Interdicţia de a folosi auxiliarele şcolare îi scandalizează pe profesori. „Cine are aroganţa de a crede că poate să avizeze DEX-ul sau Gazeta Matematică?“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Manualele pe care elevii le primesc la început de an şcolar nu mai ţin pasul cu programa şcolară, se plâng profesorii FOTO: arhiva Adevărul
Manualele pe care elevii le primesc la început de an şcolar nu mai ţin pasul cu programa şcolară, se plâng profesorii FOTO: arhiva Adevărul

Zilele de început ale noului an şcolar s-au scurs, iar profesorii, obligaţi printr-o notă a ministerului să nu mai folosească auxiliare, sunt revoltaţi, reclamând că manualele nu mai ţin de mult timp pasul cu programa.

„Dacă auxiliare nu mai folosim, ce să folosim, manualele de acum patru schimbări de programă?!“, este nota discuţiilor pe care le-am purtat cu profesorii din şcoli gimnaziale şi licee deopotrivă.

Începutul de an şcolar reprezenta, până acum, perioada în care profesorii stabileau împreună cu părinţii după ce materiale vor lucra de-a lungul anului, costurile revenind de fiecare dată părinţilor. Din dorinţa exprimată de a rezolva „inflaţia“ de materiale didactice apărute pe piaţă, şi avizate şi neavizate de Ministerului Educaţiei, responsabilii din minister au trecut în cealaltă extremă, profesorilor interzicându-li-se folosirea oricărui tip de material. S-a ajuns la situaţia aberantă în care, până la anunţul privind reavizarea auxiliarelor, profesorii să se ferească şi să folosească fişe la clasă, pasibile de a fi considerate „auxiliare“.

„Nota transmisă a avut un caracter imperativ şi, cumva, ni se atrăgea atenţia că la mijloc poate fi vorba de aspecte penale“, spun profesorii care acum sunt în aşteptare, convinşi că într-o lună-două ministerul va prezenta noul material didactic avizat.

De ce e nevoie de auxiliare

La auzul veştii că se interzic materialele auxiliare în şcoli, au fost destui cei care s-au bucurat sincer, martori fiind, de-a lungul anilor, la o adevărată piaţă a culegerilor de tot felul, vârâte sub nasul profesorilor. Doar că, spun profesorii, începând de la ciclul primar chiar, şi terminând cu liceul, fără niciun suport, având în vedere caracterul incomplet al manualelor, nu se poate lucra în condiţii optime. Elevii au pe bănci manuale în care efectiv nu se regăsesc anumite lecţii care fac parte din programa pentru examenele de final de ciclu. Acesta este golul pe care materialele auxiliare, cele mai multe avizate tocmai de Ministerul Educaţiei în anii anteriori, îl umpleau şi le dădeau dascălilor posibilitatea să experimenteze folosind culegeri cu exerciţii structurate pe grade de dificultate, astfel încât să se poată adresa fiecărui copil în parte.

„La clasă eu folosesc un singur auxiliar pentru o materie , limba română şi matematică. Nu-i înţeleg pe cei care susţin că e nevoie de două-trei auxiliare la o materie. Nu au timp nici să le parcurgă, nici să le verifice temele elevilor. La limba română  voi alege un caiet special conform cu manualul. La fel voi proceda şi pentru matematică, dat fiind faptul că elevii sunt în clasa I şi au nevoie de sprijin. Voi alege caietul avizat de MEN de la editura care ne-a furnizat şi manualul“, declara, înainte de începerea şcolii, prof. Flavia Rucsăndoiu. Între timp în şcoli s-a transmis nota din minister, iar acum toţi stau în aşteptare. „Încă nu am decis, aşteptăm“, a declarat astăzi acelaşi profesor.

„Din punctul meu de vedere, decizia d-lui Liviu Pop are şi o parte bună. Unele cadre didactice exagerau în achizitia auxiliarelor şi nici nu le foloseau prea mult. Însa fără a lucra suplimentar un copil nu poate face performanţă. Manualele nu sunt suficiente şi nici nu conţin exerciţii diversificate“, declara un alt cadru didactic, Diana Diaconescu, profesor pentru învăţământul primar la clasa a III-a.

„Aşteptăm cu toţii şi cred că se va rezolva această problemă într-o lună-două, pentru că undeva în 31 octombrie se publică şi modelul de teste pentru examene. Am avut şi noi discuţii în şcoală şi au fost două situaţii, cred, în care am acceptat la clasele mici să se folosească materialele pentru care părinţii îşi dăduseră anterior acordul, materiale avizate la acel moment. De auxiliare este nevoie. Este vorba de posibilitatea de a alege conţinutul, şi pentru un elev de  nivel mediu, şi pentru un elev de nivel înalt“, a declarat Gabriela Constantinescu, profesor de limba română, director al Şcolii Gimnaziale „Eugen Ionescu“, unitatea cu cei mai mulţi elevi olimpici din judeţul Olt. Profesoara a subliniat rolul acoperitor al materialelor auxiliare în raport cu programa, mai ales în situaţiile în care anumitor manuale efectiv le lipseşte conţinut.

„Eu n-am auzit de o prostie mai mare de multă vreme încoace“

„Te afli în situaţia de a-i preda elevului lecţii care nu sunt, efectiv, în manual“, întăreşte ideea profesorul de matematică Marius Perianu, profesor aflat în colectivul de redacţie al Gazetei Matematice (publicaţie cu o tradiţie de peste 120 de ani care, în urma notei transmise, nici aceasta nu mai poate fi folosită la clasă) şi unul dintre profesorii coordonatori ai lotului olimpic de matematică.

„E o situaţie tragică, efectiv, cu care s-a confruntat învăţământul matematic. La gimnaziu manualele prezente acum în şcoli sunt cele de acum patru schimbări de programă. Timp de 20 de ani, auxiliarele astea erau singurele materiale aduse cu adevărat la zi, cineva chiar muncea pentru ele, în mod responsabil. Dacă iei un manual de acum, observi că nu există o corelaţie cu programa. Schimbarea manualelor era necesară de foarte multă vreme, manualul de clasa a V-a devenise, practic, de neutilizat. Copiii ăştia de a VIII-a vor avea Evaluarea, nu ştiu după ce vor face. Discuţia asta despre auxiliare comportă, e drept, nuanţe. Unele sunt aprobate, altele nu sunt aprobate, unele sunt aprobate de mai mulţi ani. Poate au fost şi abuzuri, dar acele situaţii trebuie rezolvate punctual, trebuie luate măsuri. Matematica a fost cea mai activă zonă, a existat un interes viu, sunt foarte mulţi profesori care au scris pentru auxiliare. Există auxiliare aprobate din 1996, din 2003, din 2006, din 2010, din 2013… Dacă materia este aceeaşi, chiar nu înţeleg acum ce rost are o reaprobare.

(… ) Manualele şcolare nu mai erau conform programelor. Mai mult, au fost schimbări succesive de programă de-a lungul timpului, cine a trecut prin minister a simţit nevoia să facă schimbări, astfel încât chiar dacă ai fi editat un manual, nu puteai ţine pasul. Dar când tu pregăteşti elevi care au de dat un examen, iar tu foloseşti un manual care nu are lecţiile alea, cum poţi să-ţi desfăşori activitatea? Poţi să-ţi faci o fişă, două, trei, dar nu e ca un auxiliar. Iar la auxiliarele astea au lucrat profesori care au dovedit, la vremea lor, chiar dacă nu e vorba de toate, pentru că există şi aşa-zise auxiliare făcute de profesori care aveau nevoie de nu ştiu ce punctaj la dosar. Aş fi fost foarte de acord cu situaţia în care, de exemplu, pentru că s-au schimbat manualele la clasa a V-a, să fie nevoie de o reavizare a materialelor auxiliare de la clasa a V-a, dar ce vină au cei de clasa a VI-a, a VII-a, a VIII-a? Acum, dacă e să duci lucrurile până la extrem, nici cu fişe nu mai poţi lucra. S-a ajuns la lucruri absurde. Dacă Gazeta Matematică e un auxiliar, până la urmă şi DEX-ul e tot un auxiliar, n-ai voie să cauţi cuvinte în DEX?  Eu mă întreb cine are aroganţa de a crede că poate să avizeze, printr-un act, DEX-ul şi Gazeta Matematică, un profesor de ce… Pot să-şi pună avizul pe DEX-ul făcut de Academia Română, sau, hai să-l lăsăm, să vorbim de atlasele alea de biologie, care se găsesc în nu ştiu câte şcoli. Ce facem, mergem să le pună ştampila, nu?

„Sunt foarte curios ce materiale vor ieşi primele avizate, cine a fost atât de pregătit pentru toate avizele astea“

E o aberaţie, deşi poate chiar s-a dorit ceva de bun-simţ. În perioada cât am fost director, am dotat biblioteca, de exemplu, cu Enciclopedia Britanica. Cine pune DA sau Nu pe toate cărţile astea? Au fost şcoli în care profesorii au fost căutaţi în genţi, elevii căutaţi în ghiozdane, în alte judeţe, nu ştiu dacă şi la noi,  s-a ajuns la o paranoia, amplificată şi de indivizi de la nivel local, fără să se accepte că sunt lucruri absurde. Ne-am întors cu trei decenii în urmă şi chiar mai rău. Culegerea de Năstăsescu n-a fost niciodată avizată. Culegerea de Petrică, nu scria pe ea aşa ceva. Ce să avizăm, legendele? Mi se pare culmea aroganţei ca cineva să creadă că poată să dea avize. Sunt foarte curios ce materiale vor ieşi primele avizate, cine a fost atât de pregătit pentru toate avizele astea, că poate să fie şi aici un interes. Cred că s-a vrut ceva şi s-a ajuns la cu totul altceva. E vorba de materiale pentru toate disciplinele, aflate în dotarea şcolilor, în perioada 2007-2009. Avizăm cărţi de critică scrise de Tudor  Vianu, de Călinescu?! Eu nu-mi aduc aminte de o prostie mai mare făcută vreodată“, a spus prof. Perianu.

Slatina



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite