Artiştii maghiari, victorioşi la UNITER
0La Gala Premiilor Uniter, derulată luni seară la Palatul Culturii din Târgu-Mureş, cele mai importante premii, pentru cel mai bun spectacol şi cea mai bună regie, au fost câştigate de trupele din Cluj şi Sfântu Gheorghe.
Premiul pentru cel mai bun spectacol din 2013 a fost acordat producţiei „Victor sau copiii la putere“, de Roger Vitrac, regizată de Silviu Purcărete la Teatrul Maghiar de Stat Cluj. De asemenea, cu Premiul pentru cel mai bun regizor a fost distins László Bocsárdi pentru spectacolul „Hamlet“ al trupei maghiare de la Teatrul „Tamási Áron“ din Sfântu Gheorghe. Pentru acelaşi spectacol de la Sfântu Gheorghe, „Hamlet“, József Bartha a primit Premiul pentru cea mai bună scenografie.
Excelenţa trupei maghiare din Cluj
Teatrul Maghiar de Stat din Cluj are cea mai bine cotată şi apreciată trupă din ţară, obţinând în ultimii ani cele mai multe premii UNITER. „Victor sau copiii la putere“ este a opta producţie a Teatrului Maghiar de Stat Cluj, distinsă cu premiul UNITER pentru Cel mai bun spectacol.
„Nu sunt un om al statisticilor, dar în cele XXII de ediţii ale Galei UNITER trupa noastră a fost aproximativ de şaisprezece ori nominalizată, a primit opt premii pentru cel mai bun spectacol şi foarte mulţi actori, artişti au fost premiaţi cu UNITER. Trupa a crescut foarte mult, avem foarte multe turnee“, a declarat Tompa Gábor, director al Teatrului Maghiar de Stat Cluj din 1990.
Victor sau copiii la putere (foto) de Roger Vitrac este al optulea spectacol al Teatrului Maghiar de Stat Cluj distins cu premiul UNITER pentru Cel mai bun spectacol: Strigăte şi şoapte de Ingmar Bergman (regia: Andrei Şerban, 2010),Trei surori de A.P. Cehov (regia: Gábor Tompa, 2009),Unchiul Vania de A. P. Cehov (regia: Andrei Şerban, 2007), Woyzeck de Georg Büchner (regia: Mihai Măniuţiu, 2005), Livada de vişini de A. P. Cehov (regia: Vlad Mugur, 1998), Doi gemeni veneţieni de Carlo Goldoni (regia: Vlad Mugur, 1996) şi În staţie de Gao Hsing Xien(regia: Gábor Tompa, 1989) au mai primit această distincţie.
Andrei Şerban: „Actorii unguri sunt mai buni“
Spectacolele regizate de Andrei Şerban la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj -„Hedda Gabler“(2012), „Strigăte şi şoapte“ (2010), şi „Unchiul Vania“ ( 2007) - au primit în ultimii ani cele mai multe nominalizări şi premii UNITER.
„În momentul de faţă, o spun cu puţină nostalgie şi tristeţe pentru faptul că sunt român, ungurii sunt mai buni decât noi. Da, e adevărat, sunt mai buni! Este o trupă extraordinară, de mari talente care lucrează într-un mod foarte disciplinat, foarte puţin egoist, în care nimeni nu se gândeşte doar la el, ci se gândeşte să facă parte din ceva care este mai mare decât noi, care este proiectul“, declara regizorul Andrei Şerban, după succesele obţinute cu Teatrul Maghiar de Stat din Cluj.
Spre deosebire de maghiari, „actorii din Bucureşti, majoritatea, sunt interesaţi să meargă să facă bani, să facă bani la o televiziune, să facă un film, să facă radio sau să facă o publicitate“, explica regizorul Andrei Şerban succesul trupei maghiare.
În cadrul Galei UNITER 2014, Premiul pentru cel mai bun regizor a fost distins László Bocsárdi (foto) pentru spectacolul „Hamlet“ al trupei maghiare de la Teatrul „Tamási Áron“ din Sfântu Gheorghe. Regizorul a mai montat „Hamlet"-ul lui Shakespeare, în 2008, la Teatrul Metropolis, cu Marius Stănescu în rol principal.
„În „Hamlet", a te sinucide ar putea însemna libertatea absolută, dacă nu ar fi visele urâte. Viaţa pare uneori atât de nefericită şi de crudă, încât ne vine automat să scăpăm de ea, dar nu ştim cum o să fie visul acela al morţii şi ne e frică să ne sinucidem. Aşa cum spuneam, trăim într-o lume care încearcă să ne convingă că nu există moarte“, declara regizorul într-un interviu pentru „Adevărul“.
Aplauzele ministrului Kelemen Hunor
Premiul pentru Cel mai bun spectacol de teatru a fost înmânat, luni, de către Kelemen Hunor, viceprim-ministru şi ministru al Culturii, în cadrul galei UNITER . Pentru drama suprarealistă a lui Roger Vitrac, regizată de Silviu Purcărete, premiul a fost preluat de Tompa Gábor, directorul Teatrului Maghiar din Cluj.
„Am convingerea că Palatul Culturii din Târgu-Mureş a fost o gazdă foarte bună a celei de a XXII-a ediţii a galei UNITER, deoarece oraşul mureşean are o importanţă deosebită pentru noi toţi. Consider că juriul a făcut cea mai bună alegere dintre spectacolele nominalizate la trofeu“, a declarat ministrul Kelemen Hunor.
Juriul final al Galei Premiilor UNITER a fost format din scenograful Puiu Antemir, regizoarea Sanda Manu, actriţa Virginia Mirea, criticii Alice Georgescu şi Ion Parhon.
Artiştii au venit fără ţinute extravagante
Trei zile de repetiţii, ore întregi de muncă, scenarii, voluntari şi nopţi nedormite, totul a fost necesar pentru ca decernarea Premiilor UNITER, de luni seară, de la Târgu-Mureş să fie un eveniment perfect. Pregătirile pentru Gala UNITER au început vineri, iar pentru asta au muncit zeci de voluntari, alături de organizatori. „Am fost împărţiţi în trei grupuri. Cei mai mulţi dintre noi, dintre voluntari, suntem studenţi de la Teatru, iar pentru noi această experienţă a fost asemănătoare Oscarului“, a declarat Ildiko, una dintre tinerele care au ajutat la realizarea evenimentului.
Unele discursuri,
prea lungi
Fiecare invitat a fost însoţit pe scenă de două manechine. Rochiile au fost lungi, vaporoase, în culori pastel, coafurile au fost simple şi machiajul - natural. Ţinutele au fost puse la dispoziţie de unul dintre cele mai mari saloane de rochii de mireasă şi gală din Transilvania. „ Am făcut probe de machiaj şi coafură ore întregi, am stat până mi s-a potrivit totul. Machiajul este în funcţie de lumină, de camere, e interesant. Îmi dau seama că nu e uşor să fii manechin şi că sunt ore de sacrificiu“, a declarat Cristina Moldovan, manechină.
Evenimentul a adunat sute de persoane la Palatul Culturii din Târgu-Mureş, artişti, iubitori ai Thaliei, invitaţi. Locurile în sală nu au fost ocupate în totalitate. Deşi la marile evenimente internaţionale, discursurile se încadrează în timp şi fiecare invitat are un timp alocat, la Gala UNITER, durata mesajelor a fost diferită în funcţie de invitaţi.
Rebengiuc a ridicat sala în picioare
„Aş fi vrut să fie ca la Oscar, să vorbească puţin şi concis fiecare. Sunt oameni care urcă pe scenă şi vorbesc minute în şir, sunt însă persoane care transmit mesaje frumoase, scurte, exact cum ar trebui să fie la o gală de prestigiu“, a declarat Ionela Muntean, invitată.
„Am venit de la Arad, am primit o invitaţie şi am zis: «E momentul». E prea aproape de mine ca să nu văd asta pe viu. Îmi place, dar sincer, mă aşteptam la ţinute de lux, la coafuri sofisticate, dar am observat că artiştii sunt îmbrăcaţi simplu, se comportă firesc. Iar cei din sală, la fel. Nu au ţinute extravagante. Cred că se simte aerul de provincie“, mărturiseşte Alina Iosif, din public.
Cel care a ridicat cu adevarat sala în picioare a fost Victor Rebengiuc (foto), actorul „generaţiei de aur“, care a fost însoţit de aplauze în toată călătoria sa pe covorul roşu pe scenă şi înapoi.
Ediţia din acest an a Galei Premiilor UNITER este a treia organizată în afara Bucureştiului din 1991. „Noi mulţumim prin acest gest al nostru UNITER-ului prin ceea ce a făcut pentru noi. Noi am promis acum aproape trei ani că încercăm să aducem şi nu să readucem, teatrul din Târgu-Mureş a avut momente foarte importante, dar perioade mari importante la nivel naţional nu prea a avut, de la înfiinţare. Noi am pus un accent extraordinar să aşezăm teatrul nostru pe drumul succesului, pe plan local, regional şi naţional. Este un moment pe care îl merităm“, a declarat Gasparik Attila, directorul Naţionalului mureşean (text de Ionel Albon).
580 de invitaţi au participat la cea de-a XXII-a ediţie a Galei UNITER, desfăşurată luni seară la Târgu Mureş.
Laureaţii Galei Premiilor UNITER 2014
ediţia a XXII-a
În cadrul celei de-a XXII- a ediţii a GALEI PREMIILOR UNITER, desfăşurată în 28 aprilie la Palatul Culturii din Târgu Mureş, au fost decernate următoarele premii:
Premiul pentru debut:
Premiul pentru teatru radiofonic:
Două nuvele de Mihail Bulgakov: Ştergarul cu cocoş şi Beregata de oţel, dramatizarea radiofonică şi regia artistică Diana Mihailopol, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune
Premiul pentru cea mai bună scenografie:
József Bartha pentru scenografia spectacolului Hamlet, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu-Gheorghe
Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar:
Premiul pentru cea mai bună actriţă în rol secundar:
Nicoleta Hâncu pentru rolul Elmire, soţia lui Orgon din spectacolul Tartuffe, Teatrul Metropolis Bucureşti
Premiul pentru critică de teatru:
Mircea Morariu
Premiul pentru teatru TV:
Hedda Gabler, regia artistică Dominic Dembinski, producţie a Societăţii Române de Televiziune
Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal:
Premiul pentru cea mai bună actriţă în rol principal:
Alexandra Fasolă pentru rolul titular din spectacolul Yentl, Teatrul Evreiesc de Stat Bucureşti
Premiul pentru cel mai bun regizor:
László Bocsárdi pentru spectacolul Hamlet, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu-Gheorghe
Premiul pentru cel mai bun spectacol:
Victor sau copiii la putere de Roger Vitrac, regia Silviu Purcărete, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
Nominalizările au fost făcute de un juriu de selecţie alcătuit din criticii de teatru Andreea Dumitru, Sebastian-Vlad Popa şi Ionuţ Sociu, iar juriul final, care a decis câştigătorii dintre cei trei nominalizaţi pentru fiecare categorie, a fost alcătuit din: Puiu Antemir – scenograf, Alice Georgescu – critic de teatru, Sanda Manu – regizor, Virginia Mirea – actriţă, Ion Parhon - critic de teatru
În cadrul Galei au mai fost acordate Premiile Senatului UNITER, Premiul oferit de către Preşedintele UNITER, Premiul Mecena, Premiul British Council (premiu găzduit) şi Premiul pentru cea mai bună piesă românească a anului 2013.
PREMIILE SENATULUI UNITER
Premiul de excelenţă: VICTOR REBENGIUC
Premiul pentru întreaga activitate:
Actor: PETRU CIUBOTARU
Actriţă: VIRGINIA ITTA MARCU
Scenografie: ANCA PÂSLARU
Critică şi istorie teatrală: ZENO FODOR
PREMII SPECIALE
Premiul special jurnalistei şi traducătoarei Raluca Rădulescu, pentru contribuţia la redimensionarea într-un discurs contemporan a unei cărţi fundamentale pentru practica şi teoria teatrală: K S Stanislavski – Munca actorului cu sine însuşi.
Premiul special pentru teatru-dans
Andreei Gavriliu şi lui Ştefan Lupu pentru Zic-Zac, spectacol de teatru-dans de Andreea Gavriliu rezemată de Ştefan Lupu.
Premiul special pentru teatru-document
Gianinei Cărbunariu, pentru spectacolul-studiu Tipografic majuscul, coproducţie dramAcum şi Festivalul Internaţional de Teatru de la Nitra, Slovacia, în parteneriat cu Teatrul Odeon.
Premiul Preşedintelui
acordat domnului Eusebiu Ştefănescu pentru contribuţia sa la frumoasa rostire a poeziei.
Premiul Mecena
acordat doamnei CARMEN PALADE ADAMESCU, Preşedinte, Unirea Shopping Center
Premiul British Council (premiu găzduit)
acordat doamnei Mihaela Păun, director al Centrului Cultural al Municipiului Bucuresti – ARCUB, pentru management cultural.
Premiul pentru cea mai bună piesă românească a anului 2013, concurs organizat de UNITER sub egida Casei Regale a României.
În trafic de Alina Nelega
Juriul Concursului de dramaturgie „Cea mai bună piesă românească a anului 2013” a fost compus din criticii de teatru Marina Constantinescu, Adriana Popescu, Marian Popescu.
Citiţi şi:
Nominalizările la Premiile UNITER 2014
Emilia Popescu: „Acest juriu m-a jignit“