Apetitul pentru consum este în creştere: 62% din români estimează că vor cheltui mai mult

0
Publicat:
Ultima actualizare:
comert consum hipermarket FOTO

Rata mare de creştere economică de anul trecut i-a încurajat pe consumatorii români să cheltuiască mai mult. Trendul pare a se menţine şi în acest an, 62% dintre respondenţii unui sondaj declarând că vor cheltui mai mult în următoarele 12 luni.

Aceasta reprezintă o majorare de 4 puncte procentuale comparativ cu anul precedent, dar mai mică în comparaţie cu 2010, atunci când 89% dintre românii sondaţi au spus, de asemenea, că vor cheltui mai mult, potrivit L'Observatoire, studiul anual al Cetelem privind consumul gospodăriilor din Europa şi nivelul de încredere al europenilor, efectuat la sfârşitul anului 2016 în 15 ţări, inclusiv în România, pe un eşantion de 12.000 de persoane cu vârste cuprinse între 18-75 ani.

Jumătate vor să economisească

Apetitul pentru economisire a continuat să fie mai mic decât pentru cheltuieli, întrucât 48% dintre respondenţi au indicat acest lucru - cu 4 puncte procentuale mai puţin decât în 2015. Totuşi, această cifră reprezintă un progres major comparativ cu şapte ani în urmă, atunci când doar 11% dintre români luau în calcul economisirea.

„Este o evoluţie normală, care reflectă ritmul economiei şi încălzirea activităţilor de creditare. Aceste două elemente contribuie la creşterea încrederii consumatorilor, cea mai ridicată fiind în România, comparativ cu toate celelalte ţări din cercetare”, a declarat Pascal Roussarie, Director Marketing şi Vânzări, Europa Centrală, BNP Paribas Personal Finance.

O treime spun că resursele financiare le-au scăzut

Românii consideră că 2016 a fost un an relativ stabil în ceea ce priveşte puterea de cumpărare: 46% dintre respondenţii unui sondaj, cu 5 puncte procentuale mai mult decât în 2015, au declarat că puterea lor financiară a rămas aceeaşi ca în anul precedent.

Numai 23% dintre aceştia au declarat că puterea lor de cumpărare a crescut anul trecut, o scădere cu 5 puncte procentuale faţă de 2015, în timp ce 32% (cu un punct procentual mai mult) au declarat că puterea lor financiară a scăzut.

Perspective optimiste

Jumătate dintre respondenţii români cred că statutul lor personal se va îmbunătăţi în următorii doi ani. Ca o comparaţie, cele mai mari rate de încredere, aproape de nivelul românilor, au fost înregistrate în Danemarca (49%), Slovacia (44%) şi Portugalia (42%). La polul opus al topului, în Franţa (18%), Italia (19%) şi Marea Britanie (20%) au fost indicate cele mai scăzute rate de încredere în îmbunătăţirea statutului lor.

„Un alt aspect interesant pe care îl arată raportul L'Observatoire este legătura pe care consumatorii o fac între încrederea în viitorul ţării şi venitul personal. De fapt, respondenţii din 11 dintre cele 15 ţări din sondaj au indicat creşterea salariilor în primele trei propuneri care ar spori încrederea în ţările lor”, a adăugat Bogdan Spuză, Director Marketing, Produse, CRM şi Asigurări, Cetelem România.

Bulgarii s-au arătat cei mai dependenţi de creşterea salariilor, 59% dintre respondenţi menţionând acest factor ca fiind unul dintre cei mai importanţi pentru creşterea încrederii în viitorul ţării, pe locurile următoare fiind polonezii (53%), românii (50%), ungurii (49%) şi portughezii (48%). Pentru germani, de exemplu, diminurea inegalităţii sociale este factorul principal care le-ar spori încrederea în ţara lor (44%), în timp ce în Franţa cel mai important factor de creştere al încrederii a fost scăderea ratei şomajului (42%). Scăderea ratei somajului este menţionată şi în Austria (39%) şi Danemarca (41%). În Regatul Unit, deloc surprinzător, 40% dintre respondenţi au indicat controlul fenomenului imigrării drept principalul motor al creşterii încrederii în viitorul ţării lor.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite