Concursul Internaţional de Canto VOX ARTIS, Sibiu, 23 – 27 septembrie 2015. Interviu cu prof. dr. Theodore Coresi, director artistic
0- Stimate maestre Coresi, se poate spune că, aflat la ediţia a VI-a, Concursul Internaţional de Canto VOX ARTIS a devenit tradiţional.
- În primul rând, s-a impus deja în galeria concursurilor internaţionale de canto din România, oferind de fiecare dată şanse reale de afirmare tuturor participanţilor valoroşi. Fără să discut de modalităţile de jurizare ale altor competiţii, doresc să accentuez că la VOX ARTIS am găsit formula cea mai obiectivă cu putinţă într-un domeniu „subiectiv”. Fiind mereu alături de noi, ştii deja cum decurg lucrurile, dar pe această cale doresc să-i asigur pe toţi potenţialii participanţi, că la VOX ARTIS se vor prezenta în faţa unui juriu extrem de calificat şi obiectiv, al cărui prim deziderat este orientarea tuturor pe calea optimă pentru fiecare din ei.
- Să facem puţină istorie. Care sunt realizările de până acum? Care sunt laureaţii concursului lansaţi pe importante scene din străinătate şi din ţară?
- Începem cu... începutul: la prima ediţie care a avut loc la Piatra Neamţ, Premiul I a fost acordat tenorului Ştefan Pop, care după aceea a câştigat marele concurs Operalia – Plácido Domingo şi s-a lansat în frumoasa carieră pe care o face de atunci, pe scene importante ale lumii. Tot în acel an, Premiul al III-lea a revenit basului Marius Boloş, care a devenit unul din pilonii de bază ai Operei Naţionale Bucureşti. S-a continuat în anii următori, de data aceasta la Sibiu, cu nume ca Krum Galabov, Judith Kutasi, Alexandru Botnarciuc, Diana Ţugui, Nicolay Efremov, Yulia Yashkulova, Jeong Wan Lee, Ramona Zaharia, Alexandra Tărniceru, Adrian Dumitru, Ekaterina Klementeva, Dimitri Ovchinnikov etc. Unii au ajuns pe scene foarte importante, alţii au devenit solişti în teatre din România. Absolut toţi premianţii noştri îşi fac meseria cu cinste oriunde în lume. Noi ştim bine că a ajunge pe aşa-numitele scene importante este de multe ori o chestiune care depinde de agentul impresarial şi nu în primul rând de potenţa artistică a unui solist. De aceea, pentru mine, o laureată a concursului VOX ARTIS care cântă minunat „Traviata” la Teatrul Muzical din Galaţi se situează la acelaşi nivel artistic de realizare cu alta care a avut şansa de a cânta la Teatro Massimo din Palermo… Pornesc şi de la ideea ca publicul este acelaşi peste tot şi că oriunde ar fi, merită tot ce este mai bun.
- Ediţia a VI-a va avea loc tot la Sibiu. Cine sunt organizatorii? ]
- Ca întotdeauna, Filarmonica de Stat Sibiu, reprezentată de domnul director Ioan Bojin căruia îi mulţumesc şi pe această cale pentru toată susţinerea şi calda ospitalitate şi ArtCor Agency Vienna, agenţia artistică pe care o conduc.
- Prin ce este atractiv concursul pentru tineri? Ce oportunităţi li se oferă?
- Am pornit pe drumul realizării acestei competiţii plecând de la experienţa personală: ca tânăr solist am câştigat 15 premii internaţionale şi ştiu bine ce a însemnat pentru mine fiecare distincţie în parte. O sumă oarecare de bani este binevenită, cred, pentru orice tânăr, dar o apariţie pe o scenă de operă sau de concert este ceea ce te duce cu adevărat mai departe. De aceea am alcătuit de la bun început juriul în aşa fel încât prezenţa la concurs să fie echivalentă cu o audiţie pentru mai mulţi manageri, directori de teatre, festivaluri… De aceea şi limita de vârstă relativ ridicată în comparaţie cu alte competiţii: dacă am în juriu un director de teatru care este în căutarea unui Otello, cu certitudine nu îl va găsi la categoria 20-33 de ani, ci mult mai încolo! În concluzie, pe lângă principalele premii în bani, în fiecare an se oferă premii speciale sub forma unor concerte, spectacole sau burse de studiu. Şi aceste burse de studiu pe care le ofer din partea Opernsänger Studio Wien sunt nişte oportunităţi care nu se opresc la studiul propriu-zis. Studenţii mei au întotdeauna prioritate atunci când este vorba de angajamente şi în acest sens pot da două exemple de bursieri VOX ARTIS care au obţinut aproape imediat angajamente prin ArtCor: Iva Mrvos, premiată în 2013 a încântat publicul bucureştean ca Maddalena în noua producţie „Rigoletto”, iar Alice Boican, premiată în 2014, va pleca în august în Norvegia pentru a cânta Micaëla în „Carmen”.
- Care sunt condiţiile de înscriere la concurs?
- În acest an limita de vârstă este de 45 de ani la bărbaţi şi 43 de ani la femei. Taxa de participare este de 75 de euro, iar repertoriul cuprinde 5 arii, dintre care una de pe lista publicată pe site-ul concursului, www.voxartis.at
- Ce recompense sunt prevăzute?
- Premiile principale sunt 2000, 1500 şi 1000 euro, iar Premiile Speciale sunt ca de obicei concerte şi spectacole la Filarmonica Sibiu, Filarmonica Bacău, dar şi la Teatrul de Operă din Opava – Republica Cehă (premiu oferit de maestrul Karel Drgač, intendant general al acestui teatru şi preşedinte al juriului), burse de studiu, menţiuni… Suntem încă în discuţii şi cu alte instituţii, dar despre acestea nu doresc încă să avansez nimic.
- Alături de regizorul Karel Drgač, se va afla – ca preşedinte al competiţiei - un nume renumit al artei lirice, tenorul Giuseppe Sabbatini. Care este importanţa prezenţei în juriu a unor asemenea personalităţi?
- Având în comisie artişti cu mare experienţă, se validează una din caracteristicile concursului nostru, aceea că fiecare participant are dreptul la un feedback direct, imediat ce a părăsit competiţia. Găsesc extrem de important ca un tânăr aspirant la cariera de solist vocal să poată avea contact cu asemenea personalităţi şi să afle direct şi nemijlocit tot ceea ce a fost bun sau rău în prestaţia sa. De foarte multe ori s-a întâmplat ca discuţiile profersionale ulterioare să dureze mai mult decât etapa propriu-zisă, transformându-se de multe ori în mini-masterclass-uri, care cred ca sunt foarte folositoare tuturor celor dispuşi să accepte sfaturi şi sugestii… Spun asta, pentru că există din păcate şi tineri care se cred Mario del Monaco sau Maria Callas şi după o înfrângere rămân doar cu convingerea şi frustrarea de a fi fost „pe nedrept” înlăturaţi, fără să aibă curajul de a cere o părere sinceră şi obiectivă unui artist cu o mare carieră în spate.
- Maestre Coresi, eşti directorul Artcor Artists Agency, al Vienna Opera Company şi al Opera Singer Studio Vienna. Care sunt ţelurile acestor instituţii?
- Servim arta! Încerc pe toate căile să încurajez, să sprijin, să ajut după puteri şi posibilităţi pe toţi cei care iau în serios această meserie şi sunt dispuşi să i se încline cu pasiune şi dăruire. Şi asta indiferent de categoria de vârstă, căci tinerii sunt minunaţi şi trebuiesc susţinuţi, dar…experienţa şi maturitatea nu se pot nici cumpăra, nici învăţa!
- Basul Theodore Coresi îşi continuă cu succes activitatea pe scenă şi podiumul de concert. Care sunt preocupările actuale?
- Ultima noutate este un rol cu care am debutat în anul I (!) de facultate şi la care revin după… nici nu vreau să spun câţi ani! Sarastro din „Flautul fermecat” este următorul meu angajament, într-o producţie feerică, într-un cadru deosebit, în Burgarena Reinsberg, în Austria…
- Mult succes în totul şi mulţumiri pentru interviu.