Mani Gyenes, motociclistul român de la Raliul Dakar

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La doar şase ani făcea karting, iar la 27 de ani, Mani Gyenes a strâns în palmares premii de campion naţional la cursele de motociclism, dar şi rezultate dintre cele mai bune la ultimele ediţii ale Raliului Dakar.

Pilotul român Mani Gyenes a terminat ediţia 2011 a Raliului Dakar care s-a desfăşurat în Argentina şi Chile pe locul 18 la General, cel mai bun rezultat din istoria motociclismului românesc. Însă tânărul s-a impus la clasa Maraton, unde s-a situat pe primul loc şi unde concurează doar piloţii care, de-a lungul celor 9.000 de kilometri, nu îşi schimbă piesele.

În total au fost 186 de piloţi, printre care s-a aflat şi Marcel Butuza, care s-a situat pe locul 59 la General, fiind cea mai bună clasare personală. Născut în Satu Mare, Mani Gyenes a reuşit să ajungă în doar zece ani de motociclism cel mai titrat pilot român când vine vorba de competiţii care se desfăşoară pe trasee dificile, în afara asfaltului. Pentru „Adevărul de Seară“, el a povestit despre ultimele sale performanţe.

Pasiunea care i-a adus succesul

Pe când era copil, Mani a fost atras de karting, apoi a avut o bicicletă şi a fost tot timpul preocupat de sport. La 17 ani a condus prima sa motocicletă, un Suzuki pe care l-a primit de la părinţii săi, dar cu care nu putea să participe la un concurs. A reuşit să-şi facă rost de un sponsor, de o motocicletă performantă şi din anul 2001 a început înscrierile la curse, la clasa amatori, iar la scurt timp a reuşit prima performanţă, aceea de a deveni vicecampion naţional. În 2007 a participat pentru prima dată la Raliul Dakar, iar anul acesta competiţia s-a desfăşurat în Argentina şi Chile.

A plecat din ţară la câteva zile după Crăciun, iar începutul de an l-a prins în febra competiţiei de la Dakar, care s-a încheiat pe 15 ianuarie. Cursa a fost destul de dificilă, dar Mani a rezistat provocărilor.

„A fost foarte obositor pentru că trebuia să mă trezesc la 4 dimineaţa, parcurgeam câte 700-800 de kilometri pe zi, în medie cu o viteză de 100 de km/oră, pe drum accidentat. Am prins şi temperaturi de -2 grade Celsius când am trecut prin Anzi, la 4.800 de metri altitudine. Îmi era atât de frig, încât a trebuit să opresc să pun mâna pe tobă să mă încălzesc. Când am ajuns înapoi în Argentina, în aceeaşi zi, erau +41 de grade“, a mărturisit motociclistul.

Pe timpul zilei nu are timp să mănânce decât câte o ciocolată pe care o are la el, într-o pauză de 15 minute. După o scurtă odihnă, Mani îşi va relua antrenamentele pentru că în martie, la Zărneşti, încep Campionatul Naţional din România şi pregătirile pentru un nou raliu Dakar, cel mai probabil tot în America de Sud.

Câteva premii dintr-un palmares bogat


Pe plan internaţional, Mani mai are trecute în palmares victorii la Red Bull Romaniacs, clasa Expert, şi un loc doi la clasa 450 cmc la Central Europe Rally şi alte premii la Raliul Dakar. Pe plan intern, Mani Gyenes a devenit, între anii 2005 şi 2010, de patru ori campion al României la endurocross şi de patru ori campion naţional la enduro.


Zalău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite