„La Traviata”, montare de excepţie a operei lui Verdi la Teatrul Naţional „Nae Leonard”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Spectacolul a beneficiat de o distribuţie în premieră, cu doi artişti de excepţie: soprana Manuela Ipate şi tenorul Florin Guzgă (în rolurile Violettei şi al lui Alfredo). Un rol excepţional a făcut şi baritonul Constantin Lupu (Germont-tatăl).

Teatrul Naţional de Operă şi Operetă „Nae Leonard” din Galaţi a reuşit să surprindă (în mod cât se poate de plăcut) publicul cu o nouă montare, cu distribuţie în premieră a operei „La Traviata” de Giuseppe Verdi.

Profesoara Laura Sava (doctor în muzică şi secretar artistic al teatrului din Galaţi) a făcut o cronică bine argumentată a spectacolului, care la prima reprezentaţie, duminică, 17 noiembrie, în cadrul Festivalului Internaţional „Leornard”, s-a bucurat de o sală plină şi de aplauze furtunoase. Iată în continuare, integral, cronica Laurei Sava.

„Din 1957 şi până în prezent, fiecare spectacol cu Traviata a marcat evoluţia instituţiei, opera devenind emblematică pentru teatrul gălăţean, publicul reacţionând cu entuziasm şi interes de fiecare dată. Vizionând reprezentaţia din 17 noiembrie a.c. am avut revelaţia recreării muzicii capodoperei verdiene din perspectiva semnificaţiilor estetice  şi emoţionale ale derulării intrigii şi trăirilor personajelor, printr-o regândire a planurilor sonore, a sublinierii unor anumite instrumente sau pachete timbrale din cadrul orchestrei simfonice sau intervenţii solistice în economia ansamblurilor muzicale. 

În toate aceste reinterpretări am recunoscut gândirea analitică a maestrului Victor Dumănescu, un pasionat al creaţiei verdiene şi al muzicii vocal-simfonice în general, mereu părtaş la realizările de excepţie ale colectivului gălăţean dacă ne amintim de acea reprezentaţie memorabilă din 2005, cu opera Aida în Grădina Publică sau prima audiţie a Oratoriului de Paşti al lui Valentin Timaru, în anul 2018.

Maestrul şi-a susţinut întotdeauna dragostea pentru oraşul său natal, şi-a exprimat permanent preţuirea pentru amintirile şi prieteniile trăite aici, la malul Dunării, în anii tinereţii. Sub coordonarea sa, spectacolul din 17 noiembrie a fost un regal, o Traviată cum rar s-a auzit la Galaţi, o reprezentaţie demnă de marile scene. Fiecare detaliu sonor a fost creat din perspectiva partiturii verdiene, astfel pentru a reda acel sunet lontano al orchestrei şi a imagina atmosfera sălii de bal alăturate încăperii în care Violetta şi Alfredo se întâlneau prima oară. 

În actul I, la sugestia  maestrului s-a folosit o imprimare, efect sonor ce accentuează credibilitatea scenei şi emoţia celor doi tineri îndrăgostiţi. Aceeaşi tehnică am întâlnit-o şi în actul al IV-lea, la „Carnaval”. Subtilităţile sonore ale „Preludiului” şi parcursul orchestrei pe toată perioada derulării spectacolului au fost  extrem de colorate, expresive, alerte sau dinamice, după indicaţiile maestrului Victor Dumănescu, readucându-ne aminte, în momentele decisive, ce rol important îl are pauza în muzică, cum pregăteşte sau cum prelungeşte emoţia sau starea.

Desigur, tot acest Regal nu ar fi fost posibil fără nişte protagonişti de primă clasă. Soprana Manuela Ipate (Opera Naţională din Iaşi), „una dintre cele mai bune Violette care au apărut în ultima perioadă”, după cum declara maestrul Victor Dumănescu în interviul de promovare,  corespunde din toate punctele de vedere datelor personajului feminin întruchipat: versatilitate vocală, egalitatea emisiei în toate registrele, frumuseţe, fragilitate, forţă pasională. 

Interpretarea rolului a fost una de performanţă pornind de la „Sempre libera”, plină de exuberanţă, siguranţă şi claritate în coloraturi, trecând prin nuanţe dramatice în actul al II-lea, în duetul cu Germont – tatăl sau scena cu Alfredo, păstrând echilibrul între teatralitate şi expresivitate în „Addio del passato”.

Vocea lui Florin Guzgă (Opera Naţională din Iaşi) a cucerit prin lirismul său, prin frazele muzicale susţinute cu grijă în „Brindisi” sau în „Lunge da lei” dar şi prin tehnica impecabilă şi strălucitoare cu do-ul plin de bravură din cabaletta „O mio rimorso” sau prin dramatismul şi forţa exprimate în actul al III-lea.

Pentru Constantin Lupu, Germont-tatăl a reprezentat întâlnirea cu primul rol de întindere, dificil de altfel, şi care necesită o anumită experienţă de scenă dar şi de viaţă. Sub supravegherea maestrului Victor Dumănescu şi împreună cu ceilalţi doi parteneri, debutul lui Constantin Lupu a fost unul de mare succes, apreciind vocea sa pătrunzătoare, caldă şi expresivă, dicţia admirabilă şi intervenţiile sigure în dialogul marilor ansambluri muzicale din actul al III-lea sau din final.

În rolurile comprimare am remarcat prezenţa mezzosopranei Lăcrămioara Crihană (Flora Bervoix) într-o bună evoluţie vocală şi o frumoasă atitudine scenică, a basului Dominic Cristea (Baronul) – o voce puternică, nuanţată, precisă în atac cu o mare disponibilitate teatrală, basul Sebastian Băncilă (Doctorul), o voce de calitate ce promite o frumoasă carieră pe viitor, tenorul Tudorel State (Gaston) – precis în atacuri, dezinvolt scenic, soprana Lenuţa Bercaru (Annina) şi baritonul Elvis Butunoiu (Un comisionar şi Giuseppe), cu voci clare şi corecţi în atac.

Apreciem prestaţia ansamblului coral, sub îndrumarea dirijorul Daniel Nistor, care a sunat omogen, precis şi a dat viaţă scenelor mari prin dinamismul său şi participarea intensă a fiecărui corist.
Aşa cum arătam la început, orchestra a sunat omogen şi a răspuns prompt baghetei maestrului Victor  Dumănescu, surprinzând prin varietatea şi fineţea nuanţelor executate, solo-urile de clarinet (Gheorghe Constantinescu) şi vioară (concert maestru Cornelia Gheorghiu) completând cu expresivitate discursul muzical. Actul al III-lea a fost colorat de prezenţa vie a baletului (maestra de balet Gabriela Gegea)  în zingarelle, care a evoluat armonios şi sincronizat.

„La Traviata” din cadrul ediţiei a XVI-a a Festivalului Internaţional „Leonard” va rămâne cu siguranţă un reper important al calităţii şi profesionalismului colectivului Teatrului Naţional de Operă şi Operetă „Nae Leonard”, înscriindu-se ca o realizare de excepţie în evoluţia instituţiei”, scrie despre „La Traviata”, Laura Sava.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite