Analiză: Afacerile colaborative de tip Uber sau Airbnb se vor înmulţi în 2018

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Afacerile colaborative, de la servicii de car sharing până la cele de cazare, se vor înmulţi anul viitor, apărând inclusiv iniţiative româneşti, arată o analiză a agenţiei de marketing Perceptum. Printre avantaje se numără accesul rapid, organizarea eficientă şi convenabilă, precum şi utilizarea resurselor, cel mai mare dezavantaj fiind lipsa de încredere a populaţiei în tranzacţiile pe internet.

Potrivit Perceptum, pe lângă organizarea mai convenabilă a acestor servicii, consumatorii apreciază şi faptul că platformele sau afacerile colaborative sunt fie mai ieftine, fie gratuite. ”Un alt avantaj este posibilitatea de a face schimb de produse sau servicii, în locul achitării unei sume de bani. De asemenea, faptul că aceste platforme oferă servicii noi sau diferite de ceea ce există pe piaţă este un beneficiu important. În România, unde traficul sufocă deja marile oraşe, iar calitatea unor servicii precum cele de transport lasă mult de dorit, afacerile de tip car sharing, de pildă, pot îmbunătăţi semnificativ mobilitatea urbană”, consideră Raluca Ghilea, General Manager al Perceptum. 

În ceea ce priveşte dezavantajele platformelor colaborative, pe lângă lipsa de încredere în tranzacţiile online, necunoaşterea persoanei sau a entităţii responsabile în cazul producerii unui eveniment nedorit sau a unei probleme reprezintă un mare neajuns. De asemenea, lipsa de încredere în furnizor sau vânzător, precum şi faptul că serviciile sau produsele nu îndeplinesc aşteptările sunt printre principalele piedici. Nu în ultimul rând, informaţiile reduse cu privire la serviciul pus la dispoziţie ridică dificultăţi suplimentare în accesarea acestor platforme.

”Problemele întâmpinate recent de Uber şi Taxify în Bucureşti determină, în final, maturizarea pieţei şi dezvoltarea ofertei. Pe de altă parte, autorităţile şi reglementatorii trebuie să înţeleagă că o competiţie transparentă şi corectă aduce beneficii comunităţii şi dezvoltă spiritul antreprenorial. Unul dintre atuurile platformelor colaborative este că furnizorul serviciului poate fi şi beneficiar. De asemenea, utilizarea unor resurse existente, dar nefolosite, deblochează active preţioase pentru cei care vor să-şi optimizeze finanţele personale”, mai arată Raluca Ghilea. 

Doar 4 din 10 români folosesc astfel de platforme

Potrivit unui Eurobarometru realizat la comanda Comisiei Europene, 52% din români nu aveau cunoştinţă, în 2016, de platformele colaborative, faţă de o medie europeană de 46%. De asemenea, 26% auziseră de acest tip de servicii, însă nu le-au utilizat niciodată. 

Doar patru din 100 de români folosesc regulat o astfel de platformă, la acelaşi nivel cu media europeană. Platformele colaborative sunt aplicaţii bazate pe internet, care facilitează tranzacţiile între persoanele care oferă şi utilizează un anumit serviciu. Ele fac parte din economia participativă şi formează baza afacerilor colaborative, care aduc oportunităţi de angajare şi de antreprenoriat concomitent cu beneficii de consum pentru participanţi.

Perceptum Concept este o agenţie de servicii integrate cu peste 7 ani de experienţă pe piaţa românească de marketing şi comunicare. Compania are în portofoliul de clienţi jucători de top din domenii precum farma, banking, auto, tehnologie, energie, IT, HoReCa, food&beverages. Perceptum Concept livrează proiecte inovative de marketing, de la concept până la execuţie, şi gestionează strategii de comunicare complexe. Compania utilizează cele mai noi dispozitive hi-tech de marketing, dintre care DreamOC, Gravity Lifter, Smile Reader sau KinoMo.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite