România a coborât cinci trepte în topul mondial al ospitalităţii. Ce-i deranjează pe turiştii care ne vizitează ţara
0România a coborât în perioada 2011-2013 cinci locuri într-un top al competitivităţii sectorului de turism şi călătorii la nivel global. Am ajuns, astfel de pe locul 63 pe 68 din 140 de ţări analizate, în urma celor mai mulţi dintre vecinii noştri din Europa Centrală şi de Est, potrivit unui raport realizat de Forumul Economic Mondial.
Majoritatea ţărilor din Europa se situează în prima jumătate a topului, iar o parte a datelor folosite în studiu au fost obţinute în urma unor sondaje efectuate în fiecare ţară.
Atitudinea românilor faţă de turişti, calitatea mediului natural, marketingul ineficient şi calitatea deficitară a transporturilor şi serviciilor de poliţie se numără printre principalii factori care au influenţat negativ evoluţia României în topul mondial al ospitalităţii.
Ungurii şi polonezii, gazde mai primitoare
În privinţa atitudinii faţă de turiştii străini, românii sunt mai puţin primitori decât locuitorii din Lesotho (120) şi Malawi (121), dar îi depăşesc pe cei din Mauritania (123) şi Ciad (124). România se plasează pe poziţia 122 la acest capitol. La mică distanţă înaintea României se situează în această privinţă alte două ţări din regiune, Ungaria (116) şi Polonia (118), potrivit datelor organizaţiei. Ucraina (127), Bulgaria (132), Slovacia (133), Letonia (136) şi Rusia (138) sunt statele europene aflate în urma României.
Riposta lui Agathon: „Românii se poartă civilizat, doar marketingul e deficitar“
Dan Matei Agathon, preşedintele Federaţiei Patronatelor din Turism şi Servicii, fost ministru al Turismului, a comentat pentru „Adevărul“ rezultatele acestui studiu. Iată ce ne spune liderul patronal:
“Faptul că am căzut cinci locuri în clasamentul mondial nu e ceva grav, poate mai gravă este poziţionarea României la jumătatea clasamentului celor 140 de ţări monitorizate. Nu sunt de acord că am avea un comportament negativ faţă de turiştii străini, consider că românii se poartă civilizat şi european în această privinţă şi nu înţeleg cum poate fi măsurat acest indicator, el se bazează pe statistică şi este normal ca din 1.000 de turişti, vreo 10 să fie nemulţumiţi. Dacă am fi întrebat cei 40.000 de turişti din Spania aflaţi în Bucureşti la Finala Europa League probabil că 10 spanioli să fie nemulţumiţi de calitatea berii, dar ceilalţi 39.990 sigur s-au simţit foarte bine. Cu privire la marketingul deficitar, sunt absolut de acord, ar trebui să ne concentrăm eforturile în remedierea acestei probleme atât instituţiile statului, cât şi organizaţiile patronale din turism“.
„România a atras mult prea puţine programe europene pentru ecologizare şi acest lucru are deja consecinţe în turism la capitolul calitatea mediului natural. În privinţa transportului, cu siguranţă că dacă trece metroul la Primărie se ameliorează imaginea imediat“, ne-a declarat fostul ministru.
Mediul natural, mai bun decât în Mexic şi Hong Kong
După calitatea mediului natural, România (107), se siutează în clasament imediat după Paraguay şi Pakistan şi înaintea Hong Kongului şi Mexicului. Înaintea României se află ţări precum Zimbabwe (47), Zambia (51), Tadjikistan (53), Uganda (62), Honduras, Nicaragua şi Bangladesh. Din Europa, doar Malta (112), Rusia (120), Bulgaria (121) şi Serbia (125) au o clasare mai slabă.
România înregistrează, însă, cea mai slabă clasare în privinţa calităţii drumurilor, pe 138 din 140 de ţări, depăşind doar Haiti şi Republica Moldova. Chiar înaintea României se situează Rusia (134), Ucraina (135), Guinea (136) şi Mongolia (137).
Africanii se promovează mai eficient decât noi
În privinţa eficienţei marketingului şi brandingului pentru atragerea turiştilor, România se află pe poziţia 123, după Benin (121) şi Bolivia (122), fiind urmată de Mauritania (124) şi Kazahstan (125). Emiratele Arabe Unite au cel mai performant marketing din lume, potrivit percepţiei propriei populaţii. De o promovare mai eficientă ca România beneficiază şi ţări precum Kenya (12), Mali (31), Namibia (36) şi Botswana (52). Dintre statele europene, în urma României se află Rusia (126), Slovacia (136) şi Republica Moldova (137).
Poliţia e cu noi, mai puţin cu turiştii
După încrederea populaţiei în Poliţie pentru alicarea legii şi menţinerea ordinii, România (107) se află imediat după Mali (100), Sierra Leone (101), Cambodgia (102), Egipt (103), Liban (104), Nepal (105) şi Lesotho (106). România este urmată de Bulgaria (108), Mozambic (109), Kenya (110), Nigeria (111), Ecuador (112), Trinidad Tobago (113), El Salvador (114) şi Republica Moldova (115). Dintre ţările europene, pe lângă Bulgaria şi Republica Moldova, doar în Rusia (129) poliţia are o imagine mai proastă.
Campionii Estului: Estonia şi Cehia
Prima poziţie a clasamentului mondial privind competitivitatea în turism este ocupată de Elveţia, urmată de Germania, Austria, Spania, Marea Britanie, SUA, Franţa, Canada, Suedia şi Singapore, în timp ce pe ultimele poziţii se află Burundi (138), Ciad (139) şi Haiti (140).
Estonia (locul 30) este prima din Europa Centrală şi de Est, urmată de Cehia (31), Grecia (32), Croaţia (35), Slovenia (36), Ungaria (39), Muntenegru (40), Polonia (42), Turcia (46), Letonia (48), Lituania (49), Bulgaria (50), Slovacia (54), Rusia (63), România (68), Macedonia (75), Ucraina (76), Albania (77), Serbia (89) şi Republica Moldova (102).
România este precedată în clasamentul Forumului Economic Mondial de India (65), Georgia (66) şi Jamaica(67), în timp ce pe poziţiile imediat următoare se află Liban (69) şi Indonezia (70) şi Maroc (71).
Factori care ne trag în jos
Turismul din România are o poziţie inferioară mediei generale (locul 68) la 8 din cei 14 indicatori principalii, respectiv politici şi reglementări (87), prioritizare de către autorităţi (103), infrastructură de transport aerian (93), infrastructură de transport terestru (109), competitivitatea preţurilor (84), resurse umane (83), afinitate pentru sectorul de turism şi călătorii (122) şi resurse naturale (88).
Dintre criteriile secundare, România se situează foarte jos în raport cu celelalte ţări la prezenţa investitorilor străini (104 din 140) şi transparenţa luării deciziilor de către autorităţi (132).
În privinţa siguranţei şi încrederii, analiştii Forumului Economic Mondial au punctat costurile mai reduse ale companiilor cu criminalitatea şi terorismul, dar şi lipsa de încredere în serviciile poliţiei. Astfel, România se situează pe locul 107 din 140 de ţări în privinţa încrederii populaţiei în serviciile poliţiei.
La sănătate şi igienă, România este trasă în jos de accesul la apă şi canalizare al populaţiei (poziţiile 92 şi 93).
Locul foarte slab ocupat de România în privinţa prioritizării sectorului de turism şi călătorii este explicat prin importanţa redusă acordată de autorităţi (locul 129), fonduri alocate ca procentaj din buget (112), dar şi eficacitatea marketingului pentru atragerea turiştilor străini (123).
De asemenea, calitatea (119) şi reţeaua (114) de transport aerian lasă de dorit, în timp ce calitatea drumurilor (138), a porturilor (134) şi a infrastructurii de transport terestru (130) este extrem de redusă în raport cu celelalte ţări.
Românii au o afinitate mai redusă pentru sectorul de turism şi călătorii în rândul ţărilor incluse în raport, din cauza atitudinii populaţiei faţă de vizitatorii străini (locul 122 din 140 de ţări) şi a gradului de orientare către client (114).
România se plasează spre coada clasamentului (107) la calitatea mediului, chiar dacă după numărul de situri naturale incluse în patrimoniul mondial al UNESCO se află în prima jumătate a topului (45).
Factori care ne trag în sus
La câteva criterii, România are o poziţie mai bună decât locul înregistrat în clasamentul general. Acestea sunt sustenabilitate în raport cu mediul (58), siguranţă şi securitate (63), sănătate şi igienă (54), infrastructura de turism (34), infrastructura IT&C (59) şi resurse culturale.
De asemenea, costurile (40) şi timpul (48) necesar pentru pornirea unei afaceri sunt puncte forte.
Nu sunt de acord că am avea un comportament negativ faţă de turiştii străini, consider că românii se poartă civilizat şi european în această privinţă Dan Matei Agathon preşedintele Federaţiei Patronale din Turism şi Servicii