O comedie celebră şi un spectacol cu explicaţiile unui terorist, pe 15 octombrie în cadrul „FEST(in) pe Bulevard“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Teatrul Nottara se află în plină sărbătoare cu Festivalul Internaţional de Teatru FEST (in)
Teatrul Nottara se află în plină sărbătoare cu Festivalul Internaţional de Teatru FEST (in)

Duminică, 15 octombrie, este ziua a noua a Festivalului Internaţional de Teatru „FEST(in) pe Bulevard” (7-18 octombrie), organizat de Nottara. Este weekend, aşa că evenimentele sunt multe şi diverse. De la ora 18.00, la Teatrul Ţăndărică, Sala Mare, publicul poate vedea Kimberly de David Lindsay-Abaire, în regia Andreei Vulpe, o producţie a Teatrului de Comedie.D

Un spectacol provocator care răstoarnă prejudecăţile despre normalitate. O familie disfuncţională, formată din personaje unice, pusă în faţa unor situaţii normale, reacţionează în cele mai neaşteptate moduri, amintind de comediile negre cu tot arsenalul lor de umor, satiră şi de neconvenţional. Kimberly asigură echilibrul, aducând în ciudata poveste emoţia necesară transmiterii unui mesaj care conferă un alt înţeles înaintării în vârstă. Din distribuţie fac parte actorii Virginia Mirea, Mihaela Teleoacă, Vlad Bîrzanu, Laura Creţ, Ioan Coman.

De la ora 20.30, la Teatrul Nottara, Sala Horia Lovinescu, publicul este chemat la întâlnirea cu o comedie nemuritoare: D-ale carnavalului de I.L. Caragiale, în regia lui Claudiu Goga, o producţie a teatrului-gazdă. Un bilet amoros rătăcit, ameninţări cu sinuciderea, gesturi extreme, dictate de pasiuni la fel de extreme, o sticluţă cu „vitrion englezesc”, toate acestea învălmăşindu-se pe scenă, într-un ritm alert, care ne poartă paşii prin mahalaua de altădată. Un carnaval al umorilor şi al caracterelor, care rămâne la fel de colorat şi de zgomotos chiar şi în zilele noastre. Piesa lui I.L. Caragiale, D-ale carnavalului, fluierată la premiera sa din aprilie 1885, din cauza unei cabale organizate de cronicarul dramatic D.D. Racoviţă-Sphinx, a devenit în timp un text clasic, pe care orice regizor este tentat să-l aducă pe scenă, în încercarea de a obţine cel mai spectaculos umor şi de a scoate la lumină sensuri noi, potrivite vremurilor actuale. Într-un decor surprinzător, imaginat de Ştefan Caragiu, şi în costumele concepute de Liliana Cenean, Claudiu Goga îşi invită actorii să recreeze, cu un suflu modern, deopotrivă, vremurile lui Caragiale, vorbindu-ne astfel cu înţelesuri moderne. Distribuţia este formată din Vlad Zamfirescu, Gheorghe Ifrim, Alexandru Jitea, Andi Vasluianu, Sorin Cociş, Mihai Mărgineanu, Luminiţa Erga, Cerasela Iosifescu, Alexandru Mike Gheorghiu şi Mircea Teodorescu.

De la ora 21.00, la Teatrul Nottara, Sala George Constantin, secţiunea Criza pubertăţii, criza adolescenţei cunoaşte forme extreme prin spectacolul deosebit de puternic al lui Eugen Jebeleanu, 20 noiembrie, o producţie a Teatrului Naţional Radu Stanca din Sibiu, cu Ali Deac. Textul relatează povestea unui adolescent pe care societatea îl transformă în călău. Pe 20 noiembrie 2006, un tânăr de optsprezece ani deschide focul în fosta sa şcoală din Emsdetten şi răneşte mai multe persoane, înainte de a se sinucide. Piesa lui Lars Noren pleacă de la acest caz real pentru a construi o ficţiune documentată despre viaţa măcinată a unui tânăr maltratat. Violenţa cuvintelor ce i-au fost adresate în timpul copilăriei îl împing pe adolescent la răzbunare. Textul oglindeşte situaţia Europei occidentale din zilele noastre, care se confruntă cu probleme mari de identitate socială, cu valuri de imigranţi şi cu atacuri teroriste. Autorul analizează psihologia şi mecanismul violenţei care îl determină pe individ să treacă din poziţia de agresat în cea de agresor şi, totodată, repercusiunile unei educaţii defectuoase, care poate crea monştri. „Eu sunt adeptul unui teatru angajat, de atitudine, care să aibă nişte valori sociale, politice, mediatice, dar mă interesează foarte mult şi cum spunem lucrurile astea. Mă interesează să aflu care e modalitatea prin care, din poveştile oamenilor ăstora, să putem face teatru. În final, informaţia o putem regăsi oricum în ştiri, în ziare, pe internet. Dar pe mine mă interesează cum putem lua poveştile astea, ca să devină ficţiuni, să devină teatru şi să creeze în spectatori empatie cu oamenii ăştia”, îşi mărturiseşte crezul talentatul regizor Eugen Jebeleanu. Spectacolul este urmat de discuţii cu publicul moderate de criticul de teatru Mirella Patureau.

Spectacolelor programate în Festival li se alătură o serie de evenimente conexe. A doua dezbatere din cadrul „Întâlnirilor AICT.RO” va începe la ora 12.00, la CafeNott, Teatrul Nottara, etajul 1. În legătură cu secţiunea principală a ediţiei de anul acesta a Festivalului, „Criza pubertăţii, criza adolescenţei”, criticul de teatru şi moderatorul întâlnirii, Oltiţa Cîntec, preşedinte AICT.RO, a lansat tema Teatrul pentru adolescenţi, o nişă în expansiune. „Considerat până nu demult o nişă, teatrul pentru adolescenţi a devenit peste tot în lume un gen interesant, tot mai interesant, orientat explicit spre una dintre categoriile de public cele mai pretenţioase. Prea mari pentru a mai merge la spectacole pentru copii, dar prea mici încă pentru a fi atraşi de subiectele din teatrele pentru cei mari, preadolescenţii şi adolescenţii păşesc în sălile de teatru atunci când temele abordate pe scenă şi maniera în care sunt tratate li se potrivesc ca problematică, preocupări, ton, mijloace de expresie. Şi atunci când din temele acestea pot primi măcar nişte posibile răspunsuri la mulţimea de chestiuni emoţionale, biologice, sociale pe care se străduiesc s-o gestioneze”, argumentează Oltiţa Cîntec.
Actorul Alexandru Repan este amfitrionul întâlnirii In memoriam, unde va fi evocat partenerul său de forţă, George Constantin, monstru sacru care a contribuit, timp de decenii, la gloria Teatrului Nottara. Alături de figura lui George Constantin, se vor depăna amintiri despre alţi doi actori talentaţi, Ruxandra Sireteanu şi Petrică Popa. Evenimentul, care începe la ora 18.00, la CafeNott, Teatrul Nottara, etajul 1, se bucură de participarea lui Nicu Alifantis.

La ora 20.00, seria lansărilor de carte din Festival continuă cu Regia românească: de la act de interpretare la practici colaborative, volum colectiv coordonat de Oltiţa Cîntec şi publicat la Editura Timpul, 2016. „Oprindu-se asupra a zece creatori afirmaţi după 1990, pe care i-am ales din postura de coordonator, volumul îşi propune să evidenţieze unde ne aflăm din punctul de vedere al noilor practici scenice. (...) Teatrul românesc e, în continuare, un teatru de regizor, poziţia sa rămânând prima în caseta realizatorilor înscrişi pe afiş. Artiştii din sumar sunt figuri care s-au distins prin poeticile de scenă şi ilustrează trecerea de la modelul unic al regiei ca act de interpretare la formule colaborative, într-o cultură teatrală unde coabitează stiluri şi formate diverse. Vocabularele regizorale ale celor din listă diferă de la sensibil la radical, fiecare căutând formula ce i se potriveşte, care-i stimulează mecanismele creative”, precizează criticul de teatru Oltiţa Cîntec.

Informaţii mai multe despre Festivalul Internaţional de Teatru „FEST(in) pe Bulevard” se găsesc aici.
 

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite