Unii retaileri închid duminică magazinele mai devreme pentru a modifica preţurile în linie cu reducerea TVA la alimente

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Clienţii Mega Image sunt anunţaţi, printr-un afiş lipit pe uşa magazinelor, că unităţile se închid astăzi mai devreme pentru a se opera modificarea preţurilor în urma reducerii TVA la alimente, măsură care se aplică începând de luni FOTO David Muntean
Clienţii Mega Image sunt anunţaţi, printr-un afiş lipit pe uşa magazinelor, că unităţile se închid astăzi mai devreme pentru a se opera modificarea preţurilor în urma reducerii TVA la alimente, măsură care se aplică începând de luni FOTO David Muntean

Unii reteileri au decis să reducă duminică programul magazinelor pentru a putea ajusta preţurile afişate pentru alimente până luni dimineaţă, 1 iunie, dată la care intră în vigoare reducerea TVA  de la 24% la 9% pentru produsele alimentare. Alţii dau de la miezul nopţii startul reducerilor de preţuri în urma tăierii TVA.

La intrarea în magazinele Mega Image au fost lipite anunţuri prin care clienţii sunt avertizaţi că duminică, 31 mai, unitatea se va închide începând cu ora 20.00 (în mod normal, programul fiind până la orele 22.00-23.00). „Vom ajusta preţurile de vânzare pentru întregul sortiment de produse alimentare, în conformitate cu noua legislaţie privind reducerea TVA. Vă mulţumim pentru înţelegere şi vă aşteptăm din nou la cumpărături din 1 iunie“, se mai arată în anunţul lipit pe uşile magazinelor Mega Image. 

Retailerul Mega Image este cel mai mare lanţ de supermarketuri din România, cu o reţea care cuprinde în prezent 414 magazine în Bucureşti, Constanţa, Ploieşti, Piteşti, Braşov, Târgovişte şi alte oraşe din ţară, sub mărcile Mega Image (201), Shop&Go (210), AB COOL FOOD (1), Gusturi Româneşti (1) şi Mega Drive (1).

profi deschide la miezul noptii

De asemenea, vizitatorii supermarketurilor Profi sunt întâmpinaţi cu un mesaj prin care sunt anunţaţi magazinele se închid duminică mai deveme, de la ora 16.00, pentru a se opera reducerile de preţuri, dar şi că acestea îşi vor deschide porţile la mieul nopţii. 

În urma reducerii TVA la alimente de la 24% la 9%, preţurile ar trebui să scadă cu 12%. Spre exemplu, dacă pentru un kilogram de bacon, preţul cu TVA de 24% este de 33 de lei, pentru acelaşi preodus cu TVA de 9%, preţul este de 29 de lei, adică mai puţin cu 4 lei (mai mic cu 12%). 

Marile reţele comerciale îşi informează în amănunt clienţii despre modul în care vor reduce preţurile începând din 1 iunie şi unele chiar au furat startul ieftinirilor generate de scăderea la 9% a Taxei pe Valoarea Adăugată la alimente.

Apropierea datei de 1 iunie, când TVA la alimente va scădea de la 24% la 9%, a încins campaniile de marketing ale marilor reţele comerciale. Mai agresive chiar şi decât în preajma sărbătorilor tradiţionale, hipermarketurile se întrec în promoţii şi anunţă (ori chiar practică deja) reduceri de preţuri proporţionale cu reducerea de TVA.

Mecanismul ieftinirii, explicat în amănunt

Pentru a-i asigura pe clienţi că preţul plătit este cel corect, reţeaua de retail Lidl a demarat o campanie de informare prin care le explică românilor cum procentul de 15% scăzut din valoarea actuală a TVA se va reflecta în noul preţ al produsului ca o reducere la raft de 12%.

Concret, dacă un produs are preţul net de un 1 leu, până acum preţul de vânzare era 1,24 lei (din care 0,24 lei reprezintă TVA). De la 1 iunie, preţul de vânzare pentru acelaşi produs va fi de 1,09 lei (din care 0,09 lei va reprezenta TVA), astfel că diferenţa dintre preţul iniţial şi cel de după reducerea TVA ar trebui să fie de 15 bani, adică 12%.

Pentru a asigura transparenţa totală în ceea ce priveşte reducerea preţurilor prin aplicarea reducerii cotei de TVA, de la 1 iunie, Lidl va afişa la raft atât vechiul preţ al produsului, cât şi cel nou.

Dispar preţurile psihologice?

O consecinţă interesantă a reducerilor generate de scăderea TVA, în ceea ce priveşte strict modul de calculare şi de afişare a preţurilor, ar putea fi aceea că vor dispărea preţurile psihologice de tipul „xx,99 lei“. Excepţie ar face doar produsele vândute în regim de promoţie, unde intervenţia asupra preţului este suplimentară faţă de simpla reducere a cotei de TVA.

Reduceri anticipate

Mai multe reţele comerciale au aplicat sau aplică în aceste zile, înaintea datei de 1 iunie, reduceri de fix 12%, oferindu-le clienţilor, în avans, experienţa ieftinirilor. 

Carrefour, spre exemplu, susţine în avans reducerea TVA la zeci de mii de produse, aplicând scăderi de preţ încă de joi. Astfel, din 28 mai reducerile se aplică la produse de cofetărie, peşte, îngheţată, conserve şi alimente pentru bebeluşi, apoi din 29 mai la brânzeturi, chipsuri, biscuiţi şi napolitane, cereale şi musli, produse, congelate şi pet food. Din 30 mai, reducerile din Carrefour s-au aplicat la mezeluri, măcelărie, ouă, ciocolată şi apă, iar astăzi -  la sucuri şi nectaruri, cafea şi ceai, alimente de bază, produse lactate, legume şi fructe.

Reţeaua Profi a redus TVA la o serie de alimente încă de la începutul lunii mai, fiind primul retailer care aplică măsura obligatorie de la 1 iunie. „Am luat această măsură excepţională încă din ultima zi a lui aprilie, deoarece suntem convinşi că scăderea preţurilor rezultată din reducerea TVA este o decizie cât se poate de bună pentru comerţ, o decizie care nu doar că le va permite oamenilor să cumpere produse de mai bună calitate, dar va şi spori vânzările în general“, a declarat Daniel Cîrstea, directorul general al magazinelor Profi.

Produsele cu TVA redus sunt marcate în magazinele reţelei cu etichete speciale, de culoare galbenă, dar, desigur, pe bonul fiscal aferent acestor produse TVA apare în continuare cu valoarea de 24%.

La Auchan, „marea acţiune de reducere integrală a TVA“ se desfăşoară între 21 şi 31 mai şi se realizează pentru peste 1.000 de produse. Este vorba despre produse proaspete şi congelate, alimente de bază, dulciuri, băuturi nealcoolice, conserve şi alte produse de băcănie marca Auchan.

Hipermarketurile din această reţea oferă echivalentul reducerii de TVA de la 24% la 9% pentru preţul de bază în afara promoţiei, ceea ce se concretizează într-o reducere finală de 12,1% a preţului de vânzare. Acţiunea este valabilă în limita stocurilor disponibile.

La fel, reţeaua Kaufland a redus preţurile în avans, din 26 mai. Ieftinirile sunt „conform cu reducerea TVA“ şi se aplică la diverse sortimente cum ar fi carnea de pasăre, produsele proaspete cu autoservire, mezelurile, produsele lactate (cu excepţia celor din categoria UHT), ouăle, brânzeturile, delicatesele proaspete, icrele, salatele şi preparatele din peşte.

Scăderi experimentale

Încă din al doilea weekend al lunii mai, Cora a anunţat, printr-un mesaj trimis deţinătorilor de carduri de fidelitate, că în zilele de 9-10 mai, persoanele care au card Cora vor putea cumpăra o dată pe zi, în limita a 300 de lei, produse alimentare cu TVA de 9%. „Vrei să vezi cum va fi cu TVA 9%? Vino în acest weekend la Cora Alexandriei. Reducerea se aplică o dată/zi/card, în Tichet Cora, pentru alimente de maxim 300 de lei!“, a fost mesajul Cora pentru deţinătorii de card. 

Cota redusă de TVA de 9% va fi aplicată din 1 iunie pentru alimente, inclusiv băuturi (cu excepţia băuturilor alcoolice) destinate consumului uman şi animal, animale şi păsări vii din specii domestice, seminţe, plante şi ingrediente utilizate în prepararea alimentelor.

Potrivit actului normativ, toate produsele ale căror coduri au fost prevăzute în norme, care prin natura lor sunt alimente destinate consumului uman sau animal, ori sunt plante, seminţe, utilizate pentru producerea de alimente destinate consumului uman sau animal, vor beneficia de aplicarea cotei reduse de TVA pe tot lanţul economic de la producător până la consumatorul final.

Prin urmare, cota redusă de TVA va fi aplicată şi în cazul în care un produs alimentar este utilizat ca materie primă în alte scopuri, cum ar fi producerea de cosmetice, băuturi alcoolice, atâta timp cât acestea, prin natura lor, au ca destinaţie principală consumul uman sau animal.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite