Locomotivă cu abur construită la Reşiţa, vedetă pe un traseu turistic din Ţara Galilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Locomotiva construită la Reşiţa a căpătat numele de Vlad, pentru că a fost cumpărată dintr-un depozit din Transilvania, unde a fost abandonată.

În Powys, Ţara Galilor, există una din puţinele căi ferate cu ecartament îngust din toată Marea Britanie. Welshpool şi Llanfair Railway Light (W & LLR) măsoară aproximativ 8,5 mile, adică 13,7 kilometri, şi rulează înspre vest de oraşul Welshpool, pe lângă Castelul Caereinion spre sătucul Llanfair Caereinion, unul dintre cele mai populare trasee turistice galeze.

W & LLR e construită pe teren dificil, de ţară, având un număr mare de curbe pentru a ajunge la atitudinea maximă de 600 de picioare, 182 de metri. Staţia mare de la Welshpool a fost construită de-a lungul liniei principale, trenurile care trec prin oraş folosindu-se de clopotul locomotivei ca semn de avertisment.

Calea ferată W & LLR are o istorie zbuciumată. A fost inaugurată la 4 aprilie 1903, pentru a ajuta dezvoltarea economică într-o zonă retrasă, însă nu prea şi-a atins scopul. După aproape 30 de ani, în 1931, linia a fost închisă pentru pasageri, fiind mai rentabile autobuzele care au fost introduse pe acelaşi traseu.

A devenit o linie exclusivă pentru transportul de mărfuri fiind redeschisă pasagerilor doar în august 1945, pentru festivalul de literatură Eisteddfod. A fost închisă total până până în 1963, când un grup de voluntari şi entuziaşti au luat în grijă linia şi au început să strângă bani pentru a o restaura. La 6 aprilie 1963, partea de vest a liniei, de la Llanfair Caereinion la Castelul Caereinion, a fost redeschisă cu scopuri turistice.

Locomotiva Vlad, abandonată în România, reabilitată în Ţara Galilor

O locomotivă cu abur, construită în anul 1954 de către Uzinele de Fier din Reşiţa a fost achiziţionată, în 2007, de către Welshpool şi Llanfair Railway Light din Ţara Galilor. Locomotiva a fost cumpărată de la Cluj, mai exact din depozitul de la Crişcior, unde fusese abandonată şi dată uitării. Britancii au restaurat-o, în scurt timp devenind vedeta traseului.

Pentru că venea din Transilvania, locomotiva a primit numele Vlad, după domnitorul transilvănean a cărui faimă a ajuns până şi în cătunele galilor, însă numele oficial al locomotivei şi seria sunt FC Turda 764.425. După restaurare a fost vopsită cu culoare neagră, iar elementele distinctive cu culorile roşu şi alb.

 “Am fost în 2012 într-o excursie mai lungă, prin aproape toată Ţara Galilor. Vă daţi seama cât de mândru am fost şi ce satisfacţie am avut când am văzut locomotiva pe care scria Reşiţa. M-am dus imediat la mecanic şi i-am spus că sunt din Reşiţa. S-a bucurat şi mi-a povestit cum a ajuns locomotiva la ei. Mi-a spus că era foarte îndrăgită de turişti şi că a fost folosită chiar şi să tracteze trenul lui Moş-Crăciun”, spune Stelian Stoian, un tânăr care locuieşte în Marea Britanie, dar este de origine din Caraş-Severin.

Locomotiva a fost folosită în mod regulat pentru a tracta trenuri W & LLR. Pe parcursul anului 2011 a fost scoasă din funcţiune pentru o restaurare mai complexă. A mai circulat până în 2013, când a suferit o defecţiune majoră şi nu a mai putut fi pusă în funcţiune. În prezent, este urcată pe un soclu şi expusă într-una din staţiile W & LLR, unde turiştii se fotografiază cu ea.

 

Reşiţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite