Cum afectează pandemia sănătatea mintală a copiilor şi adulţilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Psihologul Mădălina Stanca a constatat o creştere a cazurilor de anxietate
Psihologul Mădălina Stanca a constatat o creştere a cazurilor de anxietate

Pandemia de COVID-19 afectează sănătatea mintală a copiilor, dar şi al părinţilor, pentru că toţi trebuie să se adapteze unui nou stil de viaţă şi să facă faţă unor noi provocări.

Mădălina Stanca, de la Cabinetul de Psihologie din cadrul Ambulatoriului Spitalului Judeţean de Urgenţă Târgu-Jiu, consideră că situaţia generată de pandemia COVID-19 a creat reacţii psihologice la nivelul întregii populaţii. „A determinat schimbări la nivelul comportamentului şi a stilului de viaţă, persistând teama de necunoscut, neprevăzut, limitarea, izolarea, anxietatea, tristeţea, deprimarea”.

În această perioadă, potrivit psihologului, s-a înregistrat o creştere a manifestărilor de tip anxios, precum scăderea pragului de toleranţă la frustrare şi stres, nelinişte fără motiv, scăderea interesului pentru activităţi uzuale prin obişnuinţa creată de conectarea la laptop, telefon, tabletă în timpul orelor online, dar şi după terminarea lor. „Este ştiut faptul că micuţii învaţă mult unii de la alţii sau de la adulţi (imitaţie), iar şcoala şi grădiniţa au un rol important în iniţierea socializării, crearea experienţei de grup. Am întâlnit copii care nu se pot plia modelului de predare online şi resimt nesiguranţă, neîncredere în forţele proprii, sentimentul de anxietate de expunere generat de lipsa controlului propriei imagini în mediul online. Feedback-ul înţelegerii lecţiei este şubrezit şi nu este întâmplător că au pierdut plăcerea de a învăţa şi că au descoperit elemente compensatorii sau tertipuri de a se sustrage de la participarea activă la ore. Mediile de informare i-au sedus cu stimuli rapizi şi gata preparaţi, copiii devenind iubitori de «fastfood emoţional». Acest bombardament de stimuli acţionează la nivel subconştient, copiii şi tinerii ajungând să nu mai găsească plăcere în micii stimuli ai rutinei zilnice, generând nemulţumire, deprimare, lipsa bucuriei, dezvoltarea de obsesii, panică, fobii şi alte tulburări anxioase”, a afirmat psihologul Mădălina Stanca.

„Trebuie să construim bucurie în teatrul minţii lor şi nu insecuritate şi nelinişte“

La cabinetul psihologului se prezintă şi părinţi care acuză diferite stări, de la oboseala continuă, stări anxioase, irascibilitate crescută şi până la deprimare, sentimentul de a fi copleşiţi. Copiii, spune psihologul Mădălina Stanca, înmagazinează aceste trăiri ale părinţilor şi sunt afectaţi din punct de vedere psihologic: „Este important ca noi, părinţii, să avem grijă nu numai la ce vorbim cu ai noştri copii, ci şi la ceea ce vede copilul la noi. Şi cum putem face aceasta? Prin propria igienizare psihică, prin autocunoaştere, autoreglare, autoînţelegere, ventilare emoţională. Trăim un trend al plasării propriilor neînţelegeri în perioada copilăriei noastre, însă ar trebui să iniţiem o schimbare prin modul cum creăm copilăria copiilor noştri. Trebuie să construim bucurie în teatrul minţii lor şi nu insecuritate şi nelinişte, să le dezvoltăm capacitatea de a fi liberi, încrezători, securizaţi că pot depăşi orice conflict, să îi învăţăm să îşi acceseze emoţia prin comunicare sinceră şi asertivă în timp util. Ce pot face eu ca să fii fericit? Cum putem găsi o soluţie la ceea ce ţi se întâmplă?”, a mai spus psihologul Mădălina Stanca.

Cum pot fi combătute stările negative

Multe dintre stările negative care se răsfrâng asupra copilului pot fi estompate prin afectivitate şi sinceritate. „Mereu am spus că ar fi minunat ca rolul de părinte să îl primim împreună cu un manual de instrucţiuni, însă neavându-l, cea mai sigură metodă autodidactă este atitudinea sinceră, afectuoasă şi 100% prezentă (aici şi acum), căci copiii detestă amânarea şi superficialitatea!”, a concluzionat psihologul.

Târgu-Jiu



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite