Martha Cooper, prima femeie fotoreporter de la New York Post, vine la Bucureşti, la Zilele Uriaşi de Pantelimon

Martha Cooper, prima femeie fotoreporter de la New York Post, vine la Bucureşti, la Zilele Uriaşi de Pantelimon

Martha Cooper vine la Bucureşti

Martha Cooper, prima femeie fotoreporter de la New York Post, cea care a scos graffiti-ul american din anii '70 în lume şi l-a făcut celebru, vine pentru prima dată în România, la Zilele Uriaşi de Pantelimon, eveniment dedicat community street art-ului din România, care va avea loc între 13 şi 15 octombrie.

Ştiri pe aceeaşi temă

În cadrul cele mai mari expoziţii de picturi pe acoperişuri din Sud Estul Europei, se vor regăsi, printre cele mai populatre lucrări ale Marthei Cooper, şi cele mai recente dintre acestea. Prin foto-reportajele sale, Cooper a dovedit că graffiti-ul este mai mult decât o artă, o formă de exprimare socială a celor care nu au acces în galeriile consacrate, informează un comunicat de presă emis cu această ocazie. 

Martha Cooper a crescut cu aparatul de gât de la trei ani. A fost voluntar în Corpul Păcii în Thailanda, a colindat cu motorul din Bangkok până la Londra, a obţinut o diplomă în antropologie de la Oxford, a fost intern la National Geographic, apoi a fost prima femeie fotoreporter la New York Post.

A învăţat să facă fotografii pe film, să developeze şi să care după ea echipamente grele, dar s-a adaptat şi la noile tehnologii, astfel că acum, la 74 de ani, a ajuns să fotografieze şi cu telefonul.

La Bucureşti, fotoreporterul va expune fotografii celebre din cariera ei, datând de mai bine de 40 de ani, dar şi fotografii realizate într-un proiect recent, realizat împreună cu o platformă ce sprijină artiştii care îşi folosesc creativitatea şi energia pentru a provoca schimbări în comunităţile lor. După ce s-a oprit în Brazilia, Statele Unitie ale Americii şi Austria, România este a patra ţară care se poate bucura de expoziţia artistei care a schimbat cursul street art-ului în lume.

În anii 70, într-un New York devastat de sărăcie şi părăsit de pătura de mijloc a locuitorilor ei, Martha a început să documenteze viaţa băieţilor de cartier care-şi petreceau timpul „vandalizând” zidurile sau trenurile de metrou, adică făcând graffiti. Aşa a intrat Martha în cultura hip hop şi în street art, înainte de a şti chiar şi cei care le făceau că e vorba de o formă de artă.

Martha Cooper a publicat prima carte cu fotografie documentară despre graffiti în 1984 - ”Subway Art”. – urmată, zece ani mai târziu, de una prin care credea că marchează moartea graffiti-ului - ”R.I.P.: New York Spraycan Memorials”. America se plictisise de graffiti. 

Timp de 20 de ani, până când a ajuns în Europa, ea a fost convinsă că a fost un fenomen specific New York-ului devasat şi că în niciun alt oraş nu s-ar putea întâmpla aşa ceva. Abia când a ajuns în Germania a aflat cât de mult contribuise ea însăşi la faima acestei mişcări. Europa traversa şi ea febra graffiti-ului. Martha devenise celebră făcând totodată cunoscută această blamată formă de artă stradală. 

În 2004, încurajată de succesul european al primelor ei cărţi a publicat mai multe fotografii făcute în acea perioadă – ”Hip Hop Files: Photographs 1979-1984” – apoi, un an mai târziu, ”Street Play”.

În Programul Zilelor Uriaşi de Pantelimon, expoziţia Martha Cooper poate fi văzută sâmbătă şi duminică, 14-15 octombrie, de la 10:00 la 22:00, în spaţiul cultural Make a Point. O discuţie cu fotografa are loc duminică de la 19:00 în spaţiul Make a Point din Pantelimon.

Make a Point are experienţă de 10 ani atât în proiecte de regenerare şi reconversie de spaţiu industrial, intervenţie culturală, cât şi în realizarea de proiecte artistice acolo unde accesul la cultură este limitat sau îngrădit (mai ales prin lipsa infrastructurii publice). Organizaţia Make a Point a început prin a reabilita un spaţiu industrial şi a-l reconverti în centru cultural. A transformat secţia de repasat a fabricii de textile Postăvăria Română în spaţiu expoziţional modern, sală de proiecţie, bibliotecă şi videotecă, şi a transformat vechiul turn de apă al fabricii într-o instalaţie artistică unică în oraş, păstrându-i totodată funcţiunile utilitare.

Uriaşi de Pantelimon a demarat în 2016, ca un proiect pilot în cadrul căruia a fost finalizată prima pictură pe un acoperiş al Postăvăriei, de către artiştii BoeMona. În primăvara anului 2017 proiectul a continuat cu o vânătoare de poveşti în cartier şi un call for artist internaţional. Zilele Uriaşi de Pantelimon va marca apogeul şi totodată finalul proiectului, ediţia 2017.

 

citeste totul despre: