Matei Vişniec, conferinţă la TNB: Teatru şi jurnalism, influenţe reciproce

Matei Vişniec, în direct, din Franţa, la Adevărul Live 

Duminică, 17 ianuarie, de la ora 11.00, la Sala Atelier, în cadrul programului Conferinţele Teatrului Naţional, va avea loc întâlnirea cu dramaturgul şi jurnalistul Matei Vişniec.

La TNB, în Sala Atelier, scriitorul Matei Vişniec va vorbi despre legătura dintre teatru şi jurnalism. 

„E greu să fii scriitor şi jurnalist în acelaşi timp. În ce mă priveşte, în orice caz, mie îmi este din ce în ce mai greu. Luate separat, ambele meserii sunt extraordinare. Când sunt exercitate împreună, ele încep să se bată cap în cap, se ciocnesc chiar cu o violenţă surprinzătoare.
Literatura te trage oarecum în sus, spre înălţimi, spre tot ce e mai sublim în om. Jurnalismul, dimpotrivă, mai ales când e practicat zi cu zi, te izbeşte de pământ, de realitate, de actualitate. Literatura îţi dă o speranţă, te ajută să explorezi omul în zonele sale de puritate, de mister cosmic. Jurnalismul te obligă să descoperi mizeria realităţii, lipsa de speranţă reală în viitor, faptul că oamenii comit la nesfârşit aceleaşi greşeli istorice şi rămân mereu la fel de odioşi.
Literatura înseamnă şi poezie, foame de nuanţe, încoronare a omului ca o reuşită a vieţii, poate a întregului univers. Jurnalismul vine să-ţi pună zilnic în faţă acel buletin de ştiri care nu este altceva decât o listă de orori – ultima listă de orori comise de om pe planetă. Explorat de scriitor, omul este o fiinţă cu potenţialităţi infinite. Prezentat de jurnalist, omul rămâne veşnic aceeaşi brută incapabilă să renunţe la violenţă şi la satisfacerea poftelor sale imediate.
Cele două meserii sunt în acelaşi timp fascinante şi necesare, dar atunci când se reunesc în aceeaşi fiinţă, ele încep oarecum să nu mai aibă încredere una în alta. Scriitorul începe să nu mai aibă încredere în om pentru că imaginea despre om prezentată de jurnalist este catastrofală. Iar jurnalistul începe să nu mai aibă încredere în scriitor pentru că tot ceea ce imaginează acesta în jurul omului este contrazis de realitate“, spune Matei Vişniec.

Vişniec s-a născut pe 29 ianuarie 1956, în Bucovina, la Rădăuţi, „oraş fabulos tăiat în două (cu tot cu cimitir) de o cale ferată care reprezintă pentru autor axa de simetrie a universului“. Mama, Minodora, a fost educatoare, tatăl, Ioan, a fost funcţionar. 
A studiat filosofia la Bucureşti şi a fost membru fondator al Cenaclului de luni. În septembrie 1987, a plecat în Franţa, unde a cerut azil politic. A început să scrie în franceză, a lucrat la BBC, la Londra, iar din 1990 este jurnalist la Radio France Internationale. A obţinut cetăţenia franceză în 1993, dar a păstrat-o şi pe cea română. Matei Vişniec este unul dintre autorii cei mai jucaţi la Festivalul de Teatru de la Avignon. Un prim roman, „Cafeneaua Pas-Parol“, scris în 1983, nu a văzut lumina tiparului decât după căderea comunismului. „Sindromul de panică“ în oraşul luminilor a fost unul dintre cele mai apreciate romane ale anului 2009 şi a primit premiul revistei „Observator Cultural“. „Negustorul de începuturi de roman“ (apărut în 2014, la Cartea Românească) a fost distins cu Premiul „Augustin Frăţilă“. În 2009, Vişniec a fost distins cu Premiul European al Societăţii Autorilor şi Compozitorilor Dramatici din Franţa. În România, cărţile sale au fost recompensate cu numeroase premii, printre care Premiul Academiei Române şi, în mai multe rânduri, Premiul pentru dramaturgie al Uniunii Scriitorilor (cel mai recent chiar în 2015, pentru volumul de teatru „Omul din care a fost extras răul“). 
Piesele şi romanele sale au fost traduse şi publicate în Marea Britanie, Spania, Italia, Germania, Grecia, Bulgaria, Rusia, Turcia, Brazilia, Iran, Maroc. 
 
citeste totul despre: