FOTO Povestea ultimelor tramvaie fabricate la Timişoara. Erau moderne şi silenţioase la vremea lor
0Tramvaiul Timiş-2 a fost proiectate de inginerul Gheorghe Bohoi şi realizat la fabrica Electrometal din Timişoara, în perioada 1972-1990.
Tramvaiele Timiş-2 cu ecartament normal au început să fie fabricate la Electrometal Timişoara (prescurtat Eltim), începând din 1972, în baza prototipului construit în 1969 la Întreprinderea de Transporturi şi Construcţii Vagoane de Tramvai din Timişoara.
Proiectantul acestui model a fost inginerul Gheorghe Bihoi.
Până în 1989 s-au produs 442 de astfel de vagoane de mare capacitate. S-au mai făcut alte 95 de garnituri cu ecartament metric.
În afară de Timişoara, tramvaiele Timiş 2 au fost folosite de întreprinderile de transport public din alte zece oraşe: Arad, Oradea, Reşiţa, Craiova, Sibiu, Cluj-Napoca, Iaşi, Brăila, Galaţi şi Ploieşti.
Cromatica originală a acestor tramvaie era galben, negru şi alb.
În prezent mai există puţine exemplare pe teritoriul ţării, unul fiind la Muzeul Tramvaielor din Timişoara.
Tramvaiul atinge până la 70 de kilometri pe oră şi are o capacitate de 24 de locuri pe scaune şi 61 în picioare.
“Vagoanele de tip Timiş aveau o formă paralelipipedică, cu caroserie metalică portantă sudată. Iluminarea exterioară era asigurată cu două faruri simple. Poziţia panoului de afişare a liniei, precum şi modalitatea de deschidere a geamurilor şi alte detalii de design variau în funcţie de anul fabricaţiei şi de oraşul pentru care au fost produse vagoanele. Urcarea şi coborârea călătorilor se făcea prin 3 uşi acţionate pneumatic, din care cea centrală era dublă”, aflăm de pe Wikipedia.org, care citează monografia Regiei Autonome de Transport Timişoara.
Timiş-2 la Timişoara, în 1987 FOTO Wikipedia.org
Vagonul motor are cabina de conducere separată de spaţiul pentru călători. Cabina este dotată, pe lângă sistemele de conducere a tramvaiului şi de manevrare a uşilor, şi cu o staţie de amplificare prin care vatmanul poate comunica cu călătorii.
“Finisajele erau realizate din plăci melaminate, iar iluminarea era asigurată de şase tuburi fluorescente amplasate în tavan. Vagonul avea disponibilă atât ventilaţie naturală, prin aeratoare plasate în tavan, cât şi forţată, aerul de afară fiind introdus de cele patru aeroterme situate sub scaune. În timpul iernii, aceleaşi aeroterme recirculau şi încălzeau aerul din salon”, mai scrie Wikipedia.org.
Tramvaiele Timiş 2 sunt compuse dintr-un vagon motor care tractează o remorcă cu aceleaşi dimensiuni exterioare.
Vagonul remorcă avea aceleaşi dimensiuni şi amenajări ca cel motor, însă lipsa cabinei de conducere ridica capacitatea vagonului la 76 sau 122 de călători.
Ambele vagoane beneficiază de frână de serviciu reostatică, frână de staţionare pneumatică, precum şi de frâne de urgenţă cu patină pe şină.
Fabrica Eltim din cartierul Dâmboviţa a fost închisă în 1990.
Vechile tramvaie Timiş-2 care circulau pe liniile din Timişoara au început să fie înlocuite, la finalul anilor ’90, de tramvaie „Made in Germany”.
Regia de transport din Iaşi le-a casat imediat după 1990 datorită problemelor de exploatare ce au dus la mai multe accidente.
Ultimul oraş care a păstrat acest tip de tramvai în serviciu a fost Cluj-Napoca, unde a fost în cirulaţie până în anul 2011.
În 2019, Primăria Timişoara a semnat un contract cucompania turcească Bozankaya, pentru achiziţionarea a 16 tramvaie noi, valoarea contractului fiind de peste 33 de milioane de euro (fără TVA).
Citiţi şi:
FOTO VIDEO Timişoara, oraşul tramvaielor nemţeşti. Cum s-a trecut de la rablele „Timiş“ la luxoasele „second-handuri“ din Bremen şi Karlsruhe
FOTO Primăria Timişoara cumpără 16 tramvaie noi din Turcia. Cum arată modernele tramvaie Bozankaya care vor circula în capitala Banatului
150 de ani de la primul tramvai tras de cai din Timişoara: Timp de 30 de ani preţul călătoriei a rămas acelaşi