CNIPMMR propune înfiinţarea Institutului de Export: „România are un potenţial mai mare de export decât cel realizat, care nu este valorificat”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) solicită autorităţilor înfiinţarea Institutului de Export, în parteneriat public privat, precizând că România are un potenţial mai mare de export decât cel realizat, care nu este valorificat în prezent, în special rezultând din internaţionalizarea IMM-urilor, care nu este suficient susţinută.

CNIPMMR doreşte ca Institutul să contribuie la promovarea atractivităţii produselor româneşti la export şi a ofertelor întreprinderilor exportatoare, la valorificarea potenţialului de export al României, în special rezultând din internaţionalizarea IMM-urilor, dar şi la atragerea de investiţii în România. De asemenea, el ar trebui să mai contribuie la asigurarea de servicii suport pentru companiile care exportă şi care doresc să se dezvolte pe pieţele globale, la servicii dedicate şi complete pentru internaţionalizarea IMM-urilor, la identificarea oportunităţilor de export şi de atragere de investiţii, la organizarea de evenimente şi derularea de programe specifice şi la maximizarea contribuţiei diasporei la dezvoltarea economică a României.

Potrivit CNIPMMR, Institutului de Export trebuie dezvoltat în parteneriat public privat, cu finanţare de la bugetul de stat şi de la bugetele locale (fiind de utilitate publică şi asigurând servicii de interes general), cu implicarea organizaţiilor reprezentative ale IMM-urilor, pentru asigurarea unor servicii dedicate şi complete pentru internaţionalizarea IMM-urilor şi valorificarea potenţialului lor de export.

Situaţia exporturilor României                                                        

În primele cinci luni din anul 2017, România a exportat mărfuri în valoare de 19,6 miliarde euro în Uniunea Europeană (75,7% din total) şi a importat de 23 miliarde euro din celelalte 27 de state membre ale UE, 76% din totalul importurilor. În comerţul cu statele din afara UE, România a rămas pe deficit, exporturile în afara UE de 6,26 miliarde euro, fiind depăşite de importuri, care au avut o valoare de 7,27 miliarde euro. Maşinile şi echipamentele de transport au avut cele mai mari ponderi în comerţul exterior, cu 47,9% la export şi 36,9% la import, fiind urmate de alte produse manufacturate, cu 33,7% la export şi 30,7% la import. Produsele agroalimentare, băuturile şi tutunul au reprezentat 7% din exporturi şi 9% din importuri, în timp ce produsele chimice au acoperit 4,6% din exporturi şi 13,4% din importuri.

Ce astfel de instituţii mai funcţionează în alte state

Potrivit CNIPMMR, la nivelul celorlalte state membre ale UE, funcţionează structuri complexe, cu competenţe multiple, atât în domeniul exporturilor, cât şi promovării produselor naţionale, atragerii de investiţii, identificării oportunităţilor şi organizarea de evenimente şi programe, cu servicii dedicate şi complete pentru internaţionalizarea IMM-urilor, cu o cooperare permanentă cu organizaţiile de afaceri.

Franta: „Business France” este agenţia naţională franceză pentru internaţionalizarea economiei franceze, care se înfiintează la 1 ianuarie 2015 din fuziunea UBIFRANCE şi AFII (Agence Française pentru Investissements Internationaux), cu scopul de a spori şi promova atractivitatea ofertei produselor din Franţa si teritoriile sale (la reuniunea strategică de consultare privind atractivitatea din 17 februarie 2014, Preşedintele Republicii a anunţat decizia sa de a combina UBIFRANCE şi AFII, Ordonanţa nr. 2014-1555 din 22 decembrie 2014 şi Decretul nr. 2014-1571 din 22 decembrie 2014 punând în aplicare această absorbţie începând cu 1 ianuarie 2015). Business France are statutul de instituţie publică industrială şi comercială, furnizor naţional de servicii publice pentru internaţionalizarea economiei franceze, sub supravegherea Ministerului Economiei, Industriei şi Afacerilor Digitale (Ministre de l’Economie, de l’Industrie et du Numérique), Secretarul de Stat pentru Comerţ Exterior, Promovarea Turismului (Secrétaire d’État au Commerce extérieur, de la Promotion du tourisme et des Français à l’étranger) şi alte ministere (Ministre du Logement, de l’Egalité des territoires et de la Ruralité et du Ministre des Affaires Etrangères et du Développement International).

Business France are o echipă dinamică de 1500 de profesionişti, în Franţa şi în 70 de ţări, care susţin companiile franceze de la începutul până la finalizarea proiectelor în domeniul exportului, investiţiilor sau parteneriatelor internaţionale, într-o abordare clar orientată spre eficienţă şi rezultate, de la asamblarea operaţională a acţiunilor până la urmărirea lor pe termen lung.

Misiunile Business France sunt următoarele:

- Asistenţă în dezvoltarea internaţională a IMM-urilor şi a exporturilor acestora;

- Prospectarea şi primirea de investitori străini în Franţa;

- Promovarea atractivităţii şi a imaginii economice a Franţei, a întreprinderilor şi a teritoriilor sale; - Gestionarea şi dezvoltarea Serviciului Voluntar Internaţional în Întreprinderi (V.I.E).

 În Franţa: echipele de afaceri includ experţi sectoriali, juridici şi de reglementare, V.I.E., sunt 6 sucursale Interregional Business France (30 de angajaţi în regiuni), localizate la nivel local, ofiţeri de afaceri internaţionale în birourile regionale care oferă consiliere şi servicii în timp real pentru IMM-uri pentru a cuceri noi pieţe, pentru a dezvolta o reţea de distribuţie sau pentru a initia operaţiuni. Partenerii Business France sunt Camerele de Comerţ şi Industrie, care ajută la mobilizarea companiilor cu potenţial de export.

Există 85 de birouri de afaceri în 70 de ţări, organizate de domenii de activitate, ca "porţi de intrare" a IMM-urilor franceze pe pieţele externe. Reţeaua lor permite optimizarea unei prospecţii regionale. Business Franţa şi-a unit forţele cu parteneri exclusivi (CCIFE) în ţările în care agenţia nu este prezentă (Iordania, Madagascar, Maroc, Nigeria, Peru, RDC, Venezuela).

Marea Britanie: “Department for International Trade” este încadrat în categoria departamentelor ministeriale (https://www.gov.uk/government/organisations ), Departamentul pentru Comerţ Internaţional a înlocuit UK Trade & Investment în iulie 2016.

Misiunea este de a ajuta companiile să exporte, să se dezvolte pe pieţele globale, dar şi atragerea de investiţii în Marea Britanie.

Serviciile sunt oferite în peste 100 de pieţe din întreaga lume, prin:

- Peste 1.200 de angajaţi din afara Regatului Unit

- În jur de 500 de angajaţi ai sediului din Londra şi Glasgow

- Aproximativ 400 de angajaţi din regiunile engleze.

În fiecare lună se publică sute de noi oportunităţi de export din întreaga lume, precum şi evenimente, târguri comerciale, misiuni, etc. Ofera acces la o reţea regională de specialişti în comerţul internaţional din Regatul Unit care ajută companiile să dobândească abilităţile, contactele şi încrederea pentru a începe să exporte sau să pătrundă pe noi pieţe.

Colaborează îndeaproape cu o reţea globală de consultanţi, pentru a se asigura că întreprinderile din Marea Britanie primesc cele mai bune sfaturi despre exportul pentru destinaţiile alese. De asemenea, oferă programe pentru:

- Oportunităţi de mare valoare, pentru a ajuta companiile să câştige proiecte mari în străinătate;

- E-export, pentru a ajuta comercianţii cu amănuntul şi mărcile să vândă produsele online;

- Oferă subvenţii întreprinderilor eligibile pentru a putea participa la evenimentele internaţionale;

- Introducerea pe piaţa, oferind cercetări personalizate cu reţeaua de experţi internationali;

- Licitarea pentru proiecte internaţional;

- Alt sprijin pentru exportatori

Italia: L'ICE-Agenzia per la promozione all'estero e l'internazionalizzazione delle imprese italiane. Agenţia pentru promovarea în străinătate şi internaţionalizarea companiilor italiene a fost înfiinţată prin DL n.98 din 06.07.11, cu modificările ulterioare, ca o entitate cu personalitate juridică de drept public, sub direcţia şi supravegherea Ministerului dezvoltării economice, de comun acord cu Ministerul Afacerilor Externe şi după consultarea Ministerului Finanţelor. Misiunea L'ICE este de a facilita, dezvolta şi de a promova relaţiile economice şi comerciale italiene cu ţări străine - cu o atenţie deosebită asupra nevoilor întreprinderilor mici şi mijlocii, consorţiilor şi grupările lor - şi pentru activitatea de dezvoltare a internaţionalizării companiilor italiene şi comercializare a bunurilor şi serviciilor lor pe pieţele internaţionale. Prin biroul de la Roma, Oficiul de Milano şi reţeaua din lume, agenţia desfăşoară activităţi de informare, asistenţă, companii de promovare, formarea companiilor şi a tinerilor absolvenţi, promovarea cooperării în sectoarele: industrie, agricultură, servicii alimentare, distribuţie şi sectorul terţiar.

Activitatea L'ICE în străinătate este parte a autorităţilor diplomatice italiene, lucrând în cooperare cu organizaţiile de afaceri şi alte părţi interesate publice şi private, asigurând un sprijin coordonat pentru întreprinderi şi reţelele naţionale care se angajează în procesul de internaţionalizare cu scopul promovării imaginii produselor italiene în lume şi a Italiei ca destinaţie pentru investiţiile străine.

În desfăşurarea activităţilor sale, agenţia colaborează îndeaproape cu regiunile, camerele de comerţ, industrie, comerţ şi agricultură, organizaţiile de afaceri şi alte părţi interesate publice şi private, în conformitate cu liniile directoare şi cu planificarea strategică în domeniul promovării şi internaţionalizării companiilor.

Germania: Das Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle (BAFA): Biroul (Oficiul) Federal pentru Afaceri Economice şi Controlul Exporturilor (BAFA) din Eschborn lângă Frankfurt este o autoritate federală al Ministerului Federal al Economiei şi Energiei (BMWi), îndeplinind şi sarcini pentru alte ministere federale.

Oficiul are şase direcţii generale: Direcţia Generală 1 (Serviciile Centrale) este responsabilă cu administrarea internă, Directia 2 (Export, proceduri, autorizatii, regimuri internationale, proiecte), Directia 3 (Export, Tehnologie, Evaluare Tehnică, Regimuri Internaţionale - Tehnologie), Direcţia Generală 4 este însărcinată cu promovarea dezvoltării economice şi a IMM-urilor, Direcţia Generală 5 vizează tranziţia către energia regenerabilă şi obiectivele guvernului federal privind protecţia climei, Direcţia Generală 6, Organismul de Supraveghere a Auditorilor este responsabil de controlul de supraveghere al Camerei Contabililor Publici. Direcţiile generale, la rândul lor, sunt subdivizate în direcţii şi secţii. Oficiul Federal pentru Afaceri Economice şi Controlul Exporturilor are în prezent aproximativ 1000 de angajaţi.

Irlanda: Department of Foreign Affairs and Trade

Departamentului pentru Afaceri Externe şi Comerţ are ca obiective:

- promovarea Irlandei ca locaţie atractivă pentru investiţii în afaceri

- asigurarea sprijinului în străinătate pentru investitori, exportatori, cumpărători şi turişti;

- maximizarea contribuţiei diasporei la dezvoltarea economică a Irlandei.

Coordonează activitatea Consiliului de Comerţ Export, care este responsabilă de monitorizarea Strategiei de Comerţ a Guvernului, consiliu prezidat de ministrul afacerilor externe şi comerţului si care include si:

- Ministrul pentru locuri de muncă, întreprinderi şi inovare

- Ministrul Agriculturii, Alimentaţiei şi Marinei

- Ministrul Transporturilor, Turismului şi Sportului

- Ministrul Educaţiei şi Aptitudinilor

- Ministrul de Stat pentru Dezvoltare, Promovarea Comerţului şi Cooperarea Nord-Sud

- Directorii executivi ai Enterprise Ireland, IDA Ireland, Bord Bia, Tourism Ireland and Science Foundation Ireland

- Funcţionari din alte departamente guvernamentale şi reprezentanţi din sectorul privat.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite