Eşec în privatizarea CFR Marfă. Statul are până acum patru bile negre în programul de privatizări – Petrom, CupruMin, Oltchim şi CFR Marfă – şi doar două bile albe: Transelectrica şi Transgaz

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ministerul Transporturilor va relua procedura în cazul vânzării CFR Marfă FOTO Adevărul
Ministerul Transporturilor va relua procedura în cazul vânzării CFR Marfă FOTO Adevărul

Surpriză de proporţii în cazul privatizării CFR Marfă: după ce autorităţile se lăudau săptămâna trecută că cei trei investitori sunt „serioşi”, Ministerul Transporturilor a anunţat că niciunul dintre aceştia nu s-a calificat pentru etapa următoare în cadrul procesului de vânzare a operatorului feroviar, iar procedura va fi reluată de la capăt.

"Ministerul Transporturilor vă informează că, în urma verificării şi analizării documentaţiilor de participare depuse de potenţialii investitori la procedura de precalificare în cadrul procesului de privatizare a SNTFM CFR MARFĂ, Comisia de Privatizare instituită la nivelul Ministerului Transporturilor a hotărât respingerea celor trei potenţiali ofertanţi şi reluarea procedurii, conform prevederilor legale", se arată într-un comunicat al Ministerului Transporturilor.

Documentaţia de participare fusese depusă de către americanii de la OmniTRAX, Grup Feroviar Român (GFR) şi asocierea dintre Transferoviar Grup (TFG) şi Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria.

Licitaţia ar fi trebuit să pornească de la 180 de milioane de euro pentru un pachet de 51% din acţiuni. Ieri a fost termenul pentru finalizarea verificării şi analizării documentelor de participare, precum şi pentru întocmirii listei scurte a investitorilor precalificaţi să participe în continuare la procesul de privatizare al companiei.

Termenul final pentru desemnarea ofertantului câştigător era 20 iunie 2013.

Procedură-blitzkrieg

Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, vrea să reia procedura, dar astfel încât să nu depăşească termenul de 20 iunie, asumat cu Fondul Monetar Internaţional (FMI). Privatizarea CFR Marfă este condiţie în acordul cu instituţiile financiare internaţionale.

"La fiecare ofertant lipsea câte ceva. Facem toate diligenţele pentru o nouă procedură. Dorinţa mea este să nu ieşim din termenul final (20 iunie - n.r.)", a adăugat Fenechiu, citat de agenţia Mediafax. Întrebat ce investitori ar putea să se prezinte la reluarea procedurii, ministrul a spus că inclusiv cei trei ofertanţi, însă cu "documentaţia completă". De asemenea, preţul de pornire pentru vânzarea pachetului majoritar de acţiuni la nu va fi modificat.

Premierul Victor Ponta declara miercurea trecută că a cerut date legate de companiile care au depus documentaţii la privatizarea CFR Marfă şi că investitorii în cauză sunt serioşi, astfel că are încredere că aceştia pot aplica o strategie eficientă, adăugând că societatea poate fi viabilă, dar "nu e aşa uşor cum pare".

Grupul Feroviar Român, membru al Grampet Group, a anunţat că “a luat act” de decizia comisiei de privatizare a CFR Marfă de a respinge toate cele trei societăţi participante, dar nu oferă nici o explicaţie privind lispa unor documente din dosarul depus. “Considerăm că o societate de importanţă strategică pentru Europa Centrală şi de Sud‐Est, care a participat şi a ajuns în finala unor privatizări internaţionale precum cele din Ungaria, Bulgaria sau Muntenegru, are toate premisele de a fi un un concurent serios şi responsabil şi pentru privatizarea societăţii de transport feroviar de marfă din România. În plus, subliniem faptul că experienţa noastră pe calea ferată şi amploarea activităţii noastre din România reprezintă dovezi ale eligibilităţii noastre”, se arată într-un comunicat remis redacţiei.

De la eşecuri la „succesuri”

Privatizarea CFR Marfă se adaugă listei tot mai lungi de eşecuri ale României în procesul de privatizare, reînceput în ultimii ani la presiunea Fondului Monetar Internaţional (FMI).

Vânzarea a 9,8% din Petrom, privatizarea CupruMin şi „circul” Oltchim sunt pe această listă, în vreme ce singurele succese sunt ofertele secundare de acţiuni derulate de către Transelectrica şi Transgaz pe Bursa de Valori Bucureşti (BVB).

Statul mai are în program listarea pe bursă în acest an a Nuclearelectrica, Romgaz, Complexul Energetic Oltenia şi a Hidroelectricii, atunci când va ieşi din insolvenţă. De asemenea, ar trebui să aibe loc şi privatizarea majoritară a Electrica, printr-o majorare de capital efectuată pe bursă. Şi Poşta Română ar putea fi vândută în acest an, ca şi Oltchim, în caz contrar combinatul vâlcean urmând a fi lichidat.

Uite demisia, nu e demisia

După ce a declarat în mai multe rânduri că va demisiona în cazul în care privatizarea CFR Marfă va eşua, ieri, Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, a nuanţat: el a afirmat că ar demisiona doar dacă eşecul privatizării ar fi din vina sa.

"Dacă CFR Marfă nu se privatizează din cauza unor greşeli ale ministerului, plec a doua zi. Eu îmi fac treaba, respect termenele şi procedurile", a afirmat ministrul Transporturilor, citat de Mediafax.
Fenechiu afirma la finele lunii martie că în situaţia în care nu va rezolva problema privatizării CFR Marfă şi deblocarea POS Transporturi până la mijlocul lunii iunie este posibil să părăsească Guvernul, după cum îşi doreşte Traian Băsescu.

„Daca nu le rezolv, s-ar putea ca voinţa domnului Băsescu să se îndeplinească. Aşa am fost învăţat în viaţă să-mi asum responsabilităţi, n-am aşteptat niciodată să fiu ridicat în slăvi atunci când le rezolv, dar de fiecare dată responsabilităţile pe care mi le-am luat le-am dus la capăt. Sper din toată inima că le voi duce şi pe acestea, mai ales că sunt de importanţă vitală pentru România", preciza  Fenechiu.

Ministrul Transporturilor a declarat acelaşi lucru legat de CFR Marfă şi în ianuarie, după audierea la comisiile parlamentare de industrii privind aprobarea bugetului pe 2013.

Afacerea „Transformatorul”

Anterior, preşedintele Traian Băsescu a cerut, pe 12 martie, în mesajul adresat Paralamentului pe tema aderării României la spaţiul Schengen "îndepărtarea din Guvern a miniştrilor cu dosare penale".

Relu Fenechiu a fost acuzat de complicitate la abuz în serviciu în formă calificată şi continuată în dosarul "Transformatorul". Referitor la acest subiect, premierul Victor Ponta preciza că Fenechiu va pleca din Guvern în cazul în care va fi condamnat de prima instanţă.
 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite