Anca Mitran, directorul Centrului Naţional al Cinematografiei, nu va demisiona. Ministrul Culturii i-a cerut public demisia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministrul Culturii, Corina Şuteu, a cerut demisia directorului Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC), Anca Mitran, luni, întrucât consideră că instituţia are nevoie de ”un profil de director general diferit”. Anca Mitran a declarat, luni seară, că nu va demisiona de la conducerea instituţiei, la cererea ministrului Culturii, întrucât acuzaţiile care i-au fost aduse nu sunt susţinute de documente şi dovezi fizice.

"Mandatul rămas Ministrului Culturii până în noiembrie este foarte scurt, iar reformarea instituţiilor reprezentative din domeniul cinematografiei (CNC, Arhiva Naţională de Filme, Cinemateca Română) constituie, după cum ştiţi, o prioritate asumată a sa. De aceea, cred că e imperios necesar ca, la conducerea Centrului Naţional al Cinematografiei, să se afle cât mai curând o persoană ale cărei acţiuni să demonstreze, concret, nu retoric, integritate, dorinţa de reformă şi transparenţă decizională. Cu alte cuvinte, această instituţie are nevoie în momentul de faţă de un profil de director general diferit de al dumneavoastră”, a arătat Corina Şuteu într-un mesaj publicat pe site-ul Ministerului Culturii.

Corina Şuteu a menţionat că a avut discuţii directe cu directorul CNC în acest sens. ”Cred, de aceea, că nu vă surprinde ceea ce vă solicit public”, a precizat Ministrul Culturii.

Şuteu a mai precizat că de directorul CNC depinde un întreg sector cultural şi are în subordine alte două instituţii vitale pentru sectorul cinematografic din România - Arhiva Naţională de Filme şi Cinemateca Română.

Potrivit ministrului, un director competent al CNC trebuie să aibă două atribute esenţiale – să fie active pe plan intern, dar şi internaţional, în beneficiul comunităţii culturale pe care o reprezintă, şi să fie bine intenţionat, în sensul demarării şi susţinerii reformelor de care are nevoie cinematografia.

”Sub conducerea dumneavoastră aceste obiective nu au fost atinse în cei doi ani de mandat la CNC şi în cele aproape două decenii în care aţi condus Arhiva Naţională de Filme şi Cinemateca Română. Într-un context în care instituţiile dedicate domeniului cinematografic şi legislaţia specifică se află într-un decalaj imens faţă de performanţele excepţionale ale cineaştilor români contemporani, consider că reforma trebuie să fie accelerată şi susţinută fără întârziere de oameni de bună credinţă. Încercarea de dialog constructiv şi propunerile de colaborare adresate dumneavoastră, de-a lungul timpului, au eşuat succesiv”, a mai scris Ministrul Culturii.

”Acţiunile dumneavoastră de până acum nu au fost de natură nici să susţină acest proces, nici să creeze vreo certitudine că demersurile ulterioare vor fi de natură să garanteze transformarea sistemului dintr-unul al micilor complicităţi într-unul bazat pe principii juste, menite să garanteze performanţa”, a adăugat Şuteu.

Corina Suteu

Ministrul Culturii a menţionat că statutul actual al directorului CNC nu îi permite să ia o măsură radicală, directă, în ceea ce o priveşte pe Anca Mitran.

”Ca ministru îmi este, însă, imposibil să asist pasiv la întreţinerea unei situaţii inacceptabile profesional. Dincolo de măsurile disciplinare şi administrative greoaie care îmi stau la îndemână, şi pe care le voi activa de urgenţă, înţeleg să vă adresez o cerere directă şi perfect justificată de a vă prezenta demisia”, a continuat Corina Şuteu.

Între motivele pentru care îi cere demisia directorului CNC, Ministrul Culturii a menţionat faptul că activitatea instituţiei pe plan naţional arată că instituţia nu a reuşit să organizeze, în 2015, nici un concurs de proiecte cinematografice, din cele două pe care legea o obligă să le susţină anual.

”Directorul a demarat prea târziu procedurile de aprobare a noii scheme de ajutor de stat de către Consiliul Concurenţei. (…) Absenţa concursului de proiecte cinematografice în anul 2015 a condus, concret, nu doar la blocarea pentru un an a activităţii cinematografice a întregului sector, ci şi la o situaţie imposibil de soluţionat pentru o parte dintre contestaţiile de la concursul de scenarii organizat, în fine, în anul 2016”, a explicat ministrul.

Un alt motiv menţionat de Corina Şuteu a fost lipsa de transparenţă, întrucât instituţia nu a oferit oficial niciun fel de explicaţii privind motivele nesusţinerii concursului de proiecte din anul 2015. ”Ceea ce a menţinut întreaga comunitate într-o stare de expectativă nefirească şi incorectă, CNC publicând pe site-ul propriu explicaţia acesteia doar în luna ianuarie 2016, în urma solicitării scrise a Ministerului Culturii”, a adăugat Şuteu.

Potrivit ministrului, lipsa de transparenţă în care opereaza CNC sub această conducere se reflectă şi în faptul că hotărârile Consiliului de adiministraţie al CNC, din perioada septembrie 2014 - decembrie 2015, au fost publicate pe site-ul CNC doar în luna ianuarie 2016, tot în urma solicitării exprese a Ministerului Culturii.

”Două luni mai târziu a fost necesar ca Ministerul Culturii să revină cu o adresă în care să solicite publicarea hotărârilor Consiliului de administraţie din ultimele luni”, a precizat Corina Şuteu.

Totodată, potrivit ministrului, CNC nu a prezentat Ministerului Culturii iniţiative legislative decât atunci când i s-a pus în vedere directorului general actual că regulamentul de concurs de proiecte cinematografice trebuie actualizat conform nevoilor exprimate de reprezentanţii comunităţii cinematografice, care au semnalat MC în repetate rânduri că trimiseseră cu un an în urmă la CNC propunerile privind modificarea regulamentului de concurs, fără ca acţiunea lor să se fi concretizat ulterior într-un document reglementator îmbunătăţit.

”Însă, atunci când Ministerul Culturii a demarat un proiect de propuneri de modificare a OG 39/2005 privind cinematografia, directorul general al CNC a evitat în repetate rânduri să se prezinte la întâlnirile grupului de lucru, iar după ce, într-un final, a făcut-o, a susţinut, inclusiv public, că CNC nu a fost invitat să participe la discuţiile privind aceste modificări”, a adăugat Ministrul Culturii.

Corina Şuteu a criticat-o pe Anca Mitran şi pentru ”lipsă totală de iniţiativă” care a făcut necesare demersurile Ministerului Culturii pentru încheierea convenţiei cu CNC Franţa, întrucât convenţia anterioară asumată de cele două părţi nu a produs niciun efect.

”Activitatea CNC România în cadrul EFAD - European Film Agencies Directors -, din care instituţia face parte, a fost inexistentă, deşi o colaborare strânsă cu celelalte organisme similare din Uniunea Europeană ar fi putut aduce reale beneficii sectorului cinematografic din România şi ar fi putut conduce la evitarea unor blocaje precum cel de anul trecut, când CNC România nu a organizat niciun concurs de proiecte cinematografice”, a mai scris Ministrul Culturii.

Corina Şuteu a făcut referire şi la Arhiva Naţională de Filme, aflată în subordinea CNC, care ”a fost şi a rămas la fel de inactivă” în cadrul federaţiei internaţionale din care face parte, Federaţia Internaţională a Arhivelor de Filme.

”Instituţia nu a participat la grupuri de lucru internaţionale specifice domeniului de activitate, nu a realizat decât sporadic schimburi de filme cu alte arhive de filme din lume şi, în general, la solicitarea acestora, şi nu a dezvoltat parteneriate cu arhive mai bine dotate şi profesionalizate etc. Această lipsă de implicare a dus, în timp, la izolarea instituţiei în raport cu omoloagele sale din restul Europei, cu efecte vizibile de înapoiere la nivelul tehnologizării, al profesionalizării personalului angajat şi al accesului la bogata arhivă de filme şi de documente pe care o găzduieşte. E sesizabilă şi în cazul Arhivei Naţionale de Filme, pe care actualul director al CNC a condus-o preţ de aproape două decenii, aceeaşi politică izolaţionistă şi, pe termen lung, cu potenţiale efecte dezastruoase, aplicată în ultimii doi ani Centrului Naţional al Cinematografiei”, a explicat ministrul.

Corina Şuteu a mai menţionat că de la numirea Ancăi Mitran ca director general al CNC, în 2014, chiar postul de director al ANF este ocupat prin desemnare, prin urmare, interimar, în ciuda faptului că directorul general al CNC avea obligaţia organizării unui concurs pentru respectiva poziţie.

”Directorul interimar al ANF, care este de profesie economist, nu îndeplineşte condiţiile minime privind studiile de specialitate şi vechimea în specialitate pentru exercitarea funcţiei şi este detaşat la conducere din poziţia de director economic al instituţiei”, a adăugat Corina Şuteu.

Anca Mitran, directorul CNC, nu va demisiona

Anca Mitran, directorul Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC), a declarat pentru agenţia de presă News.ro, luni seară, că nu va demisiona de la conducerea instituţiei, la cererea ministrului Culturii, Corina Şuteu, întrucât acuzaţiile care i-au fost aduse nu sunt susţinute de documente şi dovezi fizice.

Una dintre acuzaţiile Corinei Şuteu, care, potrivit directorului CNC, nu se susţine, este aceea că instituţia nu a reuşit să organizeze, în 2015, nici un concurs de proiecte cinematografice, din cele două pe care legea o obligă să le susţină anual.

”Aceste lucruri au fost făcute publice şi pe site-ul CNC-ului, şi către Ministerul Culturii, au fost discutate şi cu cineaşti. În 2014 s-a schimbat legislaţia privind acordarea ajutoarelor de stat, respectiv a apărut ordonanţa de urgenţă a guvernului 77/2014 (privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, n.r.), care prevedea că aceste ajutoare de stat se dau numai după aprobarea unui memorandum de către Guvern, memorandum care era prevăzut a se face de două ori pe an. Legislaţia noastră nu mi-a permis să organizez aceste concursuri până când nu s-au organizat aceste memorandumuri. Am comunicat de foarte multe ori şi am cerut în mod expres ca acest memorandum să fie făcut de către Guvern şi suntem singura instituţie din România care a avut un memorandum. Primul memorandum în baza acelei ordonanţe a fost pentru cinematografie”, a spus Anca Mitran.

”Am încercat şi am avut adrese care sunt pe site-ul CNC-ului, în care am încercat să convingem Consiliul Concurenţei că acest concurs, pe care noi l-am anunţat în 2015, se poate ţine fără a acorda ajutorul de stat până la aprobarea memorandumului. Dar, din păcate, nu am avut acordul Consiliului Concurenţei şi a trebuit să amânăm acest concurs, pe care noi l-am iniţiat în 2015, până în 2016, la începutul anului. Deci din punctul nostru de vedere am făcut toate demersurile, nu am întârziat”, a continuat directorul CNC.

Anca Mitran a contrazis şi acuzaţia de lipsă de transparenţă, întrucât, potrivit ministrului Culturii, instituţia nu a oferit oficial niciun fel de explicaţii privind motivele nesusţinerii concursului de proiecte din anul 2015, până în ianuarie 2016.

”Pe site am publicat o sinteză a tuturor explicaţiilor. În momentul în care am demarat concursul am primit o adresă de la Consiliul Concurenţei că ar fi cazul să ne oprim. Deci s-a oprit. Acea adresă de la Consiliul Concurenţei şi cu toate explicaţiile au apărut pe site. Sinteza lucrurilor a fost făcută în ianuarie către domnul ministru Vlad Alexandrescu. Şi sinteza aceea apare pe site şi la minister”, a directorul CNC.

Anca Mitran s-a referit, de asemenea, la acuzaţia Corinei Şuteu, potrivit căreia activitatea CNC România în cadrul EFAD - European Film Agencies Directors -, din care instituţia face parte, a fost inexistentă.

”CNC-ul a fost înscris în asociaţia EFAD, care a luat fiinţă acum câţiva ani de zile, de către fostul director, de către domnul Mihai Kogălniceanu. Orice participare şi apartenenţă la un organism internaţional presupune o cotizaţie. În decursul celor trei ani au fost făcute patru solicitări către minister de plată a acestei cotizaţii. Ministerul nu a răspuns la aceste adrese. Ministerul putea să facă o derogare şi să găsească o soluţie”, a explicat Anca Mitran, menţionând că este vorba despre o sumă de 1.000 de euro.

Anca Mitran a fost criticată de Corina Şuteu şi pentru faptul că, atunci când Ministerul Culturii a demarat un proiect de propuneri de modificare a OG 39/2005 privind cinematografia, a evitat în repetate rânduri să se prezinte la întâlnirile grupului de lucru, iar după ce, într-un final, a făcut-o, a susţinut, inclusiv public, că CNC nu a fost invitat să participe la discuţiile privind aceste modificări.

”CNC-ului nu i s-a cerut un reprezentant în grupul de lucru. Mi se pare absolut pertinent ca o structură care este interesată direct de această ordonanţă să aibă un reprezentant în acest grup de lucru. Măcar pentru faptul că are o experienţă şi o practică în organizarea acestor concursuri şi în aplicarea acestei legi”, a spus directorul CNC.

”Am fost invitată apoi - şi am mailurile shimbate cu ministerul - să îmi expun punctul de vedere vizavi de componenţa grupului de lucru, nicidecum să iau parte. La două dintre şedinţele lor nu am putut să merg din motive obiective, iar la a treia şedinţă am afirmat că nu pot să am un punct de vedere pe nişte idei pe care le-au prezentat ei şi că aş vrea un text de ordonanţă, pe articole, la care să pot să îmi spun un punct de vedere. Text care nu mi-a parvenit nici până acum şi care, de fapt, există, atât timp cât a fost o tentativă de a trece o ordonanţă de urgenţă şi o altă tentativă de a introduce pe o lege de abilitare o ordonanţă simplă”, a adăugat Anca Mitran.

Corina Şuteu a criticat-o pe Anca Mitran şi pentru ”lipsă totală de iniţiativă” care a făcut necesare demersurile Ministerului Culturii pentru încheierea convenţiei cu CNC Franţa, întrucât convenţia anterioară asumată de cele două părţi nu a produs niciun efect. Despre această convenţie, încheiată în 2008, directorul CNC a spus că este ”absolut generală”.

”Prima convenţie semnată cu CNC Franţa este din 2008, de pe vremea când era ministru domnul Paleologu, dar este o convenţie absolut generală şi o convenţie-cadru. Nicio convenţie nu poate stipula articole în plus faţă de legislaţia naţională. Deci mi-e greu să cred că s-ar fi putut aplica într-un mod concret. Eu nu văd într-un mod concret, în care noi să cerem expertiză a ce? Avem producători foarte buni, avem regizori de succes. Să cerem expertiză în producţia de filme?”, a spus Anca Mitran, amintind şi protocolul cu China.

”A existat acum doi ani un festival, anul acesta se va organiza în octombrie un festival, am ţinut legătura cu cei de la ICR Beijing care sunt în relaţie cu instituţiile omoloage din China. Pe site-ul CNC-ului există chiar o solicitare către producătorii români care vor să prezinte filme”, a precizat ea.

Directorul CNC a mai explicat, pentru News.ro, că nu ştie la ce se referă inactivitatea Arhivei Naţionale de Filme în cadrul federaţiei internaţionale din care face parte, Federaţia Internaţională a Arhivelor de Filme (FIAF).

”Nu ştiu la ce se referă această inactivitate, pentru că nu este foarte clar acolo. În momentul în care vorbim de grupurile de lucru, există comisiile tehnice, comisiile de catalogare, nu există grupuri de lucru din care să facă parte oameni care nu sunt aleşi în aceste comisii.

În relaţii noastre cu FIAF, întotdeauna un reprezentant al Arhivei a participat la congresele, seminariile şi simpozioanele FIAF. Am participat la şcolile de vară ale FIAF-ului. Oamenii din Arhivă au aplicat pentru a participa. Câteodată au fost acceptaţi, câteodată nu. FIAF-ul nu este un organism care să aibă o activitate foarte marcantă. FIAF-ul, în afară de acest congres anual pe care îl are şi de o şcoală de vară pe care o organizează, alte activităţi pentru celelalte arhive nu există în comun. Deci povestea cu grupurile de lucru eu nu o înţeleg”, a spus Anca Mitran.

Referitor la schimburile de filme cu alte arhive din lume, despre care Corina Şuteu a spus că au fost realizate ”sporadic”, directorul CNC a menţionat că Arhiva Naţională de Filme (ANF) este un custode al patrimoniului, iar schimburile de filme se fac între arhivele care deţin drepturile asupra acestora.

”Dacă ne uităm în legea 39, patrimoniul naţional cinematografic este în proprietatea publică a statului şi în adminstrarea Centrului Naţional al Cinematografiei. Deci Arhiva de Filme nu are drepturi asupra filmelor pe care le are în depozit, voluntar sau legal. Arhiva de Filme este un custode al patrimoniului. Schimburile de filme în general se fac între arhivele care deţin drepturile asupra acestor filme. De exemplu, acum câţiva ani, arhiva din Cehia a vrut să cumpere câteva dintre filmele maestrului Pintilie, şi le-a cumpărat de la producători, nu de la Arhiva de Filme, pentru că nu este deţinătorul de drepturi. În fiecare an, Arhiva a participat cu copii de filme peste tot, în toate galele şi festivalurile de film românesc şi retrospective care s-au organizat de către Institutele Culturale Române din străinătate, de către alte arhive, de exemplu în Macedonia, Belgrad, la Cinemateca din Bruxelles, deci către toţi solicitanţii”, a explicat Anca Mitran.

Directorul CNC a contrazis şi acuzaţia ministrului Culturii referitoare la neorganizarea unui concurs pentru ocuparea postului de director al ANF şi la afirmaţia Corinei Şuteu potrivit căreia directorul interimar al ANF nu îndeplineşte condiţiile minime privind studiile de specialitate şi vechimea în specialitate pentru exercitarea funcţiei şi este detaşat la conducere din poziţia de director economic al instituţiei.

”În momentul în care există ordonanţa 72/2013 în care se înfiinţează Institutul Filmului prin reorganizarea editurii video împreună cu Arhiva Naţională de Filme şi când această ordonanţă este în discuţie în comisiile de Cultură ale Parlamentului, ea poate să se legifereze oricând, ce sens ar avea să organizăm un concurs pentru un post de director, în momentul în care instituţia se transformă în Institutul Filmului? Este foarte logic că nu este cazul”, a spus Anca Mitran.

”Directorul interimar este directorul economic al Arhivei de Filme de aproximativ 12 ani. Deci, a condus din punct de vedere economico-financiar toată activitatea arhivei. Cred că este cel mai în măsură să asigure un interimat pe perioada aceasta incertă în care nu se ştie dacă arhiva va mai rămâne instituţie de sine stătătoare sau se va transforma în Institutul Filmului”, a continuat directorul CNC.

Anca Mitran a mai spus că la conducerea CNC o recomandă în continuare experienţa în cinematografie acumulată începând din anul 1989, dar şi faptul că este profesor UNATC de aproximativ două decenii şi este singurul expert acreditat de Ministerul Culturii pe Conservare şi Restaurare de Filme din România.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite