EXCLUSIV Portul Constanţa ratează finanţarea digului de larg: 143 de milioane de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Digul de larg al Portului Constanţa este unul dintre cele mai importante proiecte UE în România FOTO Adevărul
Digul de larg al Portului Constanţa este unul dintre cele mai importante proiecte UE în România FOTO Adevărul

Până la data de 1 februarie 2015, constructorul olandez Van Oord trebuia să încheie lucrările de prelungire cu 1.050 de metri a digului de larg. Demarate târziu, era de aşteptat ca lucrările să nu fie gata la timp.

Unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură cu finanţare europeană, prelungirea digului de larg al Portului Constanţa, care trebuia demarat la începutul anului 2010, avea ca termen de finalizare data de 1 februarie 2015. Nefiind gata, România riscă să nu mai primească partea de finanţare de la UE (proiectul îşi pierde eligibilitatea) şi astfel să suporte de la bugetul de stat toate costurile de execuţie: 143 de milioane de euro.

Constructorul digului este compania olandeză Van Oord Dredging and Marine Contractors, care s-a luptat din răsputeri, în justiţie, să obţină atribuirea acestui contract – unul dintre cele mai importante proiecte europene derulate în România. Numai că, iată, la două săptămâni de la expirarea datei-limită, utilajele încă mai aduc piatră pe dig, iar constructorul a solicitat administraţiei Portului prelungirea perioadei de execuţie.

Tergiversări la lansare, întârzieri la predare

HARTA portul constanta

Semnat în al doisprezecelea ceas, sub ameninţarea blocării fondurilor europene, contractul a făcut obiectul unei investigaţii din partea Corpului de Control al Ministerului Transporturilor. Constructorul olandez invocă acum întârzierea eliberării unor autorizaţii pentru lucrările de şantier. Reprezentanţii Van Oord România susţin că au solicitat şi au primit din partea Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime avizul pentru prelungirea termenului de finalizare.

De cealaltă parte, surse din Ministerul Transporturilor afirmă că administratorii Portului nu ar fi aprobat încă oficial solicitarea. Mai mult, la acest proiect s-au acumulat întârzieri mari, lucrările de execuţie fiind acum realizate în proporţie de doar 65%. În plus, legătura de rezistenţă dintre cele două diguri, respectiv vechiul tronson şi porţiunea nou-construită nu a fost încă făcută, iar acest lucru ar presupune cel puţin o lună de muncă.

Contractul, modificat după adjudecare

Administraţia Porturilor Maritime Constanţa a încheiat pe 1 februarie 2013 două contracte privind investiţia „Prelungirea digului de larg din Portul Constanţa“. După câteva luni, Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a constatat că ambele acorduri contractuale au fost modificate după adjudecare, în favoarea firmelor olandeze şi în dauna statului.

„Controlul Corpului de Control s-a desfăşurat în perioada 27 mai - 11 iunie 2013, în vederea verificării activităţii Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa din perioada ianuarie 2010 până în iunie 2013. Echipa Corpului de Control consideră că deficienţele constatate au implicaţii financiare asupra bugetului de stat şi asupra fondurilor europene“, arătau, atunci, inspectorii.

Vă mai recomandăm

Ciorbea trage Portul Constanţa de sub picioarele lui Mazăre

Mazăre rămâne fără Portul Constanţa. Curtea Constituţională a decis că transferul de acţiuni este ilegal

Administraţia Mazăre, acţionar ilegal al Portului Constanţa. Disperarea lui Radu Mazăre: „Am pierdut tot“

Radu Mazăre renunţă la Portul Constanţa. Primarul crede că guvernanţii vor rezolva problemele constănţenilor

Radu Mazăre: „Constanţa nu va mai lua vreun ban de pe urma portului“. El susţine că municipalitatea pierde 2,5 milioane de euro anual

Îndemnul opoziţiei din Constanţa: „Mazăre, renunţă şi la primărie! Portul oricum nu l-ai fi avut“

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite