„Seara valorilor” la Opera din Iaşi

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comentam, în vară, succesul primei Gale a Premiilor Operelor Naţionale, organizată şi desfăşurată la Opera din Iaşi, transmisă în direct de TVR, context în care artiştii teatrului liric şi, firesc, managerul Beatrice Rancea, au trăit (şi) bucuria de a fi răsplătiţi cu numeroase trofee pentru producţii deosebit de reuşite sau pentru interpretări de reală valoare, pe lângă nominalizări multiple.

Aflat în sală, Primarul Gheorghe Nichita a fost, la rândul său, extrem de încântat de anvergura şi apoi de ecourile favorabile ale evenimentului, mai ales în perspectiva alegerii Iaşului drept Capitală culturală, aşa cum se doreşte. Convins de faptul că Opera este un reper de prim-plan în viaţa urbei, edilul a asistat apoi, în luna septembrie, şi la concertul în aer liber prin care s-a deschis stagiunea teatrului, hotărând să implice ansamblul şi în tradiţionalele „Sărbători ale Iaşului”, derulate la mijloc de octombrie, culminând în ziua Sfintei Paraschieva, patroana oraşului, manifestările cuprinzând diverse programe în aer liber sau în cadru oficial, la care au participat, firesc, personalităţi ale locului şi invitaţi de marcă din ţară.

image

Beatrice Rancea, primarul Gheorghe Nichita şi Andreea Marin la „Seara valorilor”

Şi astfel, pentru prima oară, festivitatea desfăşurată sub genericul „Seara valorilor” s-a organizat pe scena Operei, discursurile, decernarea unor premii sau diplome alternând şi cu fragmente din spectacole de referinţă ale teatrului liric, apreciate în trecuta stagiune şi prin acordarea unor premii în gala amintită, printre interpreţi regăsindu-se, firesc, şi cei nominalizaţi sau premiaţi, toţi tineri, cu glasuri de calitate şi prezenţă scenică pe măsură. Dar pentru că era o sărbătoare a oraşului, în program s-au regăsit şi alte ansambluri reprezentative precum Filarmonica „Moldova” sau tinerii de la Academia de Arte.

Trecând peste faptul că prezentarea susţinută de Andreea Marin a fost departe de aşteptări, cu improvizaţii şi greşeli flagrante, iar intervenţiile vorbitorilor adesea mult prea ample şi cumva ieşite din context, în sala arhiplină, publicul select, alcătuit din politicieni, oameni de cultură, înalte feţe bisericeşti, a urmărit cu plăcere şi interes secvenţele muzicale, alese dintr-un repertoriu divers, menite să-i atragă şi pe cei poate mai puţin familiarizaţi cu genul liric sau cu cel vocal-simfonic şi coral. Astfel, Tabloul Triumfal din Aida de Verdi a inaugurat „Seara valorilor”, precizându-se că pe scenă se aflau peste 150 de participanţi - cor, balet, figuranţi -, evoluând în regia semnată de Andras Kurty şi decorul realizat de Laszlo Szekely (ambii din Ungaria), premiat de altfel la Gala din vară.

image

Tabloul Triumfal din Aida de Verdi la Opera din Iaşi

După alocuţiunile rostite de Primarul Gheorghe Nichita, de IPS Teofan şi de Prim-ministrul Victor Ponta, apoi conferirea Premiului de Excelenţă Universităţii Tehnice, corul Filarmonicii ieşene, condus de Doru Moraru, a ales piesa Chindia de Al. Paşcanu, iar în compania orchestrei Operei a abordat Oda bucuriei din Simfonia IX de Beethoven, cântată cu acurateţe, „tăiată” însă cam brutal; în fosă din nou Cristian Oroşanu, care a dirijat apoi un celebru fragment din musical-ul Sunetul muzicii de Rodgers, Maria Macsim-Nicoară şi cei 7 simpatici copii din corul „Juniorii Operei” reuşind să aducă un plus de farmec îndrăgitei arii, aducând zâmbetul (până şi) pe chipurile celor care, în general, şi-au păstrat mai tot timpul sobrietatea „cerută” de momentul oficial la care fuseseră invitaţi. Dintr-o altă producţie premiată („cel mai bun spectacol din creaţia românească” şi „cel mai bun coregraf”) – D’ale carnavalului în viziunea lui Ion Tugearu -, am urmărit un Dans lăutăresc, în care ansamblul teatrului s-a implicat cu nerv şi vervă, costumele multicolore completând imaginea plină de pitoresc inspirată de piesa lui Caragiale, scenografa Marfa Axenti primind, de altfel, Premiul „Pogor”, ca şi Liviu Suhar, Dan Lungu, Oltiţa Cântic; rămânând în sfera Excelenţei în domeniul cultural-artistic, au fost premiaţi micul pictor de 8 ani David Alexandru sau Felix Aftene, preşedintele UAP-filiala Iaşi, precum şi Cvartetul „Voces”, la patru decenii de existenţă.

Un moment special a fost acordarea titlului de Cetăţean de onoare al oraşului, conferit medicului Raed Arafat sau lui Bogdan Simionescu, dar şi managerului Operei, Beatrice Rancea, despre care Primarul a subliniat că, de la preluarea conducerii teatrului, a adus un suflu nou şi mai ales a atras un public numeros, Opera devenind un punct important şi în viaţa muzicală a ţării.

Corul Universităţii de Arte (dirijat de George Dumitriu) a ales piesa Chiot de V. Spătărelu şi Gloria de Vivaldi, în care ansamblul a colaborat cu orchestra Operei, studenţii cântând totodată alături de corul teatrului-gazdă şi de cel al Filarmonicii într-o pagină de efect din cantata Carmina burana de Orff, sub bagheta aceluiaşi Cristian Oroşanu care, la finalul primei părţi, a dirijat „scena şampaniei” din opereta Liliacul de Strauss, scurtele intervenţii solistice fiind susţinute cu farmec şi aplomb de Cosmin Marcovici, Maria Macsim-Nicoară, Ana-Maria Donose, Mihaela Grăjdeanu, Cristina Grigoraş, Lăcrămioara Hrubaru-Roată, Jean-Kristof Bouton, Octavian Dumitru sau Andrei Fermeşanu, cupele de şampanie ciocnindu-se astfel şi pe scenă apoi şi în foyer.

Partea a doua a fost dominată de secvenţele decupate din Indiile galante de Rameau, spectacol montat în premieră naţională de Andrei Şerban, obţinând, la Gala Premiilor Operelor Naţionale – un brand înregistrat ca atare, aparţinând Iaşului – trofeele pentru „cel mai bun spectacol al stagiunii” şi pentru „cel mai bun regizor”; s-au ales momente agreabile, cuceritoare şi ca imagine şi mişcare scenică, pline de umor (la care publicul a reacţionat… sau nu), precum Incaşii din Peru (solist Octavian Dumitru), Turcul generos (Mihaela Grăjdeanu cântând în compania ansamblului), Sălbaticii (cu Lăcrămioara Hrubaru-Roată şi Jean-Kristof Bouton, şi de această dată alături de cor, balet şi orchestră) şi Florile (solistă Cristina Grigoraş), coriştii şi balerinii „invadând” sala, aruncând petale de flori (naturale) peste spectatori, totul încercând să confere o stare „de bine” şi de bucurie spirituală. Dar iubitorii baletului clasic au aplaudat Dans spaniol din Lacul lebedelor de Ceaikovski, realizat cu eleganţă şi temperament de către Roua Rouţ (Premiul pentru „cea mai bună balerină”) şi Marian Chirazi (nominalizat ca „cel mai bun solist”).

image

„Indiile galante” de Rameau apectacol montat în premieră

Au fost premiaţi în acea seară şi olimpici internaţionali ieşeni şi sportivi performeri (Irina Dorneanu, campioană europeană la canotaj), acordându-se totodată Premiul „Vanda Condurache” (obţinut de Răzvan Cojocariu) şi Premiul „pentru curaj şi spirit civic” decanului Ion Bogdan şi studenţilor Marian Platonov şi Marian Prescură pentru modul în care au reacţionat într-o situaţie critică mult mediatizată în urmă cu câteva luni, în timp ce pentru „excelenţă în implicare în proiectele comunităţii” a fost răsplătită Fundaţia „Star of Hope”, iar pentru „excelenţă în afaceri” – Dalkia – Jean-Michel Mazalerat.

Ca la orice spectacol-eveniment şi-au făcut apariţia artificiile şi ploaia de confetti, pe fondul Marşului triumfal din Aida, închizând astfel simbolic „cercul” într-o „Seară a valorilor” preluată, de asemenea, de TVR, încărcată de premii, de emoţii, de muzică bună, în care artiştii şi producţiile Operei din Iaşi au fost vedete incontestabile.

                                   

                                                                

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite