Cum ne putem creşte concentrarea la locul de muncă şi cât de nocivă e de fapt folosirea Facebook-ului la birou - explicaţia specialiştilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Psihologii spun că este mai simplu şi mai sigur să înveţi să te controlezi pe tine decât să influenţezi mediul organizaţional în care lucrezi. Chiar dacă la început nu eşti motivat, atunci când crezi în tine, când reuşeşti să găseşti resurse de concentrare, ai multe şanse de a te apropia de ceea ce înseamnă succes profesional.

Telefonul, reţelele de socializare şi messenger-ul sunt considerate de mulţi angajatori, pe bună dreptate, factori care distrag atenţia de la sarcinile job-ului. Este adevărat că fiecare schimbare de status pe perete îţi poate întrerupe ritmul activităţii tale la serviciu, dar, totuşi, psihologii nu sunt pentru renunţarea totală la aceste mijloace de socializare în timpul orelor de lucru. 

“În şedinţele de consiliere profesională sau chiar în şedinţele de psihoterapie, în primul rând verific imaginea pe care clientul meu o are despre locul său de muncă. Nu de puţine ori am remarcat faptul că, dacă o luăm punctual, angajaţii identifică uşor factorii care le perturbă concentrarea la locul de muncă. Şi aici mă refer la o listă întreagă: de la telefonul care sună în permanenţă, la reţelele de socializare şi gândurile legate de salariu sau de felul în care sunt trataţi la locul de muncă. Nu cred că este o soluţie să le impunem oamenilor să renunţe la lucruri care le păstrează legătura între mediul profesional şi mediul exterior.


Oamenii nu sunt şi nici nu lucrează ca nişte roboţi! Iar acest fapt ar fi bine să fie înţeles şi de acei angajatori care nu acordă importanţă stării sau trăirilor angajaţilor lor. Din păcate, sunt şi astfel de angajatori, interesaţi numai şi numai de produsul activităţii lor, fără a lua în calcul că angajaţii contribuie, în mare parte, la construirea lui”, explică, pentru Adevărul, Erna Constantin, psihoterapeut - Psihoterapie integrativă, Psihologia resurselor umane.

“Concentrarea la locul de muncă depinde în mare măsură de motivarea şi automotivarea la locul de muncă”

Din punct de vedere al angajatorului, potenţarea concentrării angajatului se poate obţine în primul rând prin motivarea acestora. Un angajat nemotivat se focusează mai greu pe ceea ce are de făcut decât unul motivat.

“Angajaţii au nevoie de apreciere şi, în momentul în care o au, sunt concentraţi să o păstreze! Din punctul meu de vedere, concentrarea la locul de muncă depinde în mare măsură de motivarea şi automotivarea la locul de muncă. Cum am putea să îi cerem unei persoane să se concentreze mai mult pe ce are de făcut dacă nu este motivată să facă acel lucru? Cum am putea vorbi despre concentrare la locul de muncă atunci când ceea ce i se cere unui angajat nu este proporţional cu ceea ce i se oferă sau dacă îi sunt scoase în evidenţă doar greşelile, iar realizările îi sunt minimalizate?

Cred că gradul de concentrare la locul de muncă scade odată cu gradul de motivare şi cu cât un angajat este mai motivat, cu atât va fi influenţat mai puţin de factorii perturbatori care îi pot distrage atenţia sau îi pot reduce gradul de concentrare. În cadrul companiilor, cu cât angajaţii sunt mai motivaţi, cu atât sunt mai dornici să acţioneze şi atunci activitatea este mai eficientă”, mai spune psihoterapeutul. 

Elementele de noutate şi mesajul de pe desktop-ul calculatorului, printre factorii care pot potenţa concentrarea la locul de muncă

Potenţarea concentrării la locul de muncă depinde însă într-o mare măsură de angajat. “În cazul în care nu mă refer la organizaţie ca sistem şi mă refer la angajat în individualitatea sa, pun accent pe resursele sale interne care îl pot ajuta să stea focusat. Iau în considerare motivul pentru care s-a angajat în acea organizaţie, motiv care, cu ajutorul unor tehnici alese de comun acord, să poată fi amintit atunci când angajatul se simte descurajat. De exemplu, dacă angajatul îşi doreşte să fie promovat dar observă că acest lucru nu se întâmplă, pentru a nu pierde din vedere propriul obiectiv şi pentru a-şi menţine concentrarea la locul de muncă, angajatul poate recurge la diferite tehnici cum ar fi: îşi poate alege un simbol al obiectivului – un pix, ales cu atenţie şi după propriul plac, cu care să îşi noteze realizările după fiecare zi de muncă, realizări ce pot ajunge pe masa managerului atunci când se negociază avansarea. De fiecare dată când pixul este folosit, obiectivul personal va fi reamintit, deci va fi  în prim plan. O altă metodă pe care unii angajaţi au folosit-o este mesajul de pe desktop-ul calculatorului, mesaj care reaminteşte obiectivul sau factorii perturbatori care îndepărtează realizarea obiectivului personal”, mai spune Erna Constantin.

Scapă de rutină şi vei avea o concentrare mai bună

Anumite sarcini pe care le ai de îndeplinit sunt mai interesante decât altele. Pe cele repetitive nu te poţi focusa la fel de bine ca pe cele noi, astfel încât atenţia ţi-ar putea fi distrasă foarte uşor. Ca să te poţi concentra mai bine pe o activitate, ai nevoie periodic de un restart. Fă o pauză mentală şi fizică! O plimbare de câteva minute în afara clădirii, sau acorda-ti cinci minute de relaxare în scaun, în care să nu te mai gândeşti la nimic, şi abia apoi treci la următoarea sarcină din agendă. 

“Altcineva poate realiza că, dacă nu se lasă influenţat de factorii perturbatori, sarcina de lucru poate fi îndeplinită mai repede şi mai eficient şi implicit poate avea mai multe minute de pauza după. Este importantă pauza înainte de a trece la o altă sarcină de lucru. Este o recompensă a muncii prestate şi a faptului că angajatul a putut să se concentreze pe ceea ce a avut de făcut. Rutina poate fi un factor perturbator. De aceea, pentru menţinerea concentrării este necesar acel element de noutate care poate fi o sarcină de lucru nouă, ajutorul acordat unui coleg sau, de ce nu, o discuţie cu managerul prin care nivelul motivării să crească.

“Atunci când crezi în tine ai mai multe şanse de a găsi succesul profesional”.

Autosugestia poate fi şi ea deosebit de utilă. “Angajatul are nevoie să îşi păstreze individualitatea, să aibă încredere în potenţialul său şi să îşi îmbogăţească gândirea creativă pentru a veni cu idei noi care îi pot aduce beneficii. Este mai simplu şi mai sigur să înveţi să te controlezi pe tine decât să influenţezi mediul organizaţional din care face parte şi angajatorul. Atunci când crezi în tine şi în dezvoltarea resurselor proprii ai mai multe şanse de a găsi succesul profesional. Cât despre angajator, ar putea să îşi îndrepte atenţia către acele criterii de performanţă reală”, explică psihoterapeutul.

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite