Rusia în prim-plan la Festivalul Cinepolitica

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cea de-a patra ediţie a Festivalul Internaţional de Film Cinepolitica va avea loc între 26 şi 30 aprilie, la Cinema Studio şi la Sala Elvira Popescu din Bucureşti, iar în selecţia de titluri care concurează pentru trofeele festivalului se regăsesc patru filme despre Rusia, care, în contextul actual, aduc în discuţie probleme şi episoade din istorie mai mult sau mai puţin uitate.

Patru filme noi despre Rusia de ieri şi de azi se află printre titlurile care-şi dispută trofeele Festivalului Internaţional de Film Cinepolitica. Din Ucraina înfometată de regimul lui Stalin la nostalgiile foştilor pioneri şi o teorie controversată despre dezastrul de la Cernobîl, filmele trec prin episoade din istoria ţării aflată în prezent în centrul temerilor Europei legate de pacea în regiune.

Adus în premieră în România de la Sundance 2015, unde a câştigat Marele Premiu al secţiunii World Cinema Documentary, „The Russian Woodpecker”, în regia lui Chad Gracia, este un documentar surprinzător care merge pe urmele teoriei conspiraţioniste a unui excentric artist ucrainean, Fedor Alexandrovici, care susţine că în spatele exploziei de la Cernobîl există un motiv întunecat, care implică serviciile secrete sovietice şi o instalaţie militară poreclită „Ciocănitoarea rusească”, din cauza zgomotului constant emis. În perioada filmărilor, prietenul artistului şi cameramanul Artem Rîzhikov a fost ţinta lunetiştilor la protestele din Kiev.

„The Guide” în regia lui Oles Sanin,  propunerea Ucrainei la Oscarul pentru Cel mai bun film străin şi un succes de casă în Ucraina anul trecut, când acţiunile regimului lui Vladimir Putin au afectat profund populaţia, este un film care vorbeşte despre acţiuni ale poliţiei secrete ale lui Stalin. Plasat în 1930, în timpul campaniei de înfometare şi de epurare a regimului stalinist, care a dus la moartea a circa 10 milioane de oameni, filmul spune povestea unui băieţel de 10 ani martor la uciderea tatălui său, un inginer american venit în URSS să construiască socialismul.

O abordare cinematografică fascinantă, o combinaţie de live action şi tablouri vii alb-negru, drama emoţionantă „In the Crosswind”, de Martti Helde, urmăreşte traseul unei mame estoniene şi al fiicei ei, care încearcă să găsească drumul spre casă după ce au fost deportate în Siberia la ordinul lui Stalin, în 1941. Filmul a concurat în secţiunea Contemporary World Cinema la Festivalul de la Toronto şi a câştigat premii importante la Talinn, Göteborg, Salonic, Varşovia.

„Pioneer Heroes”, regizat de Natalia Kudriashova propune întrebări îndrăzneţe: Ce vieţi duc acum foştii pioneri din anii de final ai Uniunii Sovietice? Ce s-a ales de visele lor de atunci în Rusia de azi? Trei personaje, trei vieţi în Moscova de azi: Olga suferă atacuri de panică, Andrei îşi umple zilele jucându-se pe computer, iar Katia are vise neliniştitoare. Filmul vine în competiţia Cinepolitica de la Berlin, unde a concurat în Panorama.

Celelalte trei titluri anunţate în competiţia Cinepolitica sunt „The State-Mafia Pact / La Trattativa”, regizat de Sabina Guzzanti, „NN”, de Héctor Galvez, şi „Labyrinth of Lies”, al lui Giulio Ricciarelli, toate aduse în premieră în România.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite