Capitalismul sălbatic al României: Câte dintre firmele înfiinţate în 1990-1991 au rezistat celor 26 de ani de economie de piaţă - INFOGRAFIE

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Din totalul societăţilor comerciale înfiinţate în anii 1990-1991, la startul capitalismului, mai funcţionează şi în prezent numai 14.283 de firme, cele mai multe fiind microîntreprinderi cu activitate în comerţ, arată o analiză realizată de compania de consultanţă KeysFin.

„Să faci afaceri în România reprezintă o misiune riscantă, câteodată imposibilă. Dovadă că numai 14.283 dintre firmele înfiinţate imediat după Revoluţie mai activează în prezent în economia românească“, arată analiştii KeysFin.

Supravieţuitorii tranziţiei. Nume sonore 

Printre cele mai cunoscute firme din rândul celor peste 14.000 care au supravieţuit tranziţiei se numără Electrolux România SA, DOOSAN IMGB, Aeroteh SA, Proiect Bucureşti SRL, Mobila SA, Celhart Donaris SA, Pipera SA, Unisem SA, Napoca SA, Astral SA, Severnav SA şi Victoria SA.

Cele mai multe firme sunt din Bucureşti-Ilfov – 2.401, care au angajat în toată această perioadă peste 89.000 de salariaţi. În topul supravieţuitorilor din businessul românesc, în funcţie de regiune geografică, urmează firmele din zona Nord-Vest, acolo unde 2.184 de societăţi au reuşit să facă afaceri cu ajutorul a 45.000 de angajaţi, şi cele din zona de Centru, unde sunt înregistrate 2.145 de firme cu 47.000 de salariaţi.

 La polul opus se situează, în mod paradoxal, zona de Vest, un vector a dezvoltării economice a României, dar unde n-au supravieţuit în toţi aceşti ani decât 1484 de societăţi comerciale, cu 24.000 de angajaţi.

Citeşte şi: Au fost odată buticarii: Cum au reuşit marile reţele de retail să ocupe piaţa comerţului tradiţional

Microîntreprinderile au rezistat cel mai bine celor 26 de ani de economie de piaţă 

image

Analiza datelor statistice arată un alt lucru paradoxal : majoritatea firmelor care au rezistat celor 26 de ani de economie de piaţă au fost microîntreprinderi (10.760), urmate de societăţile mici (2.493), întreprinderile mijlocii (778) şi numai 252 de firme mari.

„38% din pionierii businessului românesc fac afaceri în comerţ, cel mai dinamic domeniu al economiei. Luând în calcul şi datele privind dimensiunile businessului, concluzia este că atunci când discutăm despre supravieţuitorii de după 1990, vorbim în primul rând de mici afaceri, buticuri, magazine de cartier care au avut un volum fidel de clienţi şi care au rulat banii şi mărfurile foarte repede, nefiind astfel afectaţi de blocajul financiar, de provocările de ordin valutar etc“, arată analiştii de la KeysFin.

Printre domeniile unde afacerile au rezistat se mai află industria prelucrătoare, construcţiile şi imobiliarele. „Construcţiile şi mai ales imobiliarele au reprezentat, alături de retail, cele mai de succes afaceri din România post-decembristă“, spun analiştii de la KeysFin.

Potrivit acestora, industria prelucrătoare reprezintă un caz aparte, cu suişuri şi coborâşuri, generate de evoluţia economică generală, de impactul puterii de cumpărare şi de contextul general intern şi internaţional.

„Relevant este că, în ciuda evoluţiei fluctuante, sectorul prelucrător a ajuns să reprezinte cel mai semnificativ vector de creştere economică, reprezentând peste 60% din afacerile din România“, au mai explicat analiştii.

Datele statistice demonstrază că economia românească nu este încă suficient cristalizată, capabilă să reziste pe cont propriu. „Luând în calcul şi dinamica înfiinţărilor de firme, numărul relativ ridicat de insolvenţe şi falimente din toţi aceşti ani, rezultă că business-ul reprezintă în continuare un domeniu riscant, în care cererea şi oferta se întâlnesc, de multe ori, în condiţii conjuncturale“, spun economiştii.

Analiza KeysFin a fost realizată pe baza datelor din barometrul privind starea businessului românesc, un proiect dezvoltat de compañía de consultanţă prin analiza datelor financiare privind societăţile comerciale şi PFA-urile active din România.

Citeşte şi: Dependenţa (indusă) de cumpărături: Cum ne schimbă viaţa strategiile de marketing ale marilor reţele de magazine

image

Mai puteţi citi pe Adevărul Financiar: 

Ne aşteaptă o nouă recesiune globală? Iată ce spun economiştii care au anticipat-o pe cea din 2008

Criza petrolului, prin stomacul rusului: consumul de alcool a scăzut în Rusia, dar a crescut cel de carne de curcan

„Era petrolului s-a terminat, urmează era tehnologiei“. Scăderea barilului de ţiţei sub 30 de dolari provoacă o gaură de 38,8 miliarde de dolari Rusiei

Planeta se „îneacă“ în petrol. Ce ţări bogate suferă cel mai mult după scăderea preţurilor

Când China strănută, economiile emergente fac pneumonie, iar SUA şi UE se gripează

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite