Accidentul din Fundaţie, reconstituit de criminalişti

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Specialiştii de la Institutul Naţional de Expertize Criminalistice au stabilit cum erau poziţionate maşinile înainte de impact şi cum s-a petrecut tragedia, în cele mai mici detalii. Experţii au concluzionat  că viteza tramvaiului groazei era mai mare decât cea admisă pe porţiunea respectivă.

Specialiştii Institutului Naţional de Expertize Criminalistice (INEC) au finalizat cercetările în cazul accidentului mortal de tramvai petrecut în centrul Iaşiului la sfârşitul lunii martie. Raportul de expertiză a fost trimis la Iaşi şi urmează să fie ataşat dosarului penal aflat în lucru la Biroul Rutier.
Surse apropiate anchetei au dezvăluit că starea tehnică a vagonului era corespunzătoare în momentul accidentului.

„Dacia morţii“, agăţată la limită de taxi

Concluzia specialiştilor bucureşteni întăreşte astfel expertizele locale, potrivit cărora singurul vinovat pentru producerea tragediei ar fi vatmanul Cristian Diaconu (35 de ani). Experţii INEC au stabilit poziţia autovehiculelor înainte de impact şi modul în care acestea au fost aruncate ulterior pe trotuarul din faţa Bibliotecii Centrale Universitare (BCU) şi pe scuarul de lângă linia de tramvai. Anchetatorii au precizat că prima maşină lovită de tramvaiul care circula pe traseul 13 şi care era condus de Diaconu a fost autoturismul Mercedes, care se afla pe linia de tramvai.

Mercedesul a intrat sub taxiul Dacia Logan aflat exact în faţă, iar maşina galbenă a agăţat cu partea stângă autoturismul Dacia 1310 în care se aflau Dănuţ Condurache şi Mirela Drăguşanu, ambii angajaţi ai Penitenciarului Iaşi. 

Potrivit experţilor INEC, în urma impactului toate cele trei autoturisme au fost învârtite în sensul acelor de ceasornic înspre banda de circulaţie de lângă trotuar. În timpul rotirii, autoturismul Dacia 1310 a ieşit din „centrifugă“ şi a lovit un BMW care se afla staţionat tot pe linia de tramvai. Ambele maşini au izbit apoi autobuzul RATP care se afla la începutul coloanei de maşini ce aştepta la semafor şi care a fost împins spre centrul intersecţiei.

Experţii au mai stabilit că, după impactul cu autobuzul, atât Dacia 1310, cât şi autoturismul BMW au rămas perpendicular cu axul drumului, pe linia de tramvai, timp în care vagonul a continuat să coboare spre intersecţie, târând sub el maşina condusă de angajatul Penitenciarului. Dacia 1310 a fost întoarsă cu faţa spre Copou şi trasă sub tramvai, iar şoferul prins sub roţile vagonului şi omorât pe loc. Colega acestuia a fost grav rănită şi transportată în stare critică la spital.

Autoturismul BMW a fost aruncat pe scuarul de lângă liniile de tramvai. În tot acest timp, celelalte maşini implicate în accident au fost îngrămădite după impact pe trotuarul de lângă BCU. Experţii INEC au menţionat în raport că autoturismul Mercedes a lovit un Volkswagen aflat pe banda de lângă trotuar, iar taxiul a împins pe trotuar un autoturism Chevrolet, pe a cărui capotă s-a urcat din impact cu roţile din spate.

Avocaţii vatmanului aşteaptă încă raportul

Experţii au concluzionat că, înainte de impact, tramvaiul avea o viteză de 55 de kilometri pe oră, pe o porţiune unde limita maximă admisă este de 50 de kilometri pe oră. „Nu ştiam că a fost finalizat raportul de expertiză. O să vedem concluziile şi o să stabilim dacă formulăm obiecţiuni“, a spus Bogdan Gheorghiţă, unul dintre avocaţii lui Cristian Diaconu.

Vatmanul, acarul Păun

Tragedia din Fundaţie a avut loc pe 21 martie 2011. Un tramvai care circula pe traseul 13 şi care era condus de Cristian Diaconu a provocat la semaforul din dreptul Bibiliotecii Centrale Universitare un carambol în care au fost implicate şase autoturisme şi un autobuz RATP.

Susţine că nu au funcţionat frânele

În urma accidentului, agentul-şef adjunct Dănuţ Condurache, din cadrul Penitenciarului Iaşi, a decedat, iar colega sa, asistenta medicală Mirela Drăguşanu, a ajuns în stare gravă la spital, fiind ulterior operată în străinătate. La două zile de la accident, după ce a fost efectuată constatarea tehnică care a concluzionat că tramvaiul nu avea defecţiuni, ofiţerii de la Serviciul Rutier

l-au reţinut pe vatman sub acuzaţiile de ucidere din culpă şi vătămare corporală gravă. Procurorii au cerut arestarea preventivă a lui, însă solicitarea a fost respinsă de judecători. De fiecare dată când a fost audiat, vatmanul a susţinut că frânele vagonului n-au funcţionat î-naintea impactului.

Tramvai-problemă

Vagonul implicat în accident a fost supus la peste 50 de probe de frânare. După verificări, experţii au concluzionat că, la o viteză de 50 de kilometri pe oră, tramvaiul putea fi oprit într-o distanţă de maxim 15 metri. Cu toate acestea, tramvaiul implicat în accident a luat foc cu câteva luni înainte de tragedie, iar vatmanul a sesizat şefilor în ianuarie că are probleme cu frânele.

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite