Cum să facem corect trecerea maşinii de la iarnă la primăvară. Ce se poate întâmpla dacă folosim anvelopele de iarnă la temperaturi de peste 15 grade

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Este recomandat să avem jante pentru fiecare tip de cauciuc Foto: arhivă Adevărul
Este recomandat să avem jante pentru fiecare tip de cauciuc Foto: arhivă Adevărul

Trecerea de la anotimpul de iarnă la primăvară, când temperaturile cresc simţitor, necesită o atenţie minimă pentru întreţinerea automobilului, dar absolut necesară pentru buna funcţionare a acestuia.

Prioritară este schimbarea cauciucurilor de iarnă cu cele de vară. Recomandarea este să avem jante pentru fiecare tip de cauciuc, respectiv fiecare anotimp. Dacă schimbăm anvelopele, este obligatoriu să schimbăm şi vintilele cu unele noi, pentru a preîntâmpina problemele datorate acestei componente  foarte ieftine, de altfel. 

Dacă înlocuim anvelopele de pe maşină cu unele noi, se recomandă parcurgerea a 100-200 de kilometri şi apoi executarea operaţiunii de echilibrare dinamică. ”Recomandat este ca anvelopele de iarnă să nu fie folosite peste temperaturi de 15 grade Celsius. Utilizarea anvelopelor de iarnă pe temperaturi de vară implică riscuri mari pentru ocupanţii maşinii datorate faptului că distanţa de frânare creşte foarte mult şli implicit riscul producerii de accidente rutiere”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Pe de o parte, profilul anvelopelor de iarnă nu este optimizat pentru frânare pe suprafeţe umede, iar pe de altă parte cauciucul utilizat la fabricarea lor este unul mai dur, care nu este potrivit pentru temperaturile din timpul verii. În plus, veţi uza simţitor anvelopele de iarnă dacă le utilizaţi în timpul verii.

La schimbarea anvelopelor de vară, se verifică şi anul de fabricaţie a acestora. Dacă veţi utiliza anvelope cu profil foarte bun, dar foarte vechi, există un risc major să vă explodeze cauciucurile la temperaturile înalte înregistrate în timpul verii. Anvelopele cu vârsta de peste 10 ani nu se recomandă pentru utilizare din motive evidente.

”La înlocuirea cauciucurilor de vară, se recomandă şi o verificare a geometriei roţilor, iar dacă este necesar, se va face o reglare corespunzătoare a acestora. Dacă utilizaţi anvelope care au erori semnificative, nu numai că uzaţi anvelopele neuniform, dar riscaţi să nu aveţi  cele mai bune performanţe la frânare, direcţie sau în ceea ce priveşte stabilitatea maşinii”, punctează Florin Marin Bogdan. 

Cum putem evita deteriorarea sistemului de frânare

Primăvara, se recomandă să se verifice şi să se curăţe locaşurile din dreptul ştergătorului, de sub capota automobilului. În timpul iernii, datorită faptului că, odată cu zăpada şi umezeala, se formează nămol în acele zone, care împiedică circulaţia aerului sau poate conduce chiar la defectarea sistemului de acţionare a ştergătoarelor. În plus, dacă se depun şi resturi vegetale, riscaţi chiar să izbucnească un incendiu la autovehicul.

O inspecţie tehnică se impune, de asemenea, la sistemul de climatizare la un service specializat,  care să verifice funcţionarea acestuia şi eventual completarea cu agent termic. Acelaşi lucru trebuie făcut şi în cazul sistemului de frânare.

”În timpul iernii, sistemul de frânare este supus unor contracţii termice care pot deteriora etanşeitatea sistemului, mai ales în cazul în care automobilul dumneavoastră are sistemul de frânare pe puntea spate, cu tamburi”, detaliază Florin Marin Bogdan.

Este indicat, de asemenea, să se verifice modul cum se realizează scurgerea apei din caroserie. Pentru a face acest lucru, este indicat să consultaţi manualul automobilului.

Aceste scurgeri permit  evacuarea apei rezultată din condens şi acumulată în interiorul caroseriei, fiind necesară decolmatarea lor cel puţin odată pe an. Nu în ultimul rând, se inspectează şi se curăţă chederele automobilului pentru o cât mai bună etanşare. 

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite