Cartea „Dincolo de rol sau Actorul nesupus“ a teatrologului George Banu, lansată  în limba cehă la Praga

0
Publicat:
Ultima actualizare:
George Banu, unul dintre cei mai reputaţi critici de teatru şi artă pe plan internaţional
George Banu, unul dintre cei mai reputaţi critici de teatru şi artă pe plan internaţional

Volumul „Dincolo de Rol sau Actorul nesupus“ de George Banu, tradus în limba cehă de Jitka Goriaux Pelechová, va fi lansat la Praga pe 16 februarie, în prezenţa autorului.

Institutul Cultural Român de la Praga împreună cu Academia de Arte ale Spectacolului şi Institutul Cultural Francez de la Praga organizează lansarea traducerii în limba cehă a cărţii Les Voyages du comédien (Nepodrobeny herec) de George Banu, realizată din limba franceză de Jitka Goriaux Pelechová.  Volumul în limba franceză a apărut la prestigioasa editură Gallimard în 2012. Volumul a fost tradus din limba franceză în româneşte tot în anul 2012 ( Dincolo de rol sau Actorul nesupus, traducerea Delia Voicu, Editura Nemira, coeditor Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu).

  Lansarea traducerii în limba cehă va avea loc pe 16 februarie la cafeneaua Institutului Cultural Francez de la Praga, începând cu ora 18.00, se arată într-un comunicat al ICR Praga.

Actorul ne face să tăcem sau să fim entuziaşti. Cartea lui George Banu ne însoţeşte pe drumul de la actorul european la actorul oriental, de la actorul travestit la actorul străin sau la actorul bătrân. Aceste eseuri sunt născute dintr-o frecventare constantă a sălilor de teatru şi dintr-o pasiune pentru actorul-poet. Cartea unui spectator cu ochii fixaţi pe actorul viu care, în timp ce interpretează un personaj, depune mărturie şi se descoperă pe scena de teatru, potrivit unui comunicat al ICR Praga.

George Banu este critic şi om de teatru francez de origine română, profesor la Universitatea Sorbonne Nouvelle (Paris 3) şi autor a numeroase cărţi şi eseuri despre teatru.

image

George Banu – Dincolo de rol sau Actorul nesupus

Text de Haricleea Nicolau Rădescu

Departe de a fi considerat un manual de receptare a jocului, aşa cum însuşi autorul precizează, Dincolo de rol sau Actorul nesupus este mai înainte de toate o mărturie vie a neîncetatelor cercetări teatrale întreprinse de George Banu de-a lungul timpului, concentrându-şi atenţia asupra diversităţii factorilor care duc la împlinirea spectacolului de teatru. Autorul ni se dezvăluie şi aici drept fabuloasă enciclopedie a fenomenului teatral, graţie experienţei acumulate de domnia sa de-a lungul numeroaselor manifestări teatrale, festivaluri sau stagii, împlinite la Avignon sau aiurea, oriunde ceva merita a fi descoperit ochiului vigilent şi greu impresionabil al reputatului critic.

Consultând, nostalgic uneori,  biblioteca sa interioară, recurgând la propria-i cultură de neobosit spectator, făcut din plămada spectacolelor pe care le-a vizionat (pag.12), autorul pendulează între universul dominat de propriile-i amintiri, (populat cu senzaţii trăite în timpul vizionării unor spectacole notabile) şi cel al reflecţiilor asupra teatrului ca organism viu, în permanentă devenire, disecându-l până la ultima frântură de materie, dezvăluind o lume pe care chiar oamenii de teatru nu o cunosc, cunoscând-o totuşi. Alternând tonul cald al confesiunii cu acela sigur al teoreticianului, autorul propune analogii cu picturi celebre, plutind liber prin propria-i videotecă interioară, iar rezultatul devine un cuceritor eseu filosofic asupra fiinţei speciale a actorului.

Volumul Dincolo de rol sau Actorul nesupus ne apare drept un diamant perfect tăiat, ale cărui faţete ne dezvăluie pe rând omul de teatru (actor, regizor, spectator), produsul de teatru (repetiţia, spectacolul, monologul, recitalul, lectura, aplauzele) şi chiar teatrul (cabina actorului, devenirea sau declinul postişelor, culisele descoperite). Autorul a simţit fascinaţia pe care  culisele, loc al interstiţiului (pag.272), acel spaţiu secret, acea graniţă dincolo de care se naşte artă, au exercitat-o asupra publicului şi a fructificat deplin experienţele-i unice şi marile-i întâlniri într-un volum în care ocheanul e întors către scenă ca spaţiu de joc, dar mai ales către creator (actor sau regizor), ca om de geniu ce populează spaţiul sacru al scenei.

Lentila este fixată asupra actorului ca fiinţă specială, ridicat de G.Banu la rangul de înger, evoluând între rol şi el însuşi (pag.17), dar şi asupra relaţiilor actorului cu regizorul, fiinţând într-o vecinătate privilegiată, asemenea unor îndrăgostiţi captivi (pag.85).

Există o anume poezie ce stăpâneşte stilul lui George Banu, îmbinând tonul de mărturisire cu acela al finei analize teoretice, pentru a deschide perspectiva cunoaşterii şi re-cunoaşterii marilor spirite ale teatrului european, prea puţin accesibile în ţara noastră, chiar şi oamenilor de teatru: portretele lui Antoine Vitez, Ariane Mnouchkine, Luca Ronconi, Peter Stein, Ottomar Krejca, Franck Castorf, Stanislas Nordey, Krzysztof Warlikowski tresar dintre paginile acestui volum populat fabulos cu frânturi din spectacole celebre. Este, deci, un volum care se adresează deopotrivă elitei teatrale, dar şi simplului spectator, avid de secretele teatrului, devoalate cu generozitate de autor.

Observând multiplele transformări la care a fost supusă arta teatrală, de la metodă la inovaţie, reunind reflecţii asupra actorului, cartea deschide perspectiva reconsiderării demersului artistic, prilejuindu-i autorului discursuri despre importanţa limbii de expresie a actorului (Nu poţi juca sau regiza decât în limba în care visezi – Luc Bondy apud G.Banu, op.cit., pag.69), sau discursuri în legătură cu problematica nudului pe scenă, a corpului travestit, sau a uzitării aparaturii video în spectacolul de teatru; aceasta din urmă permite criticului lansarea metaforei unice, videocamera ca Mefisto al teatrului (pag.268).

Citind Dincolo de rol sau Actorul nesupus pătrundem dincolo, aruncăm o privire lacom-curioasă înspre omul de geniu. Reluând tehnica portretului artistic, prezentă şi în volumul Ultimul sfert de secol teatral. O panoramă subiectivă, autorul creionează în capitolul Actori mitologici, portretul actorilor Sarah Bernhardt, Gerard Philipe, Ryszard Cieslak–Icarul teatrului, George Constantin, Victor Rebengiuc şi Ştefan Iordache – actorul răzvrătit. Pentru spectatorii care au fremătat într-o sală de teatru la câţiva metri de actorul lor excepţional, Ştefan Iordache şi Titus Andronicus (cum am avut privilegiul a-l descoperi prima dată pe scenă) şi sfâşietorul Victor Petrini, nu dispar odată cu stingerea minunatului actor, căci el e unul dintre actorii nesupuşi, este unul dintre excepţionalii teatrului, a căror prezenţă va rămâne vie şi fascinantă pentru martorii care am fost. Purtăm cu noi această moştenire câştigată în întunericul sălilor de spectacol (pag.38-39). Nimeni nu ne poate răpi amintirea!

Ştefan Iordache este actorul răzvrătit, forţa care conduce energiile spectacolului, actorul-poet care atrage ca un magnet privirea şi tulbură scena (pag.40). Cu riscul epuizării, Ştefan Iordache nu evoluează pe scenă, nu interpretează, ci ni se dăruieşte, într-un act de sacră denudare, aşa cum îşi visa Grotowski actorii.

Recentul volum al criticului de teatru George Banu, Dincolo de rol sau Actorul nesupus (Ed. Nemira, 2008), beneficiază de traducerea Deliei Voicu, aflată la cea de-a patra experienţă de acest gen, fiind responsabilă şi de tălmăcirea volumelor Ultimul sfert de secol teatral, O panoramă subiectivă (Ed. Paralela 45, 2003), Peter Brook. Spre teatrul formelor simple (Ed.Unitext-Polirom, 2005) şi Scena supravegheată. De la Shakespeare la Genet, (Ed. Unitext-Polirom, 2007).

Volumul Dincolo de rol sau Actorul nesupus stă sub semnul unui motto al gânditorului german  Friedrich Nietzsche – Caut o multiplicitate complexă care să fie însă contrariul haosului – perfect justificat de subtitlul Miniaturi teoretice, portrete, schiţe.


Dincolo de orice demers laudativ, primim cu bucurie, din nou, gândurile criticului George Banu, pe care-l recunoaştem şi acum în ipostază de fin teoretician al teatrului, din ale cărui unice întâlniri şi experienţe încercăm a ne înfrupta prin intermediul lecturii acestei speciale cărţi dedicate Actorului de pretutindeni. (Copyright Editura Nemira)

george banu foto eduard enea

George Banu (născut pe 22 iunie 1943, Buzau) este profesor de studii teatrale la Sorbonne Nouvelle, Paris, si un eseist de reputatie mondiala. George Banu si-a dedicat opera critica regiei moderne si figurilor ei exemplare (Brook, Strehler, Grotowski etc). In 1974 se stabileste in Franta unde isi va continua cariera universitara inceputa in Romania. In 1981, publica volumul de referinta Costumul de teatru, precum si cartea Brecht ou le petit contre le grand, care va primi Premiul Criticii dramatice pentru cea mai buna carte de teatru a anului. George Banu va mai castiga acest premiu in 1984 si 1990 pentru Le théâtre, sorties de secours si Le Rouge et or. Intre anii 1990-2001 a fost directorul artistic al Academiei Experimentale a Teatrelor, iar intre anii 1994-2001 a fost presedintele Asociatiei Internationale a Criticilor. George Banu a primit de trei ori Premiul pentru cea mai buna carte de teatru in Franta; a obtinut premiul de excelenta UNITER si Premiul Prometeu 2007. Este presedinte de onoare al Asociatiei Internationale a Criticilor de Teatru si Doctor Honoris Causa al mai multor universitati europene. Cartile sale au fost publicate de cele mai mari edituri pariziene si au fost traduse in numeroase limbi. De asemenea, a scris o trilogie despre legaturile dintre teatru si pictura: Le Rideau, L’Homme de dos si Nocturnes.Conduce revista Alternatives theatrales si colectia Le Temps du theatre la Editura Actes-Sud. La Editura Nemira a mai publicat volumul Arta teatrului (coautor Mihaela Tonitza-Iordache), Repetitiile si teatrul reinnoit , Spatele omului, Dincolo de rol sau actorul nesupus si este autorul textelor din albumul de fotografie Hamlet Machine de Mihaela Marin (2007).

Cultură



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite