăţii copiilor lor”, a subliniat reprezentantul Unicorn Naturals.

Cu toate că nu există încă cifre exacte, piaţa fiind încă foarte stratificată şi la început de drum, atât retailerii, cât şi importatorii resimt o uşoară creştere a cererii din piaţă pe categoria produselor de nutriţie naturală pentru copii.

„Vorbim de o piaţă în plină dezvoltare, cu creşteri mari de la un an la altul, dar pe care există totuşi încă suficient spaţiu de exploatare. Cu toate că, de cele mai multe ori, intrarea pe acest segment presupune investiţii masive în campanii de promovare şi educare, noi suntem optimişti şi mulţumiţi de ritmul de creştere a pieţei din ultimii doi ani”, a mai adăugat Dragos Erceanu.

Conform acestuia, vânzările de produse naturale pentru copii înregistrează o uşoară creştere, de până la 20%, în lunile septembrie-octombrie, odată cu începerea şcolii, cererea se menţine constantă până în luna aprilie, iar ulterior, pe perioada verii, volumul vânzărilor de pe acest segment este mai mic.

La ce trebuie să fie atenţi părinţii

Când vine vorba de alegerea pacheţelului pentru şcoală sau grădiniţă, părinţii ar trebui să fie foarte atenţi la etichetele produselor pe care le dau copiilor, să îşi educe constant copiii şi, eventual, să facă alegerile pentru ei până când aceştia se responsabilizează şi învaţă să facă singuri diferenţa între un aliment sănătos şi unul care le afectează sănătatea.

În primul rând, părinţii ar trebui să evite să le cumpere copiilor snack-uri sau dulciuri procesate care conţin coloranţi, conservanţi, sulfiţi, amelioratori sau amplificatori de gust, să aleagă alimente bogate în fibre şi proteine care să le susţină creşterea şi, de asemenea, să fie foarte atenţi la cantitatea de zahar pe care îl conţine un produs şi la calitatea acestuia, existând o diferenţă de indice glicemic foarte mare între un îndulcitor rafinat şi fructoza naturală din fructe.

„Puterea de cumpărare încă scăzută datorată veniturilor mai mici decât în alte părţi ale Europei, lipsa varietăţii şi a educaţiei în ceea ce priveşte alimentaţia sănătoasă sau a programelor naţionale de încurajare a consumului de fructe şi legume (cum este 5 per Day în Marea Britanie, de exemplu) au efecte dezastroase în România, acestea fiind unele dintre principalele motive pentru care ţara noastră se plasează printre primele locuri în Europa în ceea ce priveşte rata de obezitate şi de diabet zaharat infantil“, susţine Dragos Erceanu.

Cum ar trebui să arate un pachet sănătos

Conform importatorului, un pachet sănătos şi săţios pentru şcoală ar trebui să conţină pe lângă un sandvici integral şi o gustare pe măsură, pentru a împiedica copilul să consume alimente periculoase. O astfel de gustare ar putea consta într-un un biscuiţel organic dulce sau sărat din seminţe sau din ovăz integral, un rulou din fructe plin de vitamine sau figurine raw cu forme şi arome foarte interesante, fructe uscate, deshidratate la foc blând, fără zahăr adăugat sau sulfiţi, un chips de cocos sau un baton proteic natural plin de vitamine şi proteine.

Cât ar trebui investit

În ceea ce priveşte costurile pe care părinţii ar trebui să le investească lunar pentru un pachet gustos, sănătos şi atractiv pentru cei mici, potrivit Unicorn Naturals, acestea se ridică la aproximativ 200-250 de lei/ lună, cu o medie de 10-12 lei/zi. Aşadar, diferenţa de preţ nu este foarte mare, însă calitatea produselor oferite celor mici poate fi cu totul alta.

„Această diferenţă de 3-5 lei vine din calitatea produselor. Desigur, este mai ieftin să cumpărăm un covrig, o merdenea, nişte jeleuri clasice pline de E-uri şi coloranţi sau un corn cu ciocolată, însă este la fel de sănătos? De fapt, nu ar mai trebui să ne punem problema de ce un produs natural este mai scump, ci de ce toate celelalte sunt atât de ieftine”, a încheiat reprezentantul companiei.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite