Barometrul de consum cultural în 2017 este lansat luni de Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală

Barometrul de consum cultural în 2017 este lansat luni de Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală

Barometrul Cultural arată apetenţa spre manifestările culturale ale românilor

Ediţia din 2017 a Barometrului de Consum Cultural, care  aduce în prim plan capitolul dedicat Centenarului Marii Uniri şi noi informaţii despre consumul cultural al românilor, va fi lansată luni la Ministetul Culturii şi Identităţii Naţionale. Barometrul de Consum Cultural este realizat de Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală.

Barometrul de Consum Cultural 2017, Cultura în pragul Centenarului Marii Uniri: identitate, patrimoniu şi practici culturale oferă o înţelegere a nevoilor, aşteptărilor, comportamentelor şi valorilor populaţiei generale şi o cunoaştere aprofundată a modului în care sunt primite de populaţie creaţiile şi serviciile culturale. De câţiva ani buni, Barometrul de consum cultural încearcă să ofere o imagine obiectivă a modului în care beneficiarii răspund şi consumă oferta de cultură. Odată eliberat în spaţiul public, bunul cultural îşi găseşte destinatarii, dar comportamentul lor e încă departe de a putea fi previzionat.

Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală lansează luni, 14 mai, de la ora 11.00, în Foaierul Ministerului Culturii, etajul I, Barometrul de Consum Cultural 2017

”De câţiva ani încercăm să interpretăm cât putem de obiectiv datele privind atitudinile culturale ale românilor, explicăm cu răbdare şi argumente că cititul nu moare, că artele vizuale contemporane vor intra în circuitul de consum, că ”distracţia” nu e chiar ”cultură” şi că diferenţele fundamentale de apreciere pentru actul artistic sunt direct proporţionale cu numărul de cunoştinţe însuşite pe cale formală, dobândite prin educaţie.

Măsurând constant preferinţele şi înclinaţiile spre anumite forme de cultură am reuşit să nu ne entuziasmăm sau să ne impacientăm jurnalistic la fiecare diferenţă statistică sau tendinţă de descreştere.

Probabil că am putea demonstra uşor, cu cifre, că nu există niciun domeniu care să nu fie conectat la parte din definiţia Culturii. Ba chiar am putea demonstra, cu destulă uşurinţă şi cu destule cifre, cum Cultura e cauza dar şi soluţia celor mai multe dintre problemele sociale şi politice ale zilelor noastre, se spune în introducerea semnată de Carmen Croitoru şi Anda Becuţ Marinescu, în  Barometrul de Consum Cultural 2017.

Ediţia din 2017 a Barometrului de Consum Cultural este una specială, care atinge câteva puncte nevralgice ale formelor de manifestare culturală. Această ediţie aduce în prim plan capitolul dedicat Centenarului Marii Uniri, în care prezintă elementele de identitate naţională, aşteptările populaţiei privind evenimente comemorative, dar şi interesul declarat al respondenţilor de a participa la evenimente culturale dedicate Centenarului Marii Uniri. Volumul conţine, de asemenea, două capitole de analiză ale patrimoniului cultural, deopotrivă material şi imaterial. Din păcate, aşa cum se explică pe larg în capitolul dedicat acestui subiect, patrimoniul se atrofiază în lipsa atenţiei şi afecţiunii publicului. De altfel, el există doar în măsura în care este oglindit în mentalul colectiv, desi este, în unele cazuri, cel mai puternic motor economic al unei comunităţi. Celelalte capitole ale volumului sunt dedicate comunităţilor de consum public, consumului cultural non-public, culturii digitale şi consumului de internet.

”De multe ori glasul nostru nu este destul de puternic. De mute ori limba în care vorbim este prea stranie. Un singur institut care afirmă permanent că e nevoie de o schimbare de paradigmă în abordarea Culturii, o singură organizaţie care afirmă că fără direcţii, politici şi strategii sectoriale se pune în pericol fiecare embrion de creativitate artistică şi culturală pare să fie prea puţin. Ar fi nevoie de aproape toţi profesioniştii acestui sector ocupaţional.” ( Carmen Croitoru, Anda Becuţ Marinescu, Introducere, pag.15, Barometrul de Consum Cultural 2017)

 

citeste totul despre: